Deze post kan hier helemaal niet, want gaat over een GSX 750 ES. Maar omdat het zomaar de Klap Katana zou kunnen betreffen want die heeft dezelfde elektronica en de experts hier zitten....
Poosje terug pech gehad met de GSX 750 ES. Dat ding heb ik inmiddels 15 jaar. Behalve paar keer nieuwe bandjes, zo af en toe eens een beurtje en een frisse accu eigenlijk nooit wat mee gehad. Oh ja wel, een keer een plakkend startrelais.
Afwijkend was dat de hoofdzekering zich niet meer in het originele zekeringkastje bevond, want de stekker daar was verbrand. De vorige eigenaar had dat opgelost met een zweefzekering. Zag er netjes uit, dus nooit de behoefte gehad dat eens goed te checken. Uiteraard ging dat fout. Bleek onderweg, wel/geen ontsteking en alles uit en weer aan een rottige verbinding te zijn na al die jaren. En u raadt het al door die rottige verbinding was ook de spanningsregelaar/gelijkrichter naar de gallemiezen.
Spanning op de accu 17V.......is niet goed.......
Omdat ik wel wil rijden en had nog wat liggen toen maar een H#nd@ spanningsregelaar ingebouwd.
Dit zou een type shunt regelaar moeten zijn. Eigenlijk niet wat je zoek. Dit is net als de originele een brug gelijkrichter en daarna wordt er pas geregeld. Bovendien past deze niet op de plaats van de originele spanningsregelaar. Ook moet er een extra draad aan, namelijk een geschakelde plus om een aan te zetten, zoals hier op dit forum al vaker geschreven.
Ik heb dat ding er professorisch ingehobbybobt.
De spanning wordt veel stabiler afgeregeld dan met de originele spanningsregelaar, is vrijwel altijd 14V. Maar omdat ik wilde weten of dit werkelijk een shunt regelaar is de fasestroom eens gemeten. Ik meet tussen de 2 en de 8000 toeren ciraca 13A wissel, waarbij mijn meter natuurlijk niet op deze frequentie de exacte waarde laat zien. Maar het gaat om het vergelijk. Ik meet idd geen verschil in fasestroom met licht aan of uit, dus dat betekent dat de dynamo altijd max moet leveren en het teveel wordt gedissipeerd door de spanningsregelaar? Klop dit verhaal nog?
Dus ik maar eens gespeurd bij ome Ali.
Verrek dat lijkt wel een FH 012 cq FH 020
Dus deze vandaag er in ingeknutselsmurft:
En proefgereden;
Ik zou dan bij het "goede type" toch verschil in fasestroom moeten zien wanneer er minder verbruikt wordt. Licht is 55W koplamp, 5W achter, 5W kenteken en stuk of 4x3W? in dashboard.
Is iets van 6,4 A afgenomen stroom secundair aan de 12V kant. Ik had toch wel een paar A verschil aan de dynamo verwacht bij een seriële regelaar.
Ik zie geen verschil in fasestroom, met licht aan of uit allebei weer zo'n 13A lasestroom, spanning op accu met licht aan 13,8V. Deze lijkt overigens minder warm te worden.
Waar maakt ik de denkfout. Of probeert Ali me te foppen? Zou wel een goede regelaar moeten zijn, in die zin goed dat er in de fases wordt gehakt. Kost geen drol dat spul
Ik ben benieuwd of iemand de fasestroom met een ECHTE FH 012 of FH 015 al eens heeft gemeten en of mijn stellingen juist zijn.