Eindelijk een Katana

Nieuws:

 

Auteur Topic: Eindelijk een Katana  (gelezen 96822 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

  • ****
12 jun 2013, 21:48
Citaat
Ik ben nog volop in de ontkenningsfase..   [devil]
Oh, ik ben 5 jaar ouder,  :P heb diverse reparaties aan mezelf achter de rug, en m'n twee kinderen herinneren me er regelmatig aan dat ik een ouwe sok ben..... [whip] .....meestal op de momenten dat mij dat nou net niet uitkomt.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ****
14 jun 2013, 07:41
Ik zit een beetje te modderen met de afstelling van de balhoofdlagers. Ik heb er nieuwe ingezet. Afgesteld volgens het principe: net speling vrij en moet nog licht draaien.
Maar op een hobbelige weg voelde ik nog wat, dus iets strakker gezet. Maar bij de popup voel je ook de speling in het popup mechanisme een beetje in je handen klapperen op een hobbelige weg. Hoe doen jullie dit? ???
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
14 jun 2013, 15:11
Ik zit een beetje te modderen met de afstelling van de balhoofdlagers. Ik heb er nieuwe ingezet. Afgesteld volgens het principe: net speling vrij en moet nog licht draaien..

balhoofdlagers optimaal afstellen doe je het beste met alleen kroonplaat/T-stuk gemonteerd en de vorkpoten eruit, dan kun je het beste voelen hoeveel weerstand de lagers geven.. maar praktisch is anders natuurlijk..  ;) dus meestal alleen voorpartij in los van de grond hijsen zodat e.e.a. vrij bewogen kan worden (krik onder blok of andere methode), bouten en topmoer kroonplaat lossen en dan proberen hoe strak/los de moer direct op bovenste lager moet zijn om zonder weerstand/hapering/speling te kunnen bewegen.. daarna de topmoer weer vastzetten, en dan de kroonplaatbtn..

maargoed, ik ben bekend met het mysterieuze balhoofdspeling-probleem, want heb daar met m'n oude GSX het nodige mee zitten zwoegen..  ::)
na lang prutsen/proberen/stellen kwam ik er achter dat de immer nog waargenomen klapperingen in de voorkant op een hobbelweggetje niet werden veroorzaakt door de balhoofdlagers maar door speling in de vorkpoten! hoewel de seals (nog) niet lekten waren m'n glijbussen wel extreem versleten.. de "buitenpoten" konden zelfs met de hand ietsje bewogen worden t.o.v. de binnenpoten..  :o
op een vlakke weg merkte je hier verder niks van, maar op een slechte klinkerweg ging de zaak dus flink klapperen..  :D

goed.. om idd te checken of dit ook het geval is met jouw klapkat is de meest eenduidige manier om de losse vorkpoot met de remklauw ophangpunten in te klemmen in de bankschroef.. met de ene hand beweeg je het eind van de binnenpoot heen-en weer, en met de andere voel je t.p.v. de keerring of er beweging zit tussen binnen-en buitenpoot..
omdat de vorkpoten loshalen ook weer zo'n gedoe is, is een eerste snelle indruk te krijgen door het voorwiel ergens tegenaan te klemmen en dan speling proberen te detecteren door het stuur te draaien.. (stofkapje omhoog schuiven, hand op overgang bi-bu-poot, andere hand op stuurhelft.. etc..)

mocht je echter geen enkele speling voelen, dan heb je je dit punt tenminste geelimineerd in de fout diagnose..  ;D
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
14 jun 2013, 18:54
Dat popup mechanisme is vrij zwaar, de motor met de constructie om de koplamp om hoog en naar beneden te bewegen enzo.
Heb jij ook last van rammelend plastic? Ik hou ook expres die plastic plaat weg waar die bakjes in zitten geschroefd..
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
14 jun 2013, 22:17
Dat popup mechanisme is vrij zwaar, de motor met de constructie om de koplamp om hoog en naar beneden te bewegen enzo.
Heb jij ook last van rammelend plastic? Ik hou ook expres die plastic plaat weg waar die bakjes in zitten geschroefd..
Peter,

Bedankt voor de tip. De plaat ligt er nu zowiezo af, want zojuist deed mijn kilometerteller het niet meer. Dus ik heb de kabel er even afgehaald. In de haast wilde de andere er niet zo snel op. Morgen naar Volkel (open dag) dus moet ik op tijd op....
En inderdaad er rammelt het een en ander en volgens mij voel ik dat ook in de handvatten.

Arnout,

Bedankt voor het relaas. Ik zal een en ander een controleren. Ik heb er alleen niets van gemerkt toen deze vork in de ES zat, dus ik denk dat het met de speling op de poten wel goed moet zitten. (dat is dan weer het voordeel van al dat heen en weer geschroef [knife] )
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ****
30 jun 2013, 22:41
Schitterend weer vandaag om lekker binnendoor te rijden. Het wordt alleen echt tijd voor een goed passende helm  :-\
Vanavond nog even gepoetst.
De kettingspannerafdek kapjes (leuk woord voor scrabble??) van de Katana zijn zwart en van kunststof. Maar waren gebroken. Ik had nog een paar alu exemplaren liggen. Deze geschuurd en gepolijst, want ja, je moet toch ergens mee prutsen
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
2 jul 2013, 20:11
..
Het wordt alleen echt tijd voor een goed passende helm  :-\
..

een redelijk passende helm vinden is erg lastig.. bij een vorige helm had ik 1 drukpunt dat altijd resulteerde in een mooie rooie vlek op m'n voorhoofd..  :-\
op een gegeven moment maar de dremel erbij gepakt en de ongewenste hobbel stapje voor stapje verwijderd (uit de helm dus he  ;)).. daarna zat de helm als gegoten..   8)
maargoed, niemand heeft een "standaard hoofd", tenminste niet dat wat de helmenfabrikant als referentie gebruikt.. dusss niemand heeft een echt 100% passende helm..
bij goedkope merken lossen ze dit op door een dikke zachte voering ("oh.. wat zittie lekker!"   ::) ), maar ook bij duurdere helmen wordt het schuim in die voering langzamerhand slapper/dunner waardoor de helm steeds losser gaat zitten..
een echt goed passende helm zou maar een hele dunne voering nodig hebben..

herinner me vaag iets van een duits bedrijf (jaaaren terug) dat helmen kon aanpassen op vorm hoofd van de klant..
tegenwoordig zou dat met de huidige laser-3d-scan techniek helemaal een peuleschilletje moeten zijn.. ("gat in de markt"?  [winky] ) maar wellicht dat veligheidskeuringen/certificaten/fabrieksgaranties/etc daarbij roet in het eten gooit..?

oeps.. sorry, weer een "relaas" in je topic geparkeerd..  :-[  ;D

                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
10 jul 2013, 22:12
Zeer hoogdravend bezig geweest vanavond. Jaha echt  ;D
Een kettingspannerafdek kapje en een kuipruitje gemonteerd.
Toch is vooral dat nieuwe kuipruitje een hele opknapper als je de motor in het echt ziet. (Peterrr bedankt!!). Afgelopen weekeind ruim 300 km met de Katana gereden. Doet het prima.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ****
31 dec 2013, 22:13
Eeeh, gebeurt hier nog wat!!! [whip]
Nou, eh eigenlijk niet veel, behalve rijden dan natuurlijk. [devil]
Tsja, de winter wil (gelukkig!!!! nog niet echt komen, dus gewoon rijden met die hap.
Toch ook hier iedereen een goede jaarwisseling en een geweldig nieuw jaar gewenst.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ****
4 apr 2014, 10:11
Plaatje zonder commentaar
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
7 apr 2014, 20:47
Kees gaat een ander vorkje en achterwiel in de popup zetten zie ik  [tu]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
7 apr 2014, 22:41
Kees gaat een ander vorkje en achterwiel in de popup zetten zie ik  [tu]
Precies, dat was het plan. Al eens eerder mee bezig geweest, maar toen kwam ik een paar probleempjes tegen die ik zo snel niet kon oplossen. Ik denk dat ik daar nu wel maatregelen voor kan treffen. De vork en wielen zijn toen in de ES gegaan, en daar voldoen ze prima. Dermate goed dat ik ze ook nog wel eens in de Klapkat wil proberen.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ****
30 apr 2014, 22:52
Spulletjes van hierboven, maar dan nu zwart....
Vandaag lekker gereden op de Katana. (niet met deze handel erop natuurlijk....... :P   )
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
1 mei 2014, 22:16
bling bling!
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
1 mei 2014, 22:20
Euhrrmm.. Van wat ik ervan kan zien ziet het er strak uit..
Maarruh, persoonlijk had ik toch effe de remblokken eruit gehaald en de stofkappen losgewipt van de vorkpoten, etc alvorens te gaan spuiten..  :-X Wordt het resultaat toch effe wat strakker van, en het scheelt je bovendien een hoop nauwkeurig afplak-werk..  :D
                                        .. . . .  .  .   .