Ik zit een beetje te modderen met de afstelling van de balhoofdlagers. Ik heb er nieuwe ingezet. Afgesteld volgens het principe: net speling vrij en moet nog licht draaien..
balhoofdlagers optimaal afstellen doe je het beste met alleen kroonplaat/T-stuk gemonteerd en de vorkpoten eruit, dan kun je het beste voelen hoeveel weerstand de lagers geven.. maar praktisch is anders natuurlijk..
dus meestal alleen voorpartij in los van de grond hijsen zodat e.e.a. vrij bewogen kan worden (krik onder blok of andere methode), bouten en topmoer kroonplaat lossen en dan proberen hoe strak/los de moer direct op bovenste lager moet zijn om zonder weerstand/hapering/speling te kunnen bewegen.. daarna de topmoer weer vastzetten, en dan de kroonplaatbtn..
maargoed, ik ben bekend met het mysterieuze balhoofdspeling-probleem, want heb daar met m'n oude GSX het nodige mee zitten zwoegen..
na lang prutsen/proberen/stellen kwam ik er achter dat de immer nog waargenomen klapperingen in de voorkant op een hobbelweggetje niet werden veroorzaakt door de balhoofdlagers maar door speling in de vorkpoten! hoewel de seals (nog) niet lekten waren m'n glijbussen wel extreem versleten.. de "buitenpoten" konden zelfs met de hand ietsje bewogen worden t.o.v. de binnenpoten..
op een vlakke weg merkte je hier verder niks van, maar op een slechte klinkerweg ging de zaak dus flink klapperen..
goed.. om idd te checken of dit ook het geval is met jouw klapkat is de meest eenduidige manier om de losse vorkpoot met de remklauw ophangpunten in te klemmen in de bankschroef.. met de ene hand beweeg je het eind van de binnenpoot heen-en weer, en met de andere voel je t.p.v. de keerring of er beweging zit tussen binnen-en buitenpoot..
omdat de vorkpoten loshalen ook weer zo'n gedoe is, is een eerste snelle indruk te krijgen door het voorwiel ergens tegenaan te klemmen en dan speling proberen te detecteren door het stuur te draaien.. (stofkapje omhoog schuiven, hand op overgang bi-bu-poot, andere hand op stuurhelft.. etc..)
mocht je echter geen enkele speling voelen, dan heb je je dit punt tenminste geelimineerd in de fout diagnose..