Gaan je knippers in äudi-stijl de richting aangeven? ( zo'n lopend rijtje ledjes )
Nope.. Gewoon aan/uit als normale knippers.. Het is met leds sowieso al behoorlijk "tacky", en wil dat niet verergeren met speciale effecten..
Maar dat projectje ligt weer even stil omdat er wat tussendoor kwam..
Allereerst lag er prioriteit bij het fixen van het oliethermostaatfilt
erdeksel.. Die bleek nl. toch lek te zijn, en kort voor het voorjaars-katclubritje moest ik het standaard filterdeksel weer terugplaatsen.. (uitlaat eraf, olie aftappen, oilstat loshalen, filterdeksel erop, uitlaat erop, oude olie weer teruggieten..)
Het leek met het handigste om m.b.v. de fietsband-methode de lekken in de lasnaden te kunnen vinden.. Door het deksel op een dik stuk alu plaat vast te zetten, en hierin ook een ventiel te plaatsen waarop een voetpomp aangesloten kon worden, kon de luchtdruk flink opgevoerd worden.. Speuren naar de belletjes..
Dat bleek echter toch niet zo duidelijk als gehoopt, maar het alternatief (kwastje met zeepsop) was dat wel..
Snel waren meerdere lekpunten geïdentificeerd.. Het vervolgens overhaaste dichtlassen van deze "pinholes" bleek echter een grote vergissing.. De nieuwe lassen bleken steeds weer veel last te hebben van porositeit (micro luchtbubbels), en waren dus steeds ook niet gasdicht.. Na veel slijp- las- en testwerk, werd me duidelijk dat de verontreiniging van olie tussen de verschillende onderdelen de oorzaak was van de hardnekkige porositeit.. Olieresten werden nl. door de lashitte o.a. omgezet in waterstofgas dat een uitweg zocht door het lasbad..
Ik had dus vantevoren het ding eerst heel goed schoon moeten maken, en daarna pas moeten gaan lassen.. Doh..
Goed.. Eenmaal in dit stadium beland was de vraag of het verontreinigde Oliethermostaatding toch nog te redden zou zijn òf dat ik beter overnieuw zou kunnen beginnen (en liefst frezen uit één massief stuk alu).. Omdat het hele concept (oliethermostaat geïntegreerd in oliefilterdeksel) zich echter nog niet bewezen had, leek me het handig dit prototype iig voor dit doel proberen fixen om er niet nog meer geld aan te verkwisten..
Goed.. Gaatjes dichten dus.. Na wat Googleresearchen bleek Loctite 290 (heul dun spulletje) daarvoor mogelijk uiterst geschikt.. En een nieuwe luchtdruktest bewees de succesvolle afdichting..
Met een verse laklaag (dit keer zwart) en na afgebakken in de oven konden de inwendige delen (zuiger, waxstat, veer) eindelijk weer geïnstalleerd worden..
Goed.. Thermostaatdinges weer op het blok monteren (uitlaat eraf, olie aftappen, oilstat loshalen, filterdeksel erop, uitlaat erop, oude olie weer teruggieten..) ..en proefrijden maar!
Proeritje leek een groot succes te worden, want de olietemperatuur bleef vrij constant èn onder de 93 grdn max.
Een paar straten verwijderd van het thuishonk ging het echter toch onverwacht tamelijk mis.. Een onverwacht stilhoudende auto op de voorsorteerstrook die enkele momenten eerder nog vrij was blokkeerde mijn pad.. Uitwijken òf remmen, dat is de vraag in zo'n situatie.. Besluiteloos uitwijken èn remmen gaat meestal mis, en idd ook dit keer..
Schade aan Kat en rijder "kon erger", maar de ergernis over de vermijdbaarheid van de hele toestand frustreert eigenlijk nog het meest.. Opnieuw met de neus op het feit gedrukt dat autorijders volkomen onvoorspelbaar kunnen handelen op de weg, en je toch altijd met deze oncalculeerbaarheid moet rekenen (!).. Je vergroot je eigen kansen hierbij evenredig met de afstand die je houdt tot het voortrollende blik..
Anyway.. Meest vervelende schade aan de Kat is de kleine deuk in de tank, waar het doorbuigende stuur weliswaar vrij bleef van de lak maar wel de duimrem om de vorkpoot deed roteren en contact maakte met het blik..
Ik ga wrs proberen m.b.v. onderdruk de deuk eruit te "zuigen" i.p.v. simpelweg de holte te vullen met plamuur.. Van binnenuit de deuk eruit drukken met een stang door de tankopening is een andere (traditionele) methode, maar de toegang is nogal lastig.. Trekstangetjes vastlassen is weer een andere optie, maar vanwege de inwendige tankcoating lijkt me dat niet zo geslaagd.. (En bovendien moet de tank dan eerst volledig leeg en droog zijn..)
Vanwege landing op de linkerzijkant heeft het dynamodeksel een harde klap gehad.. Dankzij m'n rvs-beschermplaatje is er geen gat geslagen, maar toch was de druk te groot om scheuren tegen te houden.. Een nieuw of gebruikt ander deksel zoeken is de simpelste oplossing.. 2e hands EFE dynamodeksels blijken echter schaars, en mogelijk ga ik proberen de oude te lassen (na zeeer goed te hebben ontvet!)
Verders is de kromme voetsteunplaat mogelijk vrij eenvoudig weer recht te buigen onder de lagerpers..
De voetsteun zelf is lastiger weer recht te buigen.. Heb gezocht naar vervanging, maar hetzelfde exacte type (Yoshimura?) is werkelijk onvindbaar..
Krassen in het lakwerk op de kuip en kontje is een bummer maar dat is op zich goed te fixen.. Kost echter wel een hoop tijd..