Ai....zonde,is 't bij te werken?
Tja..
*Alles* is bij te werken natuurlijk, maar ben bang dat ik nog meer schade veroorzaak als ik de tankdopzitting probeer los te halen.. Dus wil eerst een solide plan van aanpak bedenken voordat ik eraan ga zitten..
Tot dan hopen dat 't zich niet snel/verder verspreidt..
Right.. Wèl gedaan qua katklusjes:
- Controle uitlijning wielen en kettingloop..
Sinds ik erop werd geattendeerd door een bezoeker uit Litouwen dat de kettingslijtage zich niet gelijkmatig aftekende, wat een gevolg zou zijn van dat de boel niet op 1 lijn staat, zat het in m'n hoofd e.e.a. nog 'ns beter te checken dan met m'n touwtjesmethode destijds..
Om de uitlijning van de wielen te checken heb ik daarom maar 'n geinvesteerd in 2 stuks alu koker profielen 15x15 van de Gammel.. Met de lengte van 2 meter, en aan weerzijden van de achter band geklemd, is het zoveel eenvoudiger en duidelijker te zien in hoeverre het achterwiel misstaat van het voorwiel..
En idd.. Het zat er wel wat naast..
Maarrr.. Voordat ik het achterwiel recht ging zetten was het zaak om eerst ook de kettingloop te controleren.. Dit gaat m.i. het beste m.b.v. korte alu profieltjes (in dit geval U 10x10 gebruikt).. 1 klem je tegen het voortandwiel, en 1 tegen het achtertandwiel zodat beide een redelijke overlap op elkaar hebben en binnen de kettinglus vallen (uiteraard).. Het profiel op het voortandwiel is leidend, hierop pas je dan het achtertandwiel aan (tenzij een opzijverplaatsing van het voortandwiel beter uitvoerbaar is)..
Ook hier was de zaak niet optimaal.. Achtertandwiel wees de goed kant op, maar het voortandwiel niet helemaal..
Met een 1mm ringetje toegevoegd onder het v.t.w. en het a.t.w. omgedraaid (1,5mm sprong) was de zaak toch relatief vlot voor elkaar.. Met rijden merkte ik verder geen verschil, maar de ketting zal iig langer mee gaan..
Right..
- Heatshield onder tank aanbrengen om blazende tankontluchter na een langere rit te vermijden..
Lang gezocht naar betaalbaar spul terwijl ik me ook af zat te vragen of je zo'n zelfklevend vel sowieso wel netjes op z'n plek kunt krijgen..
Omdat me dit onwaarschijnlijk leek, heb ik uiteindelijk maar
heatshield-tape besteld.. Want in stroken leek me het plakken een stuk simpeler.. Bovendien heb je veel minder nodig want je materiaalverlies is bijna nul..
Na een uurtje knippen en plakken..
Maar, helpt het idd nou wat? Nou, het is lang niet de 100% oplossing waarop ik gehoopt had, maar de 50% die het nu lijkt te schelen is me de moeite ook meer dan waard..
Btw.. Het spul lijkt gewoon op alu-tape, maar er zit ook nog een dunnig weefsel (glasfiber wrs) aan vast wat de tape isoleert van de ondergrond..
- Remblokken voor.. Het leek me dat de standaard Brembo-blokken die nog in de Tuono klauwen zaten niet helemall geschikt waren voor gebruik met gietijzeren remschijven.. (met aanleggen gebeurde er niets, pas na druk opbouwen kwam er vertraging..)
Dus.. Heb het zelfde merk en compound (Bendix MRR) als op m'n EFE besteld en gemonteerd.. En idd, dat remt een heul stuk beter..
- Zwetende kleppndekselpakking
..
Een EFE blok heeft een rubberen pakking ipv een papieren, en ook de klppndksl-boutjes zijn anders.. Onder 8 stuks van de flensbouten zitten bovendien rubberringen.. De aftermarket ringen die ik had aangeschaft passen ook op allerlei andere fietsen en zijn mogelijk net effe wat dunnerder dan de originele van Suzuki.. Hierdoor wordt de pakking onvoldoende aangedrukt, en heb je de neiging de bouten extra te willen aandraaien bij sporen van lekkage.. Dit leidt dan dus vaak tot dolgedraaide boutjes..
Om het niet zover te laten komen heb ik de verdikte schacht een haartje korter gemaakt (afgedraaid), waardoor de bout nu iets dieper is aan te draaien..
En..? Geen vettigheid meer na de laatste rit..
- Stinky Kat..
Het is me lange tijd een raadsel geweest waar nou die penetrante sjemiesje lucht precies vandaan kwam na een stukje rijden..
Afgelopen rit bij thuiskomst meten de tank eraf geplukt voor nader onderzoek toen de zaak nog nog niet de kans had om af te koelen..
Onderdeel voor onderdeel loshalend om deze van verdenking te elimineren.. Het is niet: de tank, de bobines, de wrinkle lak op klppndksl, de kabels, de draadboom, carterontluchtingsk
astje.. Het is wel de carterontluchtingss
lang!
Eenmaal losgehaald en luchtdicht geseald in een diepvrieszakkie werd de lucht ook meteen rap beter..
Goed.. Mystery solved.. Siliconenslang is blijkbaar toch niet zo hitte/stoombestendig als wordt beweerd..
Bovendien ook poreus zo blijkt het vlgs Google, wat ook het olie-gehalte in de stank verklaard..
Right.. Nu dan een ander stukkie rubber (viton?) slang zien te vinden.. (Heb wellicht nog wat in de slangenbewaardoos..)
Nog te fixen:
- Trillingen tijdens "cruise" bij hogere snelheden..
- dB-killert t.b.v treffen Duitsland..
- Afstelling RS36 bij grotere gasschuifopeningen.
.
- Ietsje lekkende benz. kraan..
- Lakschade tankdopzitting..