Nieuw nieuw katspul..

Nieuws:

 

Auteur Topic: Nieuw nieuw katspul..  (gelezen 218253 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

  • *****
2 jun 2014, 00:51
Ja, het project was wel even wat werk..  ;D  Lang genoeg over gedaan anders..  :-X

Wat is nu het volledige spec-sheet van deze motor (frame, blok, voorvork, remmen, shocks, carbs etc)?

Even knip-plakken van een post op een ander (engelstalig) forum..  ;)

Citaat
- stock EFE engine with matched intake ports/manifolds
- patched up set of Mikuni RS36 + K&N "ovals", GS1000 push-pull throttle
- stock EFE ignition and coils
- Cobra header, custom made intermediate pipe, oval Hindle straight through can, diy hanger
- GSX750EX frame, heavily braced, chain clearance "cutout", repositioned swingarm pivot, modified subframe to fit Katana tail, modified Diversion side stand
- SuperDuke 990 forks, Tuono calipers, 320mm PFM rotors, RSV1000 m/c, 3.0"x17" Astralite
- XJR1200 swingarm, ZRX1200 shocks, RK GB530GXW chain, 43T JT rear sprocket, 17T XAM 13mm offset front sprocket, 5.0"x18" Astralite, SZR660 rotor, EFE m/c, Tuono caliper, diy hanger, diy RH hub, modified LH hub.
- Yoshimura pegs, GSX-R/Bandit? pedals, diy hangers
- Diy loom, diy 8 cell LiFePO4 battery pack, diy led indicators, overhauled Katana instruments with gear pos. digit added, Daytona oil temp gauge, Raybrig headlight, diy led taillight
- Katana fairing/tank/panels/seat, fused Duke/VTR1000sp mudguard, fused ZXR750 hugger/XJR chain guard
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
2 jun 2014, 13:54
Fraai hoor.

Misschien een domme vraag, maar betreffende het EFE blok.
Dit is dus een 1100 blok, maar wat maakt dit blok nou precies zo geliefd bij de Suzuki crowd?

  • *****
2 jun 2014, 19:27
..
Dit is dus een 1100 blok, maar wat maakt dit blok nou precies zo geliefd bij de Suzuki crowd?

een "EFE" blok (1135cc blok in GSX-en '84 tot '88) is de laatste en dus meest doorontwikkelde vorm van het oorspronkelijke GSX1100ET-blok dat in iets aangepaste vorm ook in de Kat is gebruikt..
dus nog echt een luchtgekoeld blok met rollenlager krukas voordat Suzuki via de GSX750EF/popup blokken de de GSX-R oliegekoelde blokken ging maken..

anyway.. voordelen EFE blok t.o.v. de eerdere 1100 blokken (waarin zelf ook verschillen zitten m'n rond '83):
- ander cyl.blok met grotere bussen en boring, waardoor grotere cyl.inhoud.
- grotere inlaatkleppen
- andere cyl.kop (met mn. ander inlaattraject)
- aangepast carter (meer "vlees" op div. plekken, en t.b.v. breder lager uitgaande as)
- andere harding tandwielen vrsnllngsbk
- andere vertanding op startmotor en overbrenging, waardoor iets makkelijker starten.
- dikker linker krukaseind/conus (sterker?), en andere rotor.
- deels gelaste krukas
- geen mech. vervroeger meer
- andere verhouding prim. tandwielen (voordeel?)
- meer koppelingsplaten (vanaf SD/ESD blokken, groter frictieoppervlak)
- dikkere zuigerpennen (sterkerder?)
- iets hetere inlaatnokkenas (tamme nkknassen Dtslnd-versie)
- olietemp sensor
- oliekoeler

kortom, betrouwbaarder en meer vermogen..  [yes]
nadeel vooral voor gebruik in de Kat is dat je de chromen nokkenasklepdekselk apjes moet missen.. ook zijn de carterdeksels wat hoekiger vormgegeven.. (deze zijn echter uitwisselbaar met de oudere blokken m.u.v. het kettingtandwieldeks el..)

anyway..

heb inmiddels de nieuwe handvatten gemonteerd, en ze uitgeprobeerd tijdens een ritje.. en mn. door de grotere diameter zijn ze een grote verbetering.. (kan nu tenminste het stuur stevig vastgrijpen  ;D en motortrillingen zijn ook iets beter gedempt)

verders een TZR125 hoofdremcylinder gekocht en ontvangen t.b.v. het duimrem-project.. het is het plan om de cyl. aan de b.k. v/d vorkpoot vast te gaan zetten i.p.v. aan het stuur.. hiervoor moet er dus een soort klem bedacht/gemaakt worden.. 't allemaal nog uitgewerkt worden in een tekenprog, maar dat gaat wel lukken..    ;)
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
4 jun 2014, 21:53
Citaat
een "EFE" blok (1135cc blok in GSX-en '84 tot '88) is de laatste en dus meest doorontwikkelde vorm van het oorspronkelijke GSX1100ET-blok dat in iets aangepaste vorm ook in de Kat is gebruikt

Aha, mooie info.
Uiteraard wel nieuwsgierig welke aanpassingen dan te vinden zijn bij de GSX 1100 Katana blokken.
Ik neem dus aan dat jouw blok niet van een 1100 Katana komt?

Citaat
heb inmiddels de nieuwe handvatten gemonteerd, en ze uitgeprobeerd tijdens een ritje.. en mn. door de grotere diameter zijn ze een grote verbetering.. (kan nu tenminste het stuur stevig vastgrijpen  ;D en motortrillingen zijn ook iets beter gedempt)

Ik heb hier idd ook wel iets last van. Vooral bij 4000rpm een resonantie te horen en voelen, waarbij dan ook het voorkuipje mee gaat trillen. Ik vermijd vooral dit toerengebied.
Heb jij het over het hele toerengebied?

  • **
9 jun 2014, 15:31
Resonerend plastic is een Katana-dingetje, denk ik? Doet 'ie bij mij ook, ook rond de 4k geloof ik.

Stefan

  • *****
9 jun 2014, 15:45
Resonerend plastic is een Katana-dingetje, denk ik? Doet 'ie bij mij ook, ook rond de 4k geloof ik.

Stefan


Ken ik,, had mijn vorige Kat 1100 ook, rond de 4000 toeren idd.
Vond het niet heel storend 8)
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • *****
9 jun 2014, 20:54
Aha, mooie info.
Uiteraard wel nieuwsgierig welke aanpassingen dan te vinden zijn bij de GSX 1100 Katana blokken.

dan moet je even de supplementary manual erbij pakken..  ;)

Ik neem dus aan dat jouw blok niet van een 1100 Katana komt?.

Euhm..  ??? Nee, heb je m'n spec sheet dan niet gelezen? Je hebt er tenslotte zelf om gevraagd..  :-\
Nee, mijn blok komt dus niet uit een Kat, maar uit een erg stoffig hoekje in Hans' werkplaats..  :D

Ik heb hier idd ook wel iets last van. Vooral bij 4000rpm een resonantie te horen en voelen, waarbij dan ook het voorkuipje mee gaat trillen. Ik vermijd vooral dit toerengebied.
Heb jij het over het hele toerengebied?

nope alleen bij lagere toeren.. idd rond de 4000tpm (en lager)..
mijn kuipje resoneert trws niet mee.. Enige dat merkbaar trilt is de rechterstuurhelft, wat bij te langdurig sjokverkeer leidt tot een slapende hand.. Met de nieuwe handvatten is het dus een stuk verbeterd, maar nog niet helemaal weg..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
1 jul 2014, 17:40
right..

menige forumlezer zal zich wellicht afvragen (of niet..  ;)) waarom 't plots zo stil is geworden in dit topic.. nou.. 'tzitzo, afgelopen maand tamelijk last van m'n schouder gekregen, en heb daardoor niet gereden of gesleuteld..  :(
vooral de motor na een rit terug de "stalling" in duwen/tillen is de bottleneck hierbij..

net mijn vermoeden bevestigd gekregen door de orthoped. specialist dat het schouderkapsel wat losgescheurd is.. men wil eerst een "conservatieve" behandeling proberen (physio), als dat niet helpt dan moet er alsnog een kijkoperatie volgen (wat erg veel hersteltijd gaat kosten)

kortom.. nogal een domper op het "rij-seizoen" dus, en sleutelen met een zere arm schiet ook niet erg op..  katspulproject ligt dus stil, tenzij ik toch nog zin krijg om voorbereidend werk (onddrln inkopen, tek/schetsen maken) te gaan doen.. :-\
                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
2 jul 2014, 21:49
Sow, dat klinkt als een pijnlijke bedoeling  :o . Succes met het herstel en hopenlijk zonder dat er gesneden hoeft te worden.
Katana ni rei

  • ****
4 jul 2014, 11:28
Da's balen man. Kan je niet ergens voor de zomermaanden een tijdelijke stalling huren zodat je toch de heilzame  [winky] werking van Katana-rijden kan ondergaan?
In ieder geval sterkte en een voorspoedig herstel gewenst, als het ff kan zonder enge ingrepen......
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
4 jul 2014, 14:00
yep.. balen..  :-\
een motorstalling in de buurt zoeken is een goed idee.. meteen even een prijsaanvraag weggedaan voor een "motorbox"..
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
4 jul 2014, 14:40
Minder nieuws!
Hopelijk een snel herstel.
Maar anders rijd ik wel op de Kat, spring je lekker achterop... [devil]
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SRTurbo-Katana GSX1100SZ-HarrisMag2-HarrisMag4-BakkerGS1000-JMCGSXR1216-BimotaYB8-UPSSR750R-2xGSXR1216M-2xGSXR1100N-3xGSXR1100J-GSXR1100W-6xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400Turbo-TL1000R-KTM1190S

  • ***
4 jul 2014, 17:39
Dat is balen, net nu je kat bijna helemaal klaar is :-\
Katana1100sz  Katana1100sz

  • *****
5 jul 2014, 20:44
Maar anders rijd ik wel op de Kat, spring je lekker achterop... [devil]

..heb lekker geen duo-voetsteunen op de Kat..  :P
rijden an sich zou trws wel gaan, maar de motor terug in z'n hok douwen is 't probleem..  :-\

gisteren trws toch aan de slag geweest met de thumbbrake (en heb nu een zere arm..  :( )

had de remcylinder al van ebay gehaald (Brembo TZR125) en grotendeels uit elkaar gehaald t.b.v. schoonmaak (roestmeuk) en laswerkzaamheden.. verders begonnen met de klem waarmee e.e.a. op de linkervorkpoot vastgezet gaat worden..



gezaagd uit de kroonplaat van een Laverda formula 650 (iemand nog een setje USD-pootjes kopen al deels gedemonteerd en voor-ingesleten?)
yep.. zonde, maar ik deed er toch niks mee, en op ebay krijg je er niks voor.. en het scheelt mij een hele hoop zaag- en vijlwerk..  ;D
wel zelf het scharnierpunt toegevoegd..

Hieraan moet dus een tussenstuk naar de rempomp worden gelast dat wrs ook nog van een scharnierpunt zal worden voorzien t.b.v. fijnafstelling van de positie..

                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
28 jul 2014, 00:46
Hieraan moet dus een tussenstuk naar de rempomp worden gelast dat wrs ook nog van een scharnierpunt zal worden voorzien t.b.v. fijnafstelling van de positie..

goed.. dat heeft even wat meer tijd&moeite gekost dan gedacht.. maar heb nu dan toch de steun grotendeels af..  8)



het draaipunt op de vorkpootklem loopt trws door tot in de steun (uitstekend busje) om zodoende meer schroefdraad te hebben voor de centrale bout..



het maken van de remhendel is de volgende stap (dit witte ding is een tijdelijk uitprobeersel gesneden uit styrofoam board om de hoofdafmetingen te kunnen bepalen)..
 


uiteraard ook even de steun gepast op de Kat..



had voor de rempomp ook al een tijdje terug een nieuw elleboogje + seal voor naar het reservoir besteld bij een engelse webshop, maar heb er een hard hoofd in..  :-\ (reageert niet/traag op emails en de reviews zijn belabberd.. bestel dus maar beter niet bij moto-racing.co.uk..)

ondertussen zit er ook wat schot in de tankdopontluchter.. d.w.z. heb eindelijk een (1!) enkel vlotterballetje kunnen bestellen ergens.. (min. bestelhoeveelheid meestal 100 stuks..  ::) )
                                        .. . . .  .  .   .