inmiddels de tank licht opgeschuurd, maar echt duidelijker wordt 't niet.. morgen e.e.a. nog'es bij daglicht bekijken..
okee.. het licht-donkerverschil leek na het schuren nogal mee te vallen, en dus besloten verder te gaan met de spuitklus.. volgende stap was dus het aftapen van de zwart te spuiten bovenkant van de tank en kuipje.. dit keer dus met "echt" maskeertape i.p.v. electroisolatietape
..
maarrr.. dat verschil daartussen bleek helaas bedroevend klein..
ohnees..
"geluk" bij een ongeluk dat ik de tape al na een paar uurtjes weer had verwijderd (voorgevoel?), omdat het sowieso al te laat was geworden om nog aan spuiten toe te komen..
dit keer is de blanke lak door reactie met de tape nog niet zodanig aangetast dat 'ie plakkerig is geworden, dus hoop daarmee dat e.e.a. nog te redden is..
goed.. heb eerst me 'ns ingelezen op
google en blijkt het probleem zeer zeker geen zeldzaamheid te zijn..
wat ik nu begrijp is dat "varnish"/acryl/1K-lak droogt door verdamping van het oplosmiddel dat erin zit.. (2K droogt "intern" door reactie met harder)
dit droogproces begint snel, maar def. uitharding kan wel een jaar duren..! dus in het begint verdampt er nog veel "solvent" door de laklagen heen, ookal lijkt/voelt de lak droog.. dit spul reageert dus met de lijm op whatever tape, maar wrs vooral vinyltape..
dat de mate van droging een nogal van invloed is, werd ook duidelijk doordat de tape die op het kuipje zat geen sporen/reactie heeft achtergelaten..
kortom.. zal het spul nu eerst 'ns een maandje laten uitdampen voordat ik weer met tape aan de gang ga.. dan is hopelijk ook de huidige reactie van de tape gestopt, en ga ik proberen de plekken voorzichtig weg te schuren..
als dat lukt moet, en ik verder kan met de zwarte lak, moet e.e.a. daarna weer een tijd drogen voordat de 2K blanke lak (t.b.v. benzinebestendighei
d en afwerking spuitnaden en stickers) erop kan..
pfff.. wordt een aardig langdurig proces op deze manier..
volgende keer beter meteen alles met 2K doen..