Nieuw nieuw katspul..

Nieuws:

  .. . . .  .  .   .       KatanaClub Nederland wenst de leden fijne Kerstdagen en een inspirerend 2025           .. . . .  .  .   .

 

Auteur Topic: Nieuw nieuw katspul..  (gelezen 225283 keer)

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

  • *****
19 jan 2013, 21:25
waarmee aftekenen? Camo heeft het idd (bijna) goed..  ;)

met een dikke marker je werkstuk een inktlaagje geven waarin je met een kraspen zeer snel een eenvoudig je maten kunt aangeven.. (van oudsher doet men dat in de metaalwerkplaats met blauwe verf, maar met een marker is sneller/simpeler)
als er maar enkele kraslijntjes nodig zijn trek ik deze meestal gewoon over met een rooie fineliner, maar dat wordt een hele klus bij zoiets als dit..

krassen doe ik trws niet met een kraspen maar met de scherpe punt van de passer..  ;D en om (kleine) cirkel te krassen gebruik ik geen passer maar een cirkelsjabloon.. minder gewiebel en sneller dan met een passer..



de hulplijntjes hierop bij de "quadranten" zijn trws zeer handig om de cirkel goed te centreren boven een kruispunt van lijnen..

en verder zoveel mogelijk gewoon direct krassen met een (digitale) schuifmaat, werkend vanaf een rechte rand van je werktstuk.. (maat ietsje groter nemen ter compensatie van de wat schuine hoek)
afgetekende boorgaten eerst met een fijn putje markeren voor verder aftekenen, en daarna pas met een centerpunch wat dieper slaan zodat je "pilot" boortje hier makkelijk zijn positie vindt.. (werkstuk niet inklemmen op de boorkolom, maar al schuivend "laten zoeken" naar hartlijn boortje)..
niet alleen hart boorgaten aftekenen, maar ook rand van het uiteindelijke gat.. want dan kun je tenminste checken of je centrisch aan het boren bent en niet van je punt af aan het lopen bent..

alu zagen met zo grof mogelijke ijzerzaag (gebruik kaarsvet als 'ie vastloopt), en "shapen" met zo grof mogelijke vijl (of "rasp"?) totaan de afgetekende lijntjes.. daarna met normale metaalvijl de groeven wegwerken en de randen haaks en recht maken..

right.. totzover deze aflevering van Arnout's workshop..  :D

oh.. steuntjes zijn inmiddels af en gemonteerd..



yep.. polijstwerk kan beter, maar effe geen geduld meer..  ;)
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
20 jan 2013, 17:46
Bedankt voor deze workshop!!  [tu] Deze methode ga ik beslist nog eens toepassen.
tot nog toe zat ik altijd of rechtstreeks op het metaal te krassen (kan ik slecht zien met die borrelglazen voor me oowgeh) of op schildersplakband af te tekenen. (Raakt het schildersplakband halverwege het zagen los  [lecture]
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
20 jan 2013, 22:54
..Raakt het schildersplakband halverwege het zagen los..

tja, marker-inkt is ook niet zaligmakend want lost op in tap/boorolie..  :-\

anyway.. rustig verder aan het opbouwen geweest..
voorste blokophanging met de extra zijplaten nu ook gefixt (verflagen zorgden voor wat passingsproblemen..)
tussenbusje gedraaid voor blokophanging links-achter-boven..
swingarm erin gestoken (0,5mm shim gemaakt om de speling eruit te halen zonder de as aan te trekken)

foto was wat blurry maar is nu wat korrelig geworden na verscherpen in photoshop..  :-\


                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
21 jan 2013, 16:27
Niveautje weer, erg demotiverend voor ons gewoon ploeterende zielen... [tu]
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SRTurbo-Katana GSX1100SZ-HarrisMag2-HarrisMag4-BakkerGS1000-JMCGSXR1216-BimotaYB8-UPSSR750R-2xGSXR1216M-4xGSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-8xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400Turbo-TL1000R-KTM1190S

  • ***
21 jan 2013, 22:10
Niveautje weer, erg demotiverend voor ons gewoon ploeterende zielen... [tu]
En dat zeg jij  ;D

  • ****
22 jan 2013, 16:30
 [yes]Ik zeker. Dit is wel een niveautje hoger... :o
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SRTurbo-Katana GSX1100SZ-HarrisMag2-HarrisMag4-BakkerGS1000-JMCGSXR1216-BimotaYB8-UPSSR750R-2xGSXR1216M-4xGSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-8xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400Turbo-TL1000R-KTM1190S

  • *****
22 jan 2013, 23:03
Niveautje weer, erg demotiverend voor ons gewoon ploeterende zielen... [tu]
En dat zeg jij  ;D

vlgs mij heb ik anders in huize Spikestein een razend strakke gixxer zien staan..  8)

ennieweetjes.. inmiddels ook de voorvork erin gezet en kon het daarna niet laten ook het achterwiel, tank en buddy erop te zetten (terwijl dat spul nog lang niet aan de beurt is..  ::))

let effe niet op de troep ajb..



hierbij meteen met de neus op een misser gedrukt.. benzinekraan zit te dicht op de cylinderkop..  [no] is wel weer op te lossen, maar wel weer extra werk..  :-\



right.. geprobeerd verder wat details vast te leggen maar cameraatje blijkt erg sterk in het maken van onscherpe foto's..  of ligt dat dan toch aan de operateur? :-\







verder op onderzoek geweest naar kunstleer om dadelijk de buddy van een vers dekje te voorzien.. hierbij vooral op zoek naar een kunstleer dat zodanig stretcht dat het wellicht zonder naden op het voorste deel van de buddy toe te passen is (net zoals origineel dus).. bij een duitsche webshop wellicht wat gevonden.. dit wordt uiteraard niet def. kleur.. en nee, alleen buddy wordt dadelijk bekleed..

                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
23 jan 2013, 19:23
kijkt eens ff aan, nu begint het echt wat te lijken  ;D
Ik moet ook eens een setje van die velgen op de kop tikken, ik vind ze heel goed staan die astralites.

ik ga gelijk even op jacht [devil]
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
24 jan 2013, 00:47
Niveautje weer, erg demotiverend voor ons gewoon ploeterende zielen...

Tempootje ook   [whip]wat een zootje op de achtergrond trwns..

Ziet er goed uit, achterkant zeker niet te laag  ;D


bij een duitsche webshop wellicht wat gevonden..

Hebben in de jaren 80 natuurlijk veel ervaring opgedaan met die kunstlederen rock-stretchbroeken  :D ....
« Laatst bewerkt op: 24 jan 2013, 00:52 door Daan »
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ***
24 jan 2013, 21:35
kijkt eens ff aan, nu begint het echt wat te lijken  ;D
Ik moet ook eens een setje van die velgen op de kop tikken, ik vind ze heel goed staan die astralites.

ik ga gelijk even op jacht [devil]

Dat zal moeilijk worden om nog een mooi setje Astralite wielen te scoren , maar ik hou me aanbevolen 1x 17x3.5 inch en 1x 17 x 6 inch in zwart gaarne  ;D

  • ****
25 jan 2013, 13:34
Maar goed dat ik hier een doosje tissues heb staan... [tu]
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SRTurbo-Katana GSX1100SZ-HarrisMag2-HarrisMag4-BakkerGS1000-JMCGSXR1216-BimotaYB8-UPSSR750R-2xGSXR1216M-4xGSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-8xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400Turbo-TL1000R-KTM1190S

  • *****
28 jan 2013, 19:30
right.. na de grote sprong voorwaarts nu stukje bij beetje de verschillende delen aan het opbpouwen en aanpassen waar nodig..

voorl. gekozen om de standaard EFE oliekoeler te hergebruiken (roestige olieleidingen netjes gemaakt en ophangbeugel pas gemaakt op bestaande boutgaten ET-frame..) i.p.v. een grotere koeler + thermostaat te gaan monteren.. blok is gewoon standaard (m.u.v. klein beetje porting) dus de warmteontwikkeling is hetzelfde gebleven..

verder zat me de vooras al een tijdje niet helemaal lekker.. het geheel van de voorvork/wiel/remmen had ik al eerder pas gemaakt, maar de vooras was toch zodanig kort dat het maar voor de helft in de schroefdraad van de bus in de vorkpoot zat..
om toch van dat knagende gevoel verlost te zijn, en zonder twijfels de as flink vast te kunnen draaien, besloten de as te gaan verlengen door er een stukje aan toe te voegen..



ondanks zorgvuldig vastklemmen tegen een dikke staalplaat en puntlasjes rondom te plaatsen is het ding toch ietsje krom getrokken..  :-\ is jammer, maar was te verwachten.. zal met de lagerpers het ding proberen weer recht te krijgen..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *****
2 feb 2013, 23:41
..toch ietsje krom getrokken..  :-\ is jammer, maar was te verwachten.. zal met de lagerpers het ding proberen weer recht te krijgen..

right.. is niet echt succesvol gebleken..  :-X as bleek nogal stevig, en dan wat extra tonnetjes erbij en flink doorveren plotseling weer geconfronteerd met twee aparte delen..  :( ..breuk vlak naast de las waar staal doorgaans "brittle" (bros?) wordt..
duss.. game over, try again..  ::) en had gelukking nog een ander asje liggen om een stuk vanaf te lenen..
om dit keer het kromtrekken tegen te gaan een binnenbusje gemaakt en de boel "between centers" in de draaibank ingespannen.. en geen puntlasjes gemaakt, maar in een continue beweging een doorgaande las gelegd.. d.w.z. de boel laten vloeien (geen toevoeg).. na 3x rond was leek e.e.a. wel mooi egaal verhit geweest, en zag het er zo uit..



en na wat schoonborstelen zo..



en asje is idd mooi recht gebleven en past nu perfect..  [yes]  8)


bij een duitsche webshop wellicht wat gevonden..
Hebben in de jaren 80 natuurlijk veel ervaring opgedaan met die kunstlederen rock-stretchbroeken  :D ....

ha.. dat is het natuurlijk..!  :D vroeg me al af waarom ik dat spul nu juist in Dtslnd had gevonden..  ;D
bestelling is trws verstuurd.. ook wat basketweave-achtig spul besteld..
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
3 feb 2013, 01:28
basketweave-achtig spul
Nice, heb ik ooit een stukkie op de Vehikelbeurs bij zo.n autostoelenbekledin g knakker gekocht,geperforeerd ook nog.
Kon toen moeilijk beslissen of dit nou op het voorste of achterste stuk van het zadel zou moeten.
Bij een poging om er een overtrek van te maken ontplofte de naaimachine.
Heb het toen opgegeven en de boel in een kast gepropt
Heb trouwens denk ik nog wel van dat plastic dat je tussen de aan elkaar te naaien stukken kan zetten ter afwerking...

Zie ik daar nou restanten ESD uitlaatbus op de achtergrond van de draaibank  ;)
Toch handig die holle assen.
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • *****
4 feb 2013, 18:49
basketweave-achtig spul
..stukkie op de Vehikelbeurs.. ..geperforeerd ook nog.
..voorste of achterste stuk van het zadel zou moeten.
..ontplofte de naaimachine.

het spul dat ik heb besteld is nogal fijn qua structuur.. een soort mini-basketweave..  :D lijkt wellicht meer op grof canvas dan koenstleder..  naja, je kunt er pas def. wat over zeggen als het daadwerkelijk op de buddy zit.. :-\ meest rechtse reepje stof komt vooralsnog op het rijdersgedeelte, basketspul op duogedeelte..



materiaal is vrij dun (1mm) dus denk dat de naaimachine er wel doorheen komt (heeft ook geen moeite met dikke spijkbroeknaden etc..) anders desnoods gewoon met de hand..

Zie ik daar nou restanten ESD uitlaatbus op de achtergrond van de draaibank  ;)

yup.. da's idd de binnenkant van de busjes gereduceerd tot "swarf"..  ;)
                                        .. . . .  .  .   .