waarmee aftekenen? Camo heeft het idd (bijna) goed..
met een dikke marker je werkstuk een inktlaagje geven waarin je met een kraspen zeer snel een eenvoudig je maten kunt aangeven.. (van oudsher doet men dat in de metaalwerkplaats met blauwe verf, maar met een marker is sneller/simpeler)
als er maar enkele kraslijntjes nodig zijn trek ik deze meestal gewoon over met een rooie fineliner, maar dat wordt een hele klus bij zoiets als dit..
krassen doe ik trws niet met een kraspen maar met de scherpe punt van de passer..
en om (kleine) cirkel te krassen gebruik ik geen passer maar een cirkelsjabloon.. minder gewiebel en sneller dan met een passer..
de hulplijntjes hierop bij de "quadranten" zijn trws zeer handig om de cirkel goed te centreren boven een kruispunt van lijnen..
en verder zoveel mogelijk gewoon direct krassen met een (digitale) schuifmaat, werkend vanaf een rechte rand van je werktstuk.. (maat ietsje groter nemen ter compensatie van de wat schuine hoek)
afgetekende boorgaten eerst met een fijn putje markeren voor verder aftekenen, en daarna pas met een centerpunch wat dieper slaan zodat je "pilot" boortje hier makkelijk zijn positie vindt.. (werkstuk niet inklemmen op de boorkolom, maar al schuivend "laten zoeken" naar hartlijn boortje)..
niet alleen hart boorgaten aftekenen, maar ook rand van het uiteindelijke gat.. want dan kun je tenminste checken of je centrisch aan het boren bent en niet van je punt af aan het lopen bent..
alu zagen met zo grof mogelijke ijzerzaag (gebruik kaarsvet als 'ie vastloopt), en "shapen" met zo grof mogelijke vijl (of "rasp"?) totaan de afgetekende lijntjes.. daarna met normale metaalvijl de groeven wegwerken en de randen haaks en recht maken..
right.. totzover deze aflevering van Arnout's workshop..
oh.. steuntjes zijn inmiddels af en gemonteerd..
yep.. polijstwerk kan beter, maar effe geen geduld meer..