het motorbok-ding is nu dan eindelijk af..
Hoop dat je em heel weinig hoeft te gebruiken
yup.. maar ben blij dat ik 'm heb.. zoals dat gaat met uitgestelde groot gereedschap-aanwinsten: had dat veel eerder moeten doen & hoe heb ik ooit zonder gekund?
anyway.. zoals aangekondigd nu dan eindelijk wat serieuzer met het blok begonnen..
groot gedeelte van het blok lijkt geseald in een soort taaie olie/stof-mix (lijkt wel stopverf!).. de org. lak eronder bladdert op veel plaatsen af en een wit poeder (nee, geen kook.. oxidatie..
) verschijnt.. kortom, grote delen moeten kaal gestript gaan worden..
maar eerst maar eens met de schade aan een koelrib en afbroken rand en scheur rondom het onstekingsdeksel aan de gang gegaan..
plan was om iig de afgebroken koelrib weer aan te gaan lijmen zoals ik al eens eerder heb gedaan.. maar omdat ik inmiddelsch in het heuglijke bezit van een TIG-lassertje ben gekomen, lag het voor de hand toch eerst eens een poging te doen de afgebroken delen weer op te lassen..
sowieso zou dit de enige oplossing zijn voor de scheur bovenaan het carterdeel bij de ontstekingsspoeltje
s..
lassen ging met wat gespetter etc gepaard, en na glad vijlen en schuren zijn er nog wat putjes zichtbaar.. deze moeten opgevuld met epoxy..
tot mijn verbazing ging het aanlassen van zo'n 5mm aan afgebroken carterrand aan de onderkant heel wat beter.. heb een in vorm gebogen koperplaatje gebruikt als zowel een koel-element als een mal.. en de las is idd niet uitgezakt en hoefde niet veel bij te werken onder.. aan de binnenkant zo veel mogelijk lasrups laten zitten om dit deel wat meer "vlees" te geven..
bij de koelrib ook eerst een koperplaatje eronder geklemd tegen doorzakken en voor koeling.. toch viel het niet meer.. veel gespetter en alerlei kleuren vlamboog en een wegsmeltende koelrib..
resultaat laat daarom wat hapertjes zien.. toch lijkt het stukkie redelijk vast te zitten want het weerstond iig het vijl- en dremelgeweld om de vorm erin terug te krijgen..
right.. ook aan het kleppendeksel zit nog wat schade die al eerder opelapt/last is.. weet nog niet of ik dit ga repareren of gewoon een andere deksel gaan zoeken.. zelfde geldt voor het ontstekingsdeksel.. (gebruikt EFE ontstkngsdksl op ebay gaat voor 40 euro!
voor dat bedrag koop je daar bij cmsnl.com gewoon een nieuwe..!
)