..zit eraan te denken om daarvoor een soort motorbok te gaan maken zodat je er tenminste een beetje goed bij kunt zonder steeds over de grond te moeten kruipen.. maar of dat de tijd en moeite waard is moet ik nog beslissen.. want universele verrijdbare motorbokken zijn voor relatief weinig geld gewoon te koop..
right.. inmiddels dus besloten om
wel een motorbok te gaan bouwen.. en ben daar dus afgelopen tijd mee bezig.. dit gaat echter allemaal wat traag omdat het electrodelassen nogal wat dampen veroorzaakt, en je daar niet al te lang in rond wilt lopen.. dus elke dag een klein stukje..
heb geprobeerd het te "tiggen", maar omdat het gebruikte profielstaal (UNP80) gegalvaniseerd is en ik die laag zo goed mogelijk heb getracht weg te slijpen, blijf je op zink-verontrenigingen stoten.. en kun je om de haverklap je wolfraam-electrode bij gaan slijpen..
waarom toch zelfbouwen? nouwuh.. voor een universle motorbok moet je sowieso aan de gang om een adapterplaat te maken zodat er een GSX-blok in de bok gemonteerd kan worden.. en als je dan toch bezig bent, waarom dan niet meteen het hele ding zelf maken?
right.. had al eerder een soort DIY-lagerpers in elkaar geflanst van goedkoop van marktplaats gehaalde UNP-profielen.. dit ding heeft een soort U-vorm die ook voor de motorbok wil gebruiken, en dus lag het voor de hand om van de lagerpers een multitask-ding te maken, en te gbruiken als basis voor de bok.. de opbouw ("arm") wordt met boutverbinding vastgezet dus kan weer los voor gebruik als lagerpers..
schetsje in AutoCAD..
idee is om een beweegbare arm te maken zodat je het blok tenminste eenvoudig op de goede hoogte kunt krijgen.. door de arm verder door te draaien kun je dan ook enigzins bij de onderkant en is een rotatie-functie eigenlijk niet meer noodzakelijk.. (wat de constructie meteen een stuk eenvoudiger houdt..
)
dus om het blok op te hijsen moet het alleen op wat blokken hout zo'n 20cm van de grond worden gebracht en voorover gelegd.. dan kun je de bok er omheen rijden en montageplaat vastmaken.. met een ook los bruikbaar blijvende hydraulische krik pomp je dan het zootje omhoog tot de gewenste hoogte of hoek..
(support onder de krik moet nog getekend worden trws, maar wordt een soort wip..)
tot zover dan het plan..
nu dus bezig de oude verbindingen van de lagerpers-basis wat te verbeteren/verstevigen en te lassen..
e.e.a. is natuurlijk nogal overgedimensioneerd voor een GSX-blok en dus aardig looiig, en kan er wrs dadelijk met gemak een V8-blok mee ophijsen..
maargoed, nieuwe profielen gaan kopen kost weer geld, en had dit spul al liggen..
ondertussen plaatjes voor montage van de wielen vastgelast (wielen ook al eerder aanwezig), en ga dus binnenkort met de arm aan de slag..