Goed.. Ondanks dat werkzaamheden aan de eerder voorgenomen tankdopzitting van de Kat weliswaar aan de gang maar nog lang niet afgerond zijn, is het toch hoog tijd voor een update medunkt.
Waar ging het ook alweer over? Punt op de to-do-list was het aanpakken van de verfbladders rondom de tankdop. Niet geheel duidelijk was echter wat de oorzaak daarvan was, en wellicht zijn er meerdere zaken die tegelijk het probleem veroorzaken. Eén onderkend punt is iig de verkeerde combinatie van spuitlaksoorten geweest. Door een 2K polyurethaan lak op -nog niet volledig uitgedampte- acryllaklaag te spuiten, konden uithardingsgassen niet meer ontsnappen en verzamelden zich op het hoogste punt onder de 2K-laklaag. Bij een Kattank op de zijstandaard is dat de tankdop..
Een tweede mogelijke oorzaak die blazen in de lak rond de tankdop heeft veroorzaakt of verergerd, is lekkage van de fake Newton Aero filler cap. D.w.z. de afdichting van diens zitting was mogelijk niet 100%. (Ontluchting van deze tandop is trws ook een steeds terugkerend probleem, maar dat wil ik later gaan oplossen met een onluchter in de tank zelf zodat de dop gewoon helemaal dicht kan zijn).
Anyway.. Eerst een nieuwe -beter- tankopening maken dus, waarin de fillercap-zitting met meer zekerheid benzinedicht op vastgezet kan worden. Normaliter vertrouwd men daarbij op een papieren pakking, maar die ga ik nu vervangen voor een grote Viton o-ring.
Na lang verzinnen een opzetje getekend, en een nieuwe tankopening uit een 4mm staalplaatje gedraaid.
..En toen pas bedacht dat de boutgaatjes natuurlijk nog niet vloeistofdicht waren. Het draaien van 6 stuks "dopjes" om de gaten aan de binnenzijde van de ring af te dichten was snel gebeurt, maar het vastlassen had toch wat meer voeten in de aarde.
Het vasthechten van de dopjes ging nog wel, maar bij het rondom aflassen smolten ook de boutjes vast die bedoeld waren om e.e.a op z'n plaats te houden..
Na een hoop gepeuter (afslijpen, gaatjes boren, draad opschonen) is het uiteindelijk toch nog gelukt, en leek het ding klaar om ingelast te aan worden in de tank.
Na aftekenen en uitdremelen van de groter te maken tankopening bleek dat de nieuwe in te lassen ovaal was geworden door alle lasverhitting.. Weer rond maken in de bankschroef leek me wat riskant (kans op verbuigen vrij groot), dus maar een installatie op de huismerk-raamwerkpers opgebouwd om de ring in plaats daarvan op te rekken.
Goed.. Toen het dan eindelijk zo ver was dat de nieuwe tankopeningsring daadwerkelijk vastgelast kon gaan worden, bedacht ik met dat het materiaaldikteversc
hil toch wel erg groot zou zijn. Ik had weliswaar de rand van de ring al dunner afdraaid, maar die 2mm was nog steeds fors t.o.v. het flinterdunne tank-plaatstaal. Een ring van 1,2mm lastoevoegdraad met magneetje onder de te lassen verbinding zou -dacht- ik een mooie heatsink kunnen zijn en tegelijkertijd evt. ook kunnen samensmelten in de las.
De praktijk bleek het echter niet zo eens te zijn met de theorie, en ondanks dat de hechtlasjes nog prima lukten, was het lasproces daarna toch weinig florissant te noemen. M.n. op plekken waar er toch iets van een spleet was, smelt het tankmateriaal als sneeuw voor de zon weg. De oplossing lijkt om eerst het dunne tankplaatrand iets op te lassen, en daarna pas de verbinding met de ring te maken. Een tamelijk tijd- en concentratievergend
e klus.. Die nog vervolgd wordt..
Maar zoals altijd heeft ook deze worsteling toch weer een leermoment opgeleverd in hoe je zo'n klus iig beter niet aanpakt.