Right.. Afgelopen dagen weer aan de knutsel geweest met een volgend item op de lange zaken-nog-te-doen-lijst: valdoppen.
Valblokken, crash-pads, mushrooms, sliders, whatever je die dingen ook noemt, het gaat dus om nylon blokken gemonteerd aan de zijkant van de motorfiets die een eerste contact met het asfalt op moeten opvangen en daarmee (hopelijk) schade vermijden bij een onfortuinlijk verlies aan grip.
Nu zijn er volop valblok-sets verkrijgbaar voor moderne fietsen, maar weinig tot niets voor Suzuki-klassiekers. (Iig niet voor een prijs die lager is dan de schade je ermee wilt verhinderen.) Stalen valbeugels/carterbeugels zijn echter wel jarenlang op de markt geweest. Die dingen zijn echter nogal lelijk en verkleinen aan de linkerzijde ook de hellingshoek vanwege de dynamo, die an sich al ver uitsteekt.
Verders geven dergelijke beugels net als nylon valblokken maar weing/niet mee bij contact met de verharde bodem, wat niet fijn is voor de motor en ook de evt. mogelijkheid van "redden" van de motor verkleint.
Dusss.. Dat moet beter kunnen..
Een rubber kussentje tussen valdop en ophangconstructie zie je tegenwoordig steeds vaker bij (dure) valdop-sets. Dit is natuurlijk ook wel zelf te maken, maar compliceert de ophangconstructie wel een beetje.
Verders moet die ophangconstructie bij een GSX/Kat ook een vrij grote afstand overbruggen (zijdeksels steken ver uit buiten frame) wat meteen weer hogere eisen stelt aan die constructie.
Anyway.. Na lang puzzelen en afkijken bij bestaande oplossingen (m.n. die van de
Sanctuary Katana's) een tekeningetje gemaakt.
..En aan de slag gegaan..
Zaak was dus om een schuifbaar valblok mogelijk te maken en een flexibel materiaal (3 dikke O-ringen) in dat pad te plaatsen. Om het geheel niet erg zwaar te laten worden is de constructie opgebouwd uit stalen buizen met (bijna) op elkaar passende binnen- en buiten diameters.
De vraag blijft echter of de lange buis niet toch gewoon zal ombuigen bij een klap op de weg..
Het zwakste punt (verbinding met motorophangplaat) wil ik daarom nog gaan verstevigen.
Voor nu is het even wachten op de bestelling van de 10mm C45 rondstaf waarmee ik de standaard steekas dus ga vervangen. (Trws erg lastig om een staal-webshop te vinden die a) aan particulieren levert, b) iets beters aanbiedt dan gewalste onmaatvaste stang van ongeverifieerde staalsoort, c) niet min. 250 euro vrzndkstn rekent..)
Met die as kan het spul even ge-proef-past worden en kan de vorm van de verstevigingen bepaald worden.
Ondertussen aan de slag met een alternatief idee om kelkjes te maken..