PFFFFFWWWW.. Even het stof van dit topic afblazen..
Right.. Na een winter van veel plannetjes maken maar verder eigenlijk weinig daadwerkelijk sleutelen, heb ik afgelopen tijd dan toch een item op de to-do-lijst opgepikt en afgemaakt.
Het mini-project van de verbeterde led-achterknipperlichten was ik ooit (een jaar geleden
) begonnen, maar dat heeft door andere prioriteiten en lastigheden van de bouw van de knippers vaak en lang stilgelegen.
Ter herinnering: Zo stond het ervoor na solderen van de smd ledjes (Avago ASMT-QAB2-FDE0E).
Volgende stap (na het vastlijmen van de bevestigingsstrips) was het ingieten in polyester. Ik vreesde al eerder dat dat het lastigste onderdeel van het projectje zou worden.. En dat vermoeden bleek juist..
De voorkant moest nl. in transparant polyester gegoten worden terwijl voor de achterkant zwart gekleurd (pigment toevoegen) polyspul nodig was om de dradentroep te maskeren. En dus in meerdere etappe's gietvormpjes maken en polyester gieten.
Dubbelzijdig tape bleek hierbij retehandig vanwege de dikte en stevigheid.
Anyway.. Met veel gepruts en geplak en geknoei dan uiteindelijk toch grove ingietsels geproduceerd. (Witte ravelranden zijn resten dubbelzijdige tape)
Om dit geheel strak te krijgen moest er een hoop gevijld/-schuurd/-polijst worden.
Tamelijk saai klusje, maar hoe meer aandacht en energie je erin steekt, hoe beter het eindproduct wordt.
Des te groter was de teleurstelling toen bij een testje tussendoor bleek dat bij 1 knipperlicht een segment van 4 ledjes het niet meer deed.. Damn!
Even getwijfeld om de boel in de vuilnisbak te kieperen, maar gezien de hoeveelheid werk die er al in was geinvesteerd en de nog steeds betere lichtopbrengst dan de vorige knippers, toch maar besloten de nieuwe knippers te monteren.
Nog even wat twijfel over de plakkerigheidsgraad van de gebruikte tape, maar desnoods gebruik ik daarvoor later lijmpistoollijm.
Testje links:
Fel zat medunkt (waar is me zonnebril?)
Testje rechts:
Aiii.. Nouja, goed genoeg wrs..
Goed.. Lang verhaal over een weinig indrukwekkend motoronderdeel, maar die lengte staat wel in verhouding met de tijd en energie die erin is gestoken.
En achteraf? Zou ik zoiets nog een keer doen? Uhmm.. Nee!