Dat is balen na al dat mooie werk, hoop dat het meevalt.
..
Is het erg of valt het bij te werken?
sja.. bummer idd..
"alles" is te herstellen natuurlijk
maar die rand moet dan wel kaal gemaakt worden (dus ook tankdopzitting loshalen)..
maargoed, ik kijk het vrlpg even aan, vooral omdat het nog erg gering is en zich nog in de zwarte lak bevindt (plaatselijk te repareren) en nog niet in in het metallicgrijs is doorgedrongen (tank overnieuw spuiten)..
sowieso moet de tank dan leeg en droog gemaakt worden, wat ik niet echt zie zitten vanwege de onfrisse dampen..goed.. dan maar even concentreren op andere zaken voor nu..
heb zojuist andere handvatten besteld (Progrip 717) om de grijze Rentalls te vervangen.. deze blijken nl. toch niet zo fijn, want erg dun en daardoor een kleinere diameter dan normaal en dan wat goed in m'n handen past.. ook nogal snel last van een slapende rechterhand, en wellicht dat dikkere handvatrubbers dat kunnen oplossen..
verders al sinds voor het Kat-project begon zitten nadenken over "tankfoam" of andere middelen om het klotsen van benzine in de tank tegen te gaan.. m'n EFE is uitgerust met een brandstofnivosensor (drijver) en dus is daar het vullen van de tank met schuim niet zo handig.. bij de Kat zijn er geen belemmeringen, dus ben opnieuw de mogelijkheden gaan onderzoeken..
meest bekend is kunststof schuimblokken die enigszins samengedrukt in de tank de ruimte mooi kunnen vullen.. groot nadeel van dergelijk schuim is de onduidelijke chemische bestendigheid ervan tegen pompbenzine.. (zit meer "rommel" in dan race-benzine dat het schuim aantast).. aangeraden wordt om dat schuim danook om de x-jaar te vervangen (maar wie doet dat nu werkelijk?)
een meer courante vorm van schuim is Explosafe, dat -meen ik- verplicht is gesteld voor diverse raceklassen.. omdat het stukjes opgefrommeld aluminiumfolie betreft is dit spul dus wel echt 100% chemisch bestendig.. goedkoop is het ondanks de uiterst simpele productie echter niet..
een derde optie is het vullen van de tank met holle plastic ballen..!
klinkt wat idioot, maar is een beproefde techniek in de (vloeistof)industrie naar 't schijnt.. in de US wordt het mn. in de 4x4-wereld gebruikt om het klotsen in grote zelfgebouwde brandstoftanks af te remmen..
omdat dergelijke "wiffle balls" vrij goedkoop op ebay etc. te krijgen zijn (in golfbal-formaat om goed in alle hoeken en gaten te passen) leek me dit een mooi project om ook zelf eens uit te gaan proberen..
totdat.. ik eerst maar 'ns wat sommetjes ben gaan maken hoeveel golfballen er in een Katana-tank passen..
dan wordt 't met 5 euro per 12pack toch een kostbare zaak..
"maarrrr waarrrom?", hoor ik u vragen .."is dat klotsen dan zo erg?"
tja, vergelijk het met hoeveel prettiger een motor stuurt met een bijna lege tank.. het gemis aan massa is naar mijn idee daarbij niet het doorslaggevende ding, maar wel het gemis aan
bewegende massa..
beweeg je motor anders eens kort heen-en-weer met 2/3 afgevulde tank, en voel direct de reactie van het na-klotsen.. stel je deze reactie vervolgens eens voor als je net in een bocht hangt (en een hobbel raakt ofwatdannook)..
anyway.. "nodig" is 't niet, maar "beter" kan 't zeker en is daarmee het uitproberen waard medunkt..
nu alleen nog een goedkope bulk-golfballen-aanbod op ebay zien te vinden..
right.. ander mini-project in 't verschiet is het maken van een duimrem.. heb er al jaren 1 op m'n EFE en dat bevalt zodanig goed, dat ik 'm nu erg mis op de Kat..
van het rembouwsel op de EFE heb ik wel geleerd dat een hoofdremcylinder voor een systeem met dubbele voorremschijven te groot is om echt veel remkracht te kunnen genereren als duimrem.. (alleen krachtig genoeg om "bij te remmen")..
duss.. ben dit keer op zoek naar een rempomp van een 125cc die meestal met enkele voorremschijf zijn uitgevoerd.. dus 12mm of 13mm of 1/2" boring, en met los reservoir zodat er meer montagemogelijkhede
n voor de rempomp ontstaan..
goed.. nog genoeg te klutselen nu de Kat al rijdt..