phoe.. best stil hierzo op 't forum de laatste dagen..
afgezien van de kerstvreetpartijen is het natuurlijk ook DE tijd om te gaan sleutelen aan het stalen ros.. ik neem dus aan dat er volop gezwoegd wordt in schuurtjes aan groot onderhoud in voorbereiding van komend jaar, of dat deze vrije tijd benut wordt om grotere voortgang te boeken met Katana-motor-projecten..

zo niet, ook goed natuurlijk.. doe waar je lol in hebt.. en voor mij is dat voortrommelen aan m'n katspul-Katana-project..

dus.. afgelopen tijd weer wat dingetjes gedaan zoals het maken van ophangpunten voor de "bobbins" aan de XJR-achterbrug.. standaard zitten er daarvoor nog geen voorzieningen voor zoals dat bij veel andere motoren wel het geval is..
omdat het gietstuk waar de steekas in valt m.i. wat te weinig vlees bood om een gat met schroefdraad te herbergen, moesten er dus ophangpunten aangelast worden..
de "bobbins" of "spools" had ik al een keer eerder gedraaid, dus nu alleen busjes gemaakt met schroefdraad erin, en deze vastgelast..

ik had wellicht beter eerst die busjes kunnen anodiseren, maar het is nu niet echt lekker weer om de ramen een uur open te hebben staan om de kwalijke dampen af te kunnen voeren die hierbij vrijkomen..

goed.. katspul-kat kan nu dus eindelijk een beetje fatsoenlijk neergezet/opgebokt worden..

vervolgens de rechter (GSX-R) voetsteun aangepast zodat 'ie past in m'n vers gemaakte schetsplaat (M12 draadeind eraf, tapgat M10 er voor terug)
hierbij viel het zwabberende rempedaal op.. het draaipunt in het pedaal was nl. erg uitgelubberd.. met de nodige noodgrepen is het gelukt dit gat strak uit te boren tot 20mm zodat er een bronzen pasbusje in paste dat ik nog had ergens (nooit wat weggooien!

)
nu ik toch met het rempedaal bezig was, leek het meteen de juiste gelegenheid om het heveltje (nokje?) waarmee de rempomp wordt ingedrukt, te verplaatsen.. die moest nl. een flink eind naar binnen om met je hiel tenminste geen last van de pomp te hebben..
dus, eerst een los nokje in L-vorm gemaakt en dat daarna vastgelast aan het pedaal..

later het nokje nog wat aangepast om de slag van het pedaal te vergroten en natuurlijk een gat voor de pompbevestiging geboord..

volgende stap laat zich raden: de bevestiging van de rempomp zelf.. ik had de eerder gemaakte bevestiging nog niet weggeslepen omdat die wellicht nog hergebruikt zou kunnen worden.. nu blijkt echter dat die toch niet helemaal op de goede plek zit, en dus moet er wat anders voor in de plaats komen..
verder veel zitten prakkiseren over de (noodzaak van een) tandwieldrager.. en ben daar nog niet uit.. (voorlopige plan is het gebruiken van een Ducati -900ss of o.i.d.- tandwieldrager en daarvoor zelf het "vrouwtjes"-deel aan de wielnaaf te maken..)
ook de bevestigingspunten van de schokbrekers aan het frame zorgen voor wat hoofdbrekens.. e.e.a. hoeft op zich niet zo moeilijk te zijn, ware het niet dat ik er een veerhoogteverstelli
ng in wil hebben.. die zit nl. niet in de ZXR-schokbrekers die ik wil gaan gebruiken.. ik ga er verder niet vanuit dat ik de geometrie in 1x goed ga hebben, dus verstelbaarheid hiervan is wel belangrijk..
verder is de XJR-achterbrug flink breder dan een GSX-brug waardoor de schokbrekers verder naar buiten staan.. dit is sowieso nodig voor de kettinglijn maar veroorzaakt wel torsie in het bevestigingspunt..
ik heb nu eindelijk wat verzonnen en uitgeschetst.. idee is dus dat de schokbrekerbevestig
ing vastgebout zit en dat d.m.v. vulplaten de hoogte aangepast kan worden..

deze oplossing is natuurlijk omslachtiger dan een voorziening waarbij je slechts aan een wieltje zou hoeven draaien, maar het is een compromis tussen maakbaarheid, gewicht en gebruiksgemak.. bovendien stel je zoiets toch maar 1x in en komt er daarna zelden meer aan..
vanwege de verschoven positie op het frame zal ik wrs ook nog een extra tussenpijpje gaan inlassen om de krachten af te voeren en dus om te voorkomen dat de framebuis gaat knikken/indeuken..
right.. keeping on tinkering..
