Hoe of waar kan ik de kettingspanning controleren. Kan ik dat zelf doen of kan ik dat beter laten doen? Kan het geen kwaad als ik ermee doorrij?
genoeg vragen weer denk ik zo
geen enkele zekerheid of het idd een losse kettingspanner is, dus kan onmogelijk zeggen of je er zonder risico mee door kunt rijden..
kettingspanner controleren ten eerste door te voelen of de draaiknop (onder veerspanning) wel vrij draait (alleen tegen veerspanning in natuurlijk)..
soms wil de kogel van het drukmechanisme wel 'ns blijven hangen in een putje in het schuine drukvlak van de "push rod" (drukstift?)..
maar al was dat 't geval, dan is er pas met zekerheid iets over de staat van de automatische steller te zeggen als je 'm los haalt om 'm van dichtbij op werking te controleren..
waar het echter om gaat is of de nokkenasketting te los staat.. dat kun je het makkelijkste controleren door het (kruisvormige?) dekseltje op het kleppendeksel los te halen zodat je toegang tot de nokkenasketting krijgt..
als de steller niet zou werken, en de ketting niet op spanning gehouden wordt zou je de ketting moeten kunnen indrukken.. hierbij draait de inlaatnokkenas iets verder door omdat het teveel aan kettingspeling zich bevind tussen de krukas en deze inlaatnokkenas..
als na stevig naar beneden drukken niet meer dan 2-3mm extra speling is ontstaan, dan is er wrs niks aan de hand met de ketting en/of steller en ligt de oorzaak van de rammel ergens anders..
een rammel-geluidje kan ook het gevolg zijn van een los carterdekselboutje of b.v. een klapperend startmotordekseltje
.. daarmee wil ik natuurlijk niet zeggen dat je 't niet serieus moet nemen, maar wel dat de oorzaak in onverwachte dingen kan zitten..