Wow.. Was een paar daagjes even niet ingelogd, en dan blijkt er ondertussen een heus nieuw topic in de Achterkamer te lopen..!
Wow.. Zo'n XN85 Turbodinges is idd nogal een curiositeit, en wellicht daarom extra aantrekkelijk om er zelf één te bemachtigen en uit elkaar te gaan schroeven.
Gefeli iig met de vondst en aanschaf, en ik hoop dat je er nog een plek voor vrij hebt kunnen maken in je werkplaats (al is een woonkamer natuurlijk altijd nog een uitwijkoptie als stalling voor andere/inactieve projecten).
Anyway.. Zo'n XN85 (waarom staat er XN650 op de zijdeksels?) is typisch een product van de jaren tachtig met o.a. z'n turbo, maar is door onhandige ontwerpkeuzes nooit een commercieel succes geweest. Het heeft me ook altijd verbaasd waarom Suzuki voor het GS650-blok (met glijlager krukas aanpassing!) als basis heeft gekozen. Het vermeende vermogenswinst-voordeel, werd door het extra gewicht van de turbo weer teniet gedaan. Een GSX1100-blok zou dan veel logischer zijn als uitgangspunt, òf een turbo zodanig groot kiezen dat daarmee daadwerkelijk de 250kg vlot voortbewogen konden worden. (De geringe 673cc waren overigens wel in lijn met de turbo-concurrenten van die tijd als de CX500/650 turbo, de XJ650 turbo, en de GPZ750 turbo)
Hierbij beschouwd is het rijwielgedeelte wèl beter doordacht ontworpen, en ik lees dat het met o.a. zijn 16" voorwiel en full floater in zijn tijd beschouwd werd als èèn van de best sturende Japanners!
Als dat hier mag ga ik dat doen natuurlijk.
Dat zal het opperhoofd moeten beslissen denk ik zo. Aan de andere kant gaat het hier zeker niet in alle gevallen over "100% alleen maar echte" Katana's dus ik denk dat dat wel goed komt.....
Ah.. Alles wat enigszins verwant is aan de oorspronkelijke Katana's is wat mij betreft welkom hier, zolang het algemene zwaartepunt maar op Katana's blijft liggen. Dit staat dan weliswaar wat op gespannen voet met de uitgangspunten van een Katana (eigenaars)club, maar zoals gesteld heb ik mezelf aan die regel ook nooit zo erg gestoord.
Ik loop trws al veel langer met het idee om de zaak open te gooien voor alle luchtgekoelde Suzuki's uit tijdperk grofweg '79-'87 (zolang het maar geen choppers zijn
), maar daarvoor zijn er al sites/forums als OSS, subforums op Motor-Forum.nl, en wellicht anderen die ik niet ken.
Dus&kortom, w.m.b. kan dit topic uit de (achterkamer)kast komen en gewoon in Projecten geplaats worden. (Ik weet effe niet uit m'n hoofd of een topicstarter voldoende rechten heeft om zijn eigen topic zelf te verplaatsen, maar zo niet dan effe aan de bel trekken en ik verhuis de boel voor je.)
Overigens kan ik je attente/terughoudende opstelling w.b. twijfel over rechtmatigheid plaatsing hiero hoedanook zeker waarderen.