..
Het hart van het achterwiel is namelijk zo breed dat waarschijnlijk het frame aangepast moet worden.
Want ondanks 13 mm offset aan de voorkant, kom ik achter niet uit.
Zelfs niet met afdraaien van de tandwieldrager en het omdraaien van het achtertandwiel.
Yep, 180 achterband is ongeveer de max. breedte +/- evt. smallere ketting in een GSX/Kat-frame. EFE heeft ietsje meer ruimte.
Het frame gaat daarom naar een bevriende framebouwer waar we samen de linker binnenzijde van het frame versmallen boven en onder het scharnierpunt van de achterbrug. Rekening houdend met de "slag" van de ketting op en neer, zou ik zo een extra cm speelruimte creëren voor de kettinglijn..
Ik heb w.d.b. veel gezien dat er een hap boven en onder het scharnierpunt/asgat uit het frame werd gehaald. In de praktijk werkt dat m.i. slecht omdat er toch vaak nog teveel resterend frame rond dat scharnierpunt blijft bestaan, en de ketting hierdoor een extra hobbel moet nemen. Alles ligt hierbij aan de uitvoering natuurlijk, maar voor mijn Kat heb ik toen gekozen om gewoon één lange hap tot helft dikte framebuis toe te passen waarin ook het asgat/scharnierpunt dus opzij gaat. Voordelen hiervan zijn dat het een helderdere ingreep is (geen kans dat de ketting toch ergens zal aanlopen) en dat je gelijktijdig een bredere opening maakt voor een andere/betere swingarm die je dan minder extreem hoeft te versmallen. Nadeel is wel dat je het asgat zodanig halveert dat het beter lijkt dit in z'n geheel te vervangen voor een nieuwe uitvoering. Dat kun je dan meteen herpositioneren (lager plaatsen) om kettinggesleep te verminderen bij een steile swingarmhoek.
En dan zit ik meteen te denken. Moet ik de originele voetsteunen behouden of zet ik er een rem/schakelsetje op? En haal ik dan meteen de ogen voor het binnenscherm en de dwarsliggers voor de accubak weg? Of houd ik het verder origineel?
Zo gauw je de slijptol er toch in gaat zetten voor de kettingspeling, is het frame natuurlijk niet origineel meer, en doorverkoopwaarde is dan sowieso gekelderd. Dan kan je m.i. beter gewoon maken wat je wilt hebben. Ook w.b. die dwarsstrippen voor de accubak/binnenscherm ga je je daaraan later ergeren als je zie niet gebruikt en ze wel in het oog vallen.
W.b. verzagen zou ik iig wel de befaamde voetsteundriehoekje
s handhaven koste wat kost, want dat is nog wel het optische verschil tussen een echt Katana-frame en een neppert.
Da's dan wel nogal bepalend voor de verdere rem/schakelset-keuzes natuurlijk. De standaard positie ervan is al tamelijk sportief, dus daar zou je dan weinig aan hoeven veranderen w.b. ophanging rempedaal en schakelpookje.