Ha.. Toch nog niet genoeg Katana-projecten om de verslaving te bevredigen?
En tja, een garage/werkplaats, hoe groot dan ook, zal altijd te klein zijn voor een enthousiaste sleutelaar.
Mooie uitdaging deze keer: een echte restauratie, en geen (ver)bouwproject dus.
Tips voor specifiek dit 1100 blok? Dit is eigenlijk het enige blok dat ik (goed) ken.. Er is een rits aan aandachtspuntjes, maar in hoeverre die alleen en specifiek voor de luchtgekoelde GSX1100 geldt kan ik niet zeggen.
Iig is mijn vaste stokpaardje om vooral niet de standaard papieren voetpakking te gebruiken, maar liever die van een EFE. (Die is van staal en blijft wel heel, en is fabriek-af gecoat in anti-lek meuk).
Bij oudere blokken wil de krukas wel 'ns verdraaien. Dus als je het blok toch uit elkaar trekt meteen effe checken. Latere blokken, halverwege de ESD modellen, kregen een deels doorgelaste krukas om het verdraaien tegen te gaan.
Lekke/zwetende koppakking is bijna standaard bij de 1100. Bij de kettingtunnel en/of aan weerszijden blok bij de oliekanaalboringen. Oorzaak? Wrs onvlakheid cylinderblok en/of cylinderkop. Controlepuntje dus.
Lekkage carterhelften is a-typisch, dus ik vermoed dat het een oude reparatie betreft. Blok is wrs eerder open geweest, en dus uitkijken naar eerdere sleutelwerkzaamhede
n.
Algemeen puntje is het oliezeefje/olieopzuigding controleren op dichtslibben met meuk. Vooral als er vaker aan het blok is gesleuteld, bestaat er een kans dat je hier nogal wat slicoonresten aantreft.
Verders.. Tandwielen 5e versnelling vaak als eerste versleten, maar uiteraard de tandvlakken van de hele bak controleren. Hier ook uitkijken naar afgeronde nokken en sleuven.
Goed.. Dat was wel ongeveer wat me als eerste te binnen schiet. Ohja, de startkoppeling is natuurlijk ook een aandachtspunt. Altijd schade hier want te zwak ontworpen.
De (gewone) koppeling natuurlijk ook met bijzondere aandacht controleren. (Dikte en vlakheid platen, ingeslagen korf/naaf, ingezakte veren transmissiedemperpl
aat, speling tussen korf en naaf (-> het befaamde GSX-ratelen!), etc.)
Right.. Da's wel even genoeg voor nu medunkt..