De cilinders er net afgehaald, ziet er niet slecht uit, geen gekke slijtage aan de zuigers, geen gekke slijtage in de cilinders gelukkig.
Het ziet er zo op de foto idd prima uit.
De uitlaatpoorten zijn niet droog nee, daar zie je olie
Ah.. Dit is trws zelden simpelweg met nieuwe klepseals op te lossen. Als de passing van de klepstelen in de geleiders nl. is uitgelubberd kan daar geen seal tegenop. Maar: meten is weten w.d.b..
Alleen die voetpakking lijkt me een zelf gemaakte pakking
Zelf pakkingen knutselen hoef niet perse rampzalig te zijn (ik doe het ook
) maar je ziet dat in de foto tenminste 1 cyl.tapeind niet vrij ligt van de voetpakking, en daarmee dus het bewuste opgaande oliekanaal voor de helft blokkeert.
Misschien dan meteen de oliepomp van een 750 plaatsen en overstappen op Motul 300V?
Die 750 oliepompen hebben een iets hogere druk toch?
Uh.. nee! Oliepompen zijn precies hetzelfde. Het verschil zit 'm alleen in de tandwielset die de pomp aandrijft. Die andere overbrengingsverhou
ding van de oliepomptandwielen was ter compensatie van de eveneens andere overbrengingsverhou
ding van de primaire tandwielen. Hierdoor draait de koppeling in een 750 relatief langzamer dan in een 1100 blok, en zou als gevolg daarvan de oliepomp ook langzamer aangedreven worden. De oliedruk in beide blokken is effectief dus vergelijkbaar, hoewel ze allebei eigenlijk een andere smeringbehoefte hebben vanwege de verschillende krukaslagering (750 kruk heeft glijlagers).
Bij een 1100 wordt verder (zegt men, zelf nooit gemeten ofzo) druk verloren in de "open" rollenlagers van de krukas. Olie gutst zonder veel belemmering de rollenlagers uit en loopt het carter in. Sommige (oude) motorblokbouwers pleiten daarom voor het toepassen zgn. restrictors die alleen de olietoevoer naar de krukas beknotten, en daarmee de druk voor toevoer naar de cyl.kop verhogen.
Heb het zelf nooit aangedurft om hiermee aan de slag te gaan, en de veiligste weg om vooral bij hogere belastingen van de kleppentrein bij montage van aftermarket-nkknssn de smering op peil te houden is dan het plaatsen van die 750 oliepomptandwielen. Dat gezegd hebbende is een dergelijke oliepompupgrade voor een 1100 blok in goede staat en gevuld met goede olie zeker geen vereiste.
Oh.. Oliepomptandwielen van een GSX750EX/ET (of GS750!) zijn trws nogal schaars (en duur). Tenzij je een oud/sloop 750 blok hebt liggen natuurlijk, maar grote kans dat je daarin de tandwielen van een 1100-pomp zult aantreffen!
Goed, lang verhaal.. Je hebt er wrs niks aan, maar wellicht is het toch leuk om te weten.