Voordat je de stator in de vuilnisbak gooit zou ik 'm eerst even doormeten. (Of heb je dat al gedaan?) Uit m'n hoofd meen ik dat er 80V AC tussen ieder van de 3 fasen moet staan @ 5000tpm, maar check dit beter zelf ook nog even in je popupmanual
Best grote kans dat je diagnose toch zal kloppen, maar die wordt dan iig bevestigd. Anders kan mogelijk een draadbreuk o.i.d. nog de oorzaak zijn van een lagere laadspanning (of een slechte massa verbinding of whatnot..)
Als je stator echter onmiskenbaar zwart verblakerd is laat dit weinig ruimte voor twijfel w.b. noodzaak voor vervanging. Als je nog weet welk merk/fabricaat dit was (nog af te lezen op het ding zelf?) dan lijkt me dat iig een indicatie welke je voortaan vooral niet moet aanschaffen..

Zelf heb ik geen directe ervaring met stators van Electrex/Electrosport, dus kan je daar niet mee helpen. Doorgebrande stators heb ik in het verleden of met een andere gebruikte (genuine Suzuki part) stators vervangen, of heb die ingeruild bij een dynamo-wikkelbedrijf dat inmiddels niet meer bestaat.
Carmo biedt nu nog wel dergelijke diensten aan, maar die optie lijkt duurder dan aanschaf van een nieuwe (aftermarket) stator.
Het olienivo is verder wel degelijk van invloed op de levensduur van de stator, want die moet nl. door die olie gekoeld worden. Je Popup op de zijstandaard zetten zou dan juist voordelig moeten zijn w.b. koeling, maar meestal loopt de motor dan toch niet.