Het heeft wellicht niet direct veel te maken met Katana's of Suzuki's, maar als werkplaatsgereedsch
ap heb ik er indirect (en voor vele andere karweitjes) wel zeer veel gebruik van gemaakt.
Waar heb ik het over? Nou, bijna iedere sleutelaar en/of klusser heeft er wel eentje staan: een cheapo kolomboormachine. (Heb je er geen, laat de aanschaf ervan dan je eerste voornemen van 2019 zijn!
)
Want, retehandig en nietduur. Dat is, de kleinere Chinese/Taiwanese/anderszinsaziatische generieke low-budget kolomboormachine-kopieën dan. Voor weinig geld (mijn Kinzo destijds bij de Gammels opgehaald voor schamele 50 euro) toch een essentieel stuk gereedschap in huis. Maarrr.. Zoals altijd heeft goedkoop ook een keerzijde, en w.b. de kolomboormachine vertaalt zich dat in een matige bouwkwaliteit, en vooral lousy toleranties. Waar eerder de vervanging van de V-snaar vrij simpel was, is echter het verhelpen van de grote speling in de boorspil een veel lastiger probleem. Deze speling die ook bij nieuwe machines gratis meegeleverd wordt, staat het functioneren niet direct in de weg, maar lekker werken is het geenszins. Vooral met kleinere boortjes is de nauwkeurigheid soms ver te zoeken door het geklapper.
Onlangs werd ik middels filmpjes op youtube en suggesties op knutselforums erop gewezen dat een oplossing wellicht toch onder handbereik ligt. De machine en boorspil blijkt sowieso makkelijker te demonteren dan gedacht, en dus werd het tijd zelf eens op onderzoek te gaan.
Anyway, ik heb het dus over dit soort machines:
Het houten ding is trws een eigen toevoeging nadat ik de originele diepte-instellingsschroef was kwijt geraakt. Voor de rest ziet het gros van de kleinere kolomboormachines er hetzelfde uit. En minstens een evengroot deel heeft ook overmatige speling op de boorspil.
Na demontage van die boorspil bleek de (te ruime) geleiding hiervan te bestaan uit 2 stuks "zittingen" boven elkaar in het voor de rest holle gietstuk.
Vaak vind je advies om de "fixeerschroef" (die meedraaien van de boorspil verhindert) ook te gebruiken om de speling te reduceren. Dat is natuurlijk slecht advies, want daar is het schroefje niet op gebouwd en bovendien blijkt de groef in de boorspil niet overal even diep.
De betere oplossing lijkt tamelijk rigoreus, maar pakt erg goed uit: slijp/zaag een spleet verticaal door beide zittingen om de diameter ervan stelbaar te maken. Door plaatsing van bouten dwars op de zaag/slijpsnede kun je die openingsgrootte dus vervolgens samenknijpen en instellen op minimale speling met de boorspil.
T.b.v. vervormbaarheid van de bovenste zitting heb ik nog een tweede spleet aangebracht hier direct boven, en dus haaks op de eerste spleet.
Helaas ben ik vergeten foto's te maken tijdens het aanpassingsproces, maar heb op deze foto de aanpassingen alsnog proberen aan te geven.
In rood dus de slijpsnedes, en gestippeld in groen de bouten M8 (+ borgmoeren) in boorgaten aan weerszijden. (Dun doorslijpschijfje in haakse slijpert gaat als mes door de boter).
Het is wel zaak m.n. de boorgaten zorgvuldig op te meten en af te tekenen zodat de bouten de spil niet zullen raken.
Afstellen van de speling is nu supereenvoudig en effectief geworden, en de machine loopt hierna ook minder luidruchtig doordat het gerammel is verdwenen.