#neemaltijdeentangetjemee

Heb het vaker geroepen en
geschreven, en Kees bevestigt het opnieuw, die vacuumkranen vormen vroeg of laat altijd een probleem. Daarnaast is de stugge bediening sowieso een bron van ergernis. Daarom is mijn advies bij aanschaf van een Suzuki oldskooler: bespaar je de ellende, gooi de standaardkraan meteen in de vuilnisbak en monteer een simpele handbediende ON-OFF-RES brandstofkraan. Althans, als je jezelf kunt inprenten voor&na een rit de kraan open/dicht te draaien.
Een eenvoudige vervangingskraan die direct past bestaat helaas niet, en de meest simpele oplossing is het gebruik maken van een Pingel adapterplaat waarin een NPT tapgat de montage van legio generic kranen mogelijk maakt (waaronder die van Pingel, maar die zijn nogal prijzig..)
Anyway..
Yep.. Hendeltje/pijltje bedekt idd de positieaanduiding, wat nogal maf is..
Als je wgs verwarring onbedoeld met de kraan op PRI hebt gereden, dan ligt het overstromen van de carbs echter dus toch niet aan de kraan. Wellicht is er in dit geval toch (nog) niks met de vacuumkraan, maar hoedanook blijven het kl*tekranen.
Zoals je al stelt hadden de vlotternaalden de benzinetoevoer moeten afsluiten, en in tenminste 1 van de carbs is dat blijkbaar dus niet in orde. Dit hoeft niet persé te liggen aan een versleten setje vlotternaald/-zitting, maar kan dit wellicht ook liggen aan een vuildeeltje (meestal roest uit de tank) dat hiertussen is komen vast komen te zitten en de boel open houdt. (Snelle fix: met blok hout o.i.d. tegen carbs tikken in de hoop door de schok het vuildeeltje in beweging te zetten. Duurzame fix: extra inline brandstoffilter monteren.)
Een volgelopen verbrandingskamer is idd een potentieel schadelijke situatie. (Bougie eruit draaien, òf proberen de benzine met een slangetje weg te zuigen òf de motor zelf de benzine via het bougiegat eruit laten blazen draaiend op de startmotor.)
Ik heb het even snel proberen op te zoeken, maar vlgs mij zitten er geen overloopkanaaltjes/-pijpje op dergelijke en vergelijkbare typen Mikuni BS carbs. De enige open verbinding van bovenkant vlotterkamer naar "buiten" is d.m.v. de vlotterkamerontluch
tingsslangen (2 stuks, lopen over luchtfilterhuis naar achteren.)
Omdat de uitgang van deze slangen hoger ligt dan de opening van de gasbuizen in de venturi van de carbs, stroomt de benzine in geval van een haperende vlotternaald dus via inlaatkanaal de motor in.. (Mijn vlakschuivers RS36 en ook eerdere typen BS carbs hebben wèl een apart overloopkanaaltje.)
Goed.. Twee aparte problemen dus:
- slecht bedienbare kraan.
- (tenminste) 1 niet afsluitende vlotternaald.