En het is
officieel.. De Katana-reïncarnatie zal daadwerkelijk in productie gaan en in 2019 uitgebracht worden in de Suzuki-lineup!
Basis is net als bij het origineel afkomstig van een straatmodel dat zich al bewezen heeft, nl. nu de GSX-S1000. Prima prestaties dus.
W.b. de vormgeving vind ik het lang geen onaardige interpretatie al doet het plaatwerk wel wat over-gedesignerd aan met de vele gefragmenteerde vlakken en het missen van heldere vloeiende doorgaande lijnen. W.d.b. is het daarmee echter wellicht wèl geheel van deze tijd.
Ook wel jammer is de afwezigheid van clip-ons en het kiezen voor een comfortabel all-road stuurtje. Dit komt het rijgenot ongetwijfeld ten goede, maar hierdoor ontbreekt toch wel een beetje de aggressieve uitstraling die men meestal probeert mee te geven aan sportmotoren.
Verder ligt het in de lijn der verwachting dat het lelijke spatbordding kort na aanschaf in de vuilnisbak zal verdwijnen.
Mooi of niet? Ook deze oude discussie lijkt weer nieuw leven ingeroepen te worden. Zelf denk ik dat vanuit sommige hoeken gezien deze nieuwe versie zeer fraai oogt, maar vanuit andere standpunten heb ik hooguit een soort meh-gevoel..
Over het algemeen heb ik toch een positieve indruk, want i.t.t. eerdere Suzuki's die ten onrechte met het Katana-label bestickerd werden (o.a. GSX600/750/1100F) lijkt Suzuki met deze uitgave zich dit keer wel volop de moeite getroost te hebben de oorspronkelijke Katana-vormgeving te daadwerkelijk in een nieuw jasje te steken.
Na de klapkat is dit dus een new-new-Katana.
Verdere specs, foto's en filmpjes ook nog
hier te bekijken.