bij het afnemen van de cilinderkop heb ik de onderste koelribben beschadigd
wow.. erg aggressief schoonmaakmiddel gebruikt?
kent er iemand een truckje om die te herstellen?
"trucje".. tja, is maar hoe je het noemt..
heb detijds de afgebroken (en missende) delen van de bovenste koelrib op m'n EFE cylinderblok d.m.v. ingelijmde "ankertjes" weer aangegoten (met 2-componenten exopy-meuk)
na overspuiten kun je er niets meer van terugzien.. en het zit nu na 2 jaar (
) nog steeds vast..
een andere optie is (vooral als je de afgebroken koelrib nog hebt) vastsolderen met speciale
alu-soldeerstaafjes..
gaat eigenlijk alleen goed als je er een beetje bij kunt.. (bijv. bovenste of onderste koelrib) ..ook kan het lastig zijn om voldoende warmte in dit gedeelte van het cylinderblok of -kop te krijgen om het soldeer te laten vloeien..
met kleinere onderdelen lukt dat prima, maar met zo'n groot ding heb je een flinke brander nodig..
een derde optie is vastlassen of opnieuw oplassen.. heb het echter nooit succesvol toegepast gezien.. het gietaluminium is -vlgs een prof. lasser waar ik vaker kom- erg rot om te lassen (sowieso alleen TIG) vanwege de verontreinigingen en de stoffen die in de legering zitten ter bevordering van het gietproces..