..
echter na demonteren van de tank ben ik erachter gekomen dat er brandstof in het luchtfilter huis zat. (dit kan het benzene kraantje zijn)
dit membraam is dan ook gelijk bested.
Nattigheid in de luchtfilterkast kan -in theorie- ook vocht uit de carterontluchting zijn, want die is hierop aangesloten.. Of dit toch benzine is valt met een reukproef eenvoudig vast te stellen.. Indien benzine, dat is idd de brandstofkraan de schuldige.. Het membraam hierin vervangen heeft dan maar beperkt zin (dat is slechts het "balgje" dat de kraan moet openen door het interne veertje in te drukken, normale positie is "dicht") maar het vervangen van het
o-ringetje dat wrs ook in de revisieset zit zal wrs wel wat uit maken..
Totdat je de kraan gefixt hebt adviseer ik om de toevoerslang naar de carbs los te koppelen als je niet rijdt.. Ik heb nl. zelf wel 'ns een blok vol met benzine gehad door een lekke kraan..

Sowieso zou er eigenlijk ook geen vloeistof in het luchtfilterhuis mogen blijven staan vanwege het slangetje dat hieronder hangt.. Hierin zit -als ik het me goed herinner- een stukje schuim tegen het aanzuigen van valse lucht.. Wrs is die doorgang verstopt geraakt..
verder zijn de bougie's erg zwart.. en dan bedoel ik niet vettig maar roet.
dit duid toch op een te rijk mengsel?
Af gaan op bougies w.b. de carbinstelling kan een instinker zijn.. De afzetting op de isolator is afkomstig van alle toerenregionen, dus in 1 gebied kan de motor erg rijk staan terwijl die bij een ander toerental evenzogoed te arm kan staan.. Vooral als de motor weinig draait in het toerengebied waarin 'ie toch niet trekt, zal daarvan nauwelijks tot niks in het bougiebeeld af te lezen zijn..
Een zwarte roet-bougie wijst idd op een veel te rijk mengsel, maar dat kan dus volledig te wijten zijn aan alleen de afstelling stationair.. Vooral je ontdekking van de lekke benzinekraan en nat luchtfilterhuis wijst sterk op het overlopen van de vlotterkamers (door slecht functionerende vlotternaalden en/of rommel in de benzine) en dus een verkeerd brandstofnivo in de vlotterkamers.. Hierdoor zou de motor vooral bij lagere toeren erg rijk gaan lopen.. Wat de roetaanslag zou verklaren..
voor klep spelling moet ik het hele blok uit elkaar halen?
Uh.. nee
![no [no]](http://www.katanaclub.nl/forum/Smileys/yabb/no.gif)
Als je niet bekend bent met zelf kleppen stellen zou ik het voor nu even laten zitten.. Een GS heeft bovendien klepstelplaatjes en is daardoor ook minder toegankelijk voor de beginnende klepsleutelaar..
of kan ik gewoon de compressie meten?
verder loopt het blok stationair zeer goed en alles onder de 5000 ook geen rare ploffen in de uitlaat.
je kan dat toch ook horen of de klep speling heeft?
Compressie meten is altijd een goed idee, maar samen met ook de afwezigheid van rare geluiden sluit dat verkeerde klepspelingen niet 100% uit.. Maargoed, dit lijkt me geen prioriteit hebben op het moment..
verder om de naald en het vlotterbakje te checken moet de carb uit elkaar.
of kan ik beter eerst reiniger gebruiken.
mocht dat niet gaan kan ik altijd nog kijken.
Hmm..
Ik zou gewoon de carbs loshalen om zodoende eens goed bij de vlotterkamers te kunnen.. Die schoonmaken (roest aanwezig?) en de naalden inspecteren en de werking ervan testen.. (Wellicht is het ook handig om de losse set carbs eerst te testen of ze niet overlopen nog voordat je de bakjes gaat loshalen.. Daarmee zou je een bevestiging van de lekkende naalden kunnen krijgen, en meteen kunnen zien welke carb de schuldige is!)
Loshalen van de carbs kan echter een rotklus zijn door de strakke inklemming met het luchtfilterhuis tussen de framebuizen..

Althans, op een GSX-Katana is dat een kleine ramp, en verklaart de voorliefde voor losse filters.. U is gewaarschuwd..

Ik vermoed dat het brandstoffilter in de tank afwezig of kapot is.. Hierdoor zou er roest uit de tank zowel de brandstofkraan kunnen blokkeren (en lekken) als de vlotternaalden kunnen verstoppen waardoor de carbs overlopen.. Er is dus een kans dat er op zich helemaal niets mis is met zowel de kraan als de carbs, en dat rommel uit de tank dus de gebreken veroorzaakt..
Dusss.. Alles loshalen en schoonmaken, brandstoffilter checken, en daarnaast ook een los inline filter monteren als je voortaan meer zekerheid wilt..
Oja.. Ik bedacht me nog dat het handigere manieren zijn om vast te stellen of een blok nou te rijk of te arm loopt bij bepaalde toerentallen dan het bekiijken van de bougies.. Meest handige tip is het vergelijken van hoe het blok loopt als dat warm of koud is.. Dus trekt 'ie beter als 'ie nog niet helemaal is opgewarmd, of juist als 'ie knetterheet is? Daarvan moet je dus even wat "mental notes" maken waarmee je thuis dan de afstelling kunt gaan aanpassen.. (gouden regel: maar 1 ding per keer aanpassen)
Als een motor eenmaal opgewarmd niet goed trekt, of zelfs alshetware tegen een soort muur op rijdt, moet je proberen of het uittrekken van de choke plotseling wel een verbetering geeft.. Dit is een nogal grove aanpassing van het mengsel maar geeft meteen uitsluitsel (te arm dus..)