Aiii.. Die koppeling heeft veel te lang met een losgeraakte moer staan trillen..
Maar de enige serieuze schade -voorzover ik kan beoordelen op de foto's- is de uitgelubberde spievertanding in de korf.. Met een aangetrokken centrale moer sluit je dit onderdeel echter weer vast op de as, en zou je desnoods toch weer kunnen rijden.. Maar een vervanging is voor de lange termijn toch aan te raden natuurlijk..
W.b. de ingesleten veren op de spacers, dit is tamelijk normal.. D.w.z. ik heb het nooit anders gezien
en desnoods maak je effe wat nieuwe busjes..
W.b. slijpsporen achterkant korf.. Tja, ik heb me daar wel 'ns eerder over afgevraagd hoe dat nou kan, want het ziet er bekend uit.. Vlgs mij kan hier echt niks tegenaan hebben gelopen.. Zet de losse delen anders op de werkbank weer in elkaar om dit te checken, maar ik zie niet wat dit heeft kunnen veroorzaken..
Gewoon oorspronkelijke fabrikage-sporen?
Erg vreemd vind ik echter de corrosie op die achterkant van de korf.. Alsof dit onderdeel jarenlang ergens in weer&wind heeft gelegen.. Duidelijk een eerder vervangen deel dus..
Een ander ding dat je nog moet checken is de slijtage van het centrale lager.. Dus heeft het koppelingshuis veel zijdelingse speling op de as als je het probeert opzij te verdraaien (wrikken).. Ietsje speling is normal, maar hoe meer speling hoe meer de primaire tandwielen elkaar opzij gaan drukken.. (Op m'n oude 750 was dit zo erg dat het koppelingshuis tegen het carter begon aan te lopen..
)
En.. Rammelende transmissedempingsv
eertjes in de achterplaat.. Ook vrij normal, niet absoluut ernstig, maar nu je het spul toch los hebt zou je het aan kunnen pakken (quick fix: tussenruimte met passende ringen opvullen, duurzame fix: back plate kit installeren)
Goed.. lang verhaal, maar de koppeling is danook een hoofdstuk apart voor een GSX1100..
Oja, buiten het aandraaien van de central moer, moet je daarbij niet vergeten naar de speling op de as te kijken.. (erg lasting te meten, maar door de korf te vervangen voor een tijdelijke bus kun je het spul toch met de moer op spanning brengen en kun je er nog steeds bij met voelermaten..
Schemaatje t.b.v. inzicht opbouw koppeling..
Oja (2), nog restanten van een rubber plugje (nr. 31) gevonden?
Oja (3), een korf is nog nieuw te krijgen (d.w.z. het vervangende onderdeel van de EFE met stalen insert) voor een niet al te absurde prijs.. Gebruikte korven zullen ook wel te vinden zijn maar zijn altijd meer/minder ingeslagen door de koppelingsplaten..