Tank ontroesten

Nieuws:

  .. . . .  .  .   .       KatanaClub Nederland wenst de leden fijne Kerstdagen en een inspirerend 2025           .. . . .  .  .   .

 

Auteur Topic: Tank ontroesten  (gelezen 15489 keer)

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

  • No avatar
  • ***
2 aug 2015, 22:15
Hoewel het weliswaar een GSX-R tank betreft, kan een Katana tank uiteraard ook gaan roesten :)

Dit zijn wat foto's en links hoe ik onlangs mijn GSX-R tank heb ontroest en heb gecoat.
(Het betreft wat knip/platwerk van topic op http://www.oldskoolgixxertopic.nl/viewtopic.php?f=13&t=604)

Ik kreeg een donkerbruin vermoeden na het zien van wat vlekken rondom mijn tankdop en onderkant carbs:












Hier zag ik wat tips om de tank grof te ontroesten met spaanplaatschroeven en een betonmolen:
http://www.motor-forum.nl/forum/list_message/16327305#16327305

De set die ik heb aangeschaft, heb ik hier gekocht:
http://www.korrosionsschutzshop.de/product_info.php?info=p842_Tankbescherming-binnen-TAPOX-415-gr-en-Hardener-125-gr.html

Tankcure is ook een veel gebruikte tankcoating. Hier staat meer info: http://www.tankcure.nl/index.html
Ik heb echter voor de Tapox gekozen omdat ik meerdere artikelen bij de Korrosionschutzshop moest bestellen.





  • No avatar
  • ***
2 aug 2015, 22:20
De stappen om je tank weer fris te maken zijn globaal:

- grof ontroesten (niet altijd nodig, als er maar weinig roest zit)
- roest binden
- coating (niet altijd nodig, je kunt het ook prima vinden na de roestbinder fase)

Ontroesten kan mechanisch (bijvoorbeeld schroeven in je tank en schudden maar, of middels elektrolyse.
Liefhebbers voor de elektrolyse variant kunnen zich hier inlezen:
http://www.motoravonturist.nl/how-to/domien/tank-ontroesten-met-elektrolyse/

Ik ben voor de mechanische variant gegaan en daarna de stappen gevolgd conform de Tapox set.

« Laatst bewerkt op: 2 aug 2015, 22:46 door trac »

  • No avatar
  • ***
2 aug 2015, 22:23
Hier wat foto's van de binnenzijde van de GSX-R tank.

Het bovenste gedeelte ziet er redelijk uit, blank met hier en daar een roestpuntje.
Onderin de tank is het echter egaal bruin.

Bovenin nog best netjes:


Onderin egaal bruin:


Paar verfschilfertjes los rond de tankopening:

  • No avatar
  • ***
2 aug 2015, 22:28
Zoals gezegd, ik ben gegaan voor het mechanisch grof ontroesten met de betonmolen-spaanplaatschroeven methode.

High tech opstellingen; tank zit vastgeschroefd op een houten frame wat op zijn beurt weer zit vastgebout op de betonmolen, sjorbandjes als back-up:


Omdat de tank bij het uitharden van de epoxy coating belucht moet worden, alvast een adapterplaatje gemaakt, om de vereiste 0,4 bar perslucht druk op te kunnen aansluiten.
Omdat het kennelijk nogal explosieve gassen zijn, mag je het beluchten niet met een stofzuiger doen staat erbij.,,
Tevens voorkom ik hiermee dat het benzinekraantje en de filtertjes allemaal beschadigd raken of vol epoxy komen tijdens het ontroesten en preserveren.

Afblindplaatje met draadbusje erop vastgesoldeerd:


Hier kan dan mooi een perslucht-aansluiting op:


Hop, zo kan makkelijk de tank belucht worden (met 0,4 bar)


Deze set heb ik dus gekocht:


« Laatst bewerkt op: 2 aug 2015, 22:48 door trac »

  • No avatar
  • ***
2 aug 2015, 22:34
Ik heb een paar handen spaanplaatschroeven (die zwarte) in de tank gedaan en ongeveer 15 min rechtsom en 15 min linksom gedraaid op de betonmolen. Hoek kun je nog een beetje varieren.

Zorg dat je een magneet op een flexibel staafje bij de hand hebt om alle schroeven eruit te vissen. Zo'n motortank laat zich niet makkelijk leegschudden.

Na de betonmolen komen de zwarte schroeven er zo uit:


Verder veel roeststof op de afgeplakte openingen:


Ik heb de volgende beschrijving gevolgd bij het doorlopen van alle stappen; deze vond ik het meest duidelijk en uitgebreid:
http://www.fertan.com/know-how/tank-revitalisation/

Na het grof ontroesten en ontvetten heb ik de Fertan roestbinder in de tank gedaan.
De stappen in de beschrijving gevolgd en de tank is nu van binnen mooi zwart geworden:


Na de Fertan behandeling moet je het zwarte oppervlak heel goed af/naspoelen.
Makkelijk gezegd als het plaatwerk betreft wat in het zicht zit, lastiger wordt het al met holle ruimtes en brandstoftanks; eigenlijk is zo'n motortank wel het lastigste van allemaal.

Daarom maar eens in de weer gegaan met een sproeikop die ik nog heb van preserveer behandelingen voor auto's (vloeibare was / tectyl spul).
Deze met een slangetje op de waterslang gezet en in de tank gehangen. Sproeikop spuit mooi en krachtig alle kanten op, zodat alle Fertan die niet gehecht is aan de roest van het metaal wordt afgespoeld.
Ik heb de spoelbehandeling wel een keer of 10 moeten doen, totdat er bijna geen zwarte schilfertjes meer uit het benzinekraan-gat kwamen.

Nu dus weer drogen met m'n blaasapparaat om als laatste die epoxy coating te gaan aanbrengen.

Sproeislang met verloop:


Sproeikop:


In de tank zie je nu het blanke staal weer terug waar geen roest zat, en zwarte vlekken wat nu gebonden roest is (daar zit die Fertan dus vast)


« Laatst bewerkt op: 2 aug 2015, 22:51 door trac »

  • No avatar
  • ***
2 aug 2015, 22:40
Omdat ik op de plek waar ik de diverse behandelingen ging uitvoeren, toch geen perslucht had, heb ik iets anders verzonnen voor het drogen en beluchten van de tank voor de epoxy behandeling.

Toevallig had mijn pa ooit bij zijn vorige werk een blower overgehouden die zowel koude als warme lucht kan blazen.
Hier heb ik een blower-mond/diffuser bij geknutseld die de lucht enigszins verspreid de tank in blaast.



Gasfles van de MIG was leeg, toch maar geknutseld...


En blazen maar...

  • No avatar
  • ***
2 aug 2015, 22:43
Met de tank helemaal droog ben ik verder gegaan met de 2K epoxy coating.

Alles voor zover ik kan zien zit in een egale rode epoxy laag, volgens mij is het goed gelukt.
Eenmaal gemengd heeft het een viscositeit die ongeveer met een dunne verf overeen komt, ik zie dat van het 'randje' er twee zakkers zijn ontstaan.
Kennelijk is op dat randje net iets te veel epoxy blijven liggen, wat later met verplaatsen van de tank iets is gaan zakken. Ik vind het prima.
Volgende keer nog beter roteren die tank met de epoxy behandeling.

(ik heb de epoxy die op de tankdoprand is gekomen, verwijderd dmv schuren. Deze foto's zijn direct na het coaten genomen)






Verder lijkt het me een succesvolle klus te zijn geworden.

Tijd om de benzinekraan en tankdop weer te monteren en dan kan deze motor weer rijdend gemaakt worden!
« Laatst bewerkt op: 2 aug 2015, 22:45 door trac »

  • *****
3 aug 2015, 17:15
..
Ontroesten kan mechanisch (bijvoorbeeld schroeven in je tank en schudden maar, of middels elektrolyse.
..

Het ene hoeft het andere niet uit te sluiten.. Mechanisch EN d.m.v. electrolyse kan allebei, en vult elkaar aan.. Dus mechnisch om losse roest weg te halen, daarna electrolyse om het nu gladde maar nog roestige oppervlak ook schoon te krijgen..
Als je idd echter een "roestbinder" gebruikt is die electrolyse-stap niet nodig..
Mooi werk met die betonmolen  :D maar vooral omdat niet iedereen die in huis heeft staan, is electrolyse dan wellicht een meer haalbare optie..

Hier trws mijn electrolyse-ervaring met de SkizzoKat tank..  ;)

W.b. tank prep en sealer heb ik zelf goede ervaringen met POR-15, en kan dat aanbevelen (doen zij zelf ook trws..  ;) )

..
Ik kreeg een donkerbruin vermoeden na het zien van wat vlekken rondom mijn tankdop en onderkant carbs..

Damn.. De vlotternaalden dichten niet echt lekker meer af met al die roestmeuk in de benzine.. Een inline brandstof-filtertje had hier goede diensten kunnen bewijzen..
Die VM29(?) mikuni's passen trws ook heel prima op een Katana..  8)
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
11 aug 2015, 01:33
Citaat
Damn.. De vlotternaalden dichten niet echt lekker meer af met al die roestmeuk in de benzine.. Een inline brandstof-filtertje had hier goede diensten kunnen bewijzen..

Komend weekend ga ik tank weer eens opbouwen met benzinekraan en ontluchter, dan zal ik ook de werking van de vlotternaalden gaan controleren.

Naast ultrasoon reinigen nog tips om die bruine benzine(gom)laag te verwijderen?

Gr. bram

  • *****
11 aug 2015, 21:27
..
Naast ultrasoon reinigen nog tips om die bruine benzine(gom)laag te verwijderen?
..

Hmm.. Roestige boutjes etc weken in de azijn werkt redelijk om roest op te lossen, maar of dat ook op gaat voor roestaanslag op alu..?
(Btw.. de roestoplossende werking van azijn berust hoofdzakelijk op de zuurgraad van het spul.. Huishoud/schoonmaakazijn is dan nog een tamelijk onschuldig.. Andere zuren werken wrs ook (citroenzuur, accuzuur, en fosforzuur (roest wordt zwart)) maar bepalend is altijd de sterkte van de oplossing..)
Ik zou met 1 los vlotterbakje even wat verschillende middelen uitproberen om te zien of de roest verdwijnt en het alu nu opgevreten wordt.. (en ook een O-ringetje erbij gooien om te testen of rubber(Viton) wordt aangetast..)

Verder zijn er huishoudmiddelen in de handel (o.a. HG) om roestvlekken op rvs/sanitair/etc te verwijderen, maar zullen ongetwijfeld ook hoofdzakelijk uit een bepaalde zuuroplossing bestaan..
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
26 feb 2016, 19:19
Zou het mogelijk zijn om a electrolytisch ontroesten en droge van de tank de tank electrolytisch aan de binnenzijde van een zink laagje te voorzien in plaats van een coating?
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
27 feb 2016, 19:24
Zou het mogelijk zijn om a electrolytisch ontroesten en droge van de tank de tank electrolytisch aan de binnenzijde van een zink laagje te voorzien in plaats van een coating?

Ja, ik denk het wel.. Meerdere mensen lijken al eerder op dat idee gekomen te zijn (o.a. op MF) en het electrolytisch verzinken ("galvaniseren") lijkt prima zelf te doe-het-zelven..
Puntje met een tank is echter wellicht wel dat verzinken een 100% schoon blank stalen opervlak lijkt te vergen.. En zelfs een grondig electrolytisch ontroeste tank is dat niet (of is daarop niet volledig te controleren).. Verders schijnt het dat fabriek-af een tank van binnen voorzien is van een laagje tin (tegen de roest.. doh..) en de restanten daarvan zouden dan eerst verwijderd moeten worden om zink te laten hechten (tenzij je ervan uit gaat dat op die plekken het tin voor de anti-roestwerking zal blijven fungeren en het gemis aan zinklaag daar minder belangrijk is..)

Dus een mechanisch blank gemaakt stalen oppervlak lijkt de meest geeigende omstandigheid voor galvaniseren.. En da's lastig in een benzinetank..  :-\

Hoedanook zou het in theorie moeten kunnen, en als het lukt zou het m.i. een goede anti-roest oplossing zijn..
Uitproberen met proefstukjes om zicht te krijgen op het proces en de alle variabelen lijkt me een eerste stap.. Kun je meteen ook wat boutjes en beugeltjes enzo verzinken..  [yes]

                                        .. . . .  .  .   .