Ik heb een paar handen spaanplaatschroeven (die zwarte) in de tank gedaan en ongeveer 15 min rechtsom en 15 min linksom gedraaid op de betonmolen. Hoek kun je nog een beetje varieren.
Zorg dat je een magneet op een flexibel staafje bij de hand hebt om alle schroeven eruit te vissen. Zo'n motortank laat zich niet makkelijk leegschudden.
Na de betonmolen komen de zwarte schroeven er zo uit:
Verder veel roeststof op de afgeplakte openingen:
Ik heb de volgende beschrijving gevolgd bij het doorlopen van alle stappen; deze vond ik het meest duidelijk en uitgebreid:
http://www.fertan.com/know-how/tank-revitalisation/Na het grof ontroesten en ontvetten heb ik de Fertan roestbinder in de tank gedaan.
De stappen in de beschrijving gevolgd en de tank is nu van binnen mooi zwart geworden:
Na de Fertan behandeling moet je het zwarte oppervlak heel goed af/naspoelen.
Makkelijk gezegd als het plaatwerk betreft wat in het zicht zit, lastiger wordt het al met holle ruimtes en brandstoftanks; eigenlijk is zo'n motortank wel het lastigste van allemaal.
Daarom maar eens in de weer gegaan met een sproeikop die ik nog heb van preserveer behandelingen voor auto's (vloeibare was / tectyl spul).
Deze met een slangetje op de waterslang gezet en in de tank gehangen. Sproeikop spuit mooi en krachtig alle kanten op, zodat alle Fertan die niet gehecht is aan de roest van het metaal wordt afgespoeld.
Ik heb de spoelbehandeling wel een keer of 10 moeten doen, totdat er bijna geen zwarte schilfertjes meer uit het benzinekraan-gat kwamen.
Nu dus weer drogen met m'n blaasapparaat om als laatste die epoxy coating te gaan aanbrengen.
Sproeislang met verloop:
Sproeikop:
In de tank zie je nu het blanke staal weer terug waar geen roest zat, en zwarte vlekken wat nu gebonden roest is (daar zit die Fertan dus vast)