Is dit normaal?
Ja en Nee en Msschn..
Ja, 'tis normaal voor een oude Suzuki met matige electra met m.n. berucht oplaadcircuit..
Nee, 't zou niet een overduidelijk verschil moeten zijn bij een goed functionerende motor..
Msschn, zijn er meerdere dingen aan de hand die nu dit beeld opleveren.. (slechte accu + matig funtionerende spanningsregelaar..)
Hoedanook moet je je bendenken dat de opbrengst van de dynamo lineair stijgt met het toerental.. Die opbrenst is bij lage toeren/stationair bij veel motoren -vooral oude Suzuki's- nog te gering voor de spanningsregelaar om daar 14-15V van te bakken (= laadstroom tijdens het rijden)..
Dus bij die erg lage toerentallen is de accuspanning hoger dan de spanning die de regalaar kan genereren.. Op een goede volle accu staat normaliter iets van 13,0-13,5V, en is het verschil daarvan met de laadspanning bij horere toerentallen niet bijzonder groot..
Als de accu echter in slechtere staat is, is dat verschil wel groot, en kun je dat dus aan de felheid van de verlichting terug zien..
Als hierbij nu ook de spanningsregelaar slecht is, en geen mooi vaste laadspanning geeft vanaf een bepaald toerental, dan stijgt de spanning bij midden/hogere toerentallen gewoon door, en wordt de verlichting dus ook feller.. (toevallig last van vaak doorbrandende meterverlichting?
)
Maarrr.. i.p.v. kijken naar de felheid van de verlichting, zou ik liever 'ns een multimeter over op de accupolen aansluiten om te zien wat nu de werkelijke laadspanning is bij diverse toerentallen.. Vroeg of laat gaan die oude spnngsrgrlrs allemaal kapot en slepen in hun langdurige val ook de accu, de dynamo, en de startkoppeling mee..
De gemeten spanning van alleen de accu zelf (niet-draaiende motor) kan trws een instinker zijn.. Soms lijkt die nl. nog wel acceptabel maar geeft geen beeld van de conditie van de accu.. Een accu die nog 12,2V aangeeft kan toch capaciteit zijn verloren en problemen hebben om de motor aan te slingeren, en behoorlijk inzakken als er stroomvreters (als de koplamp) ingeschakeld worden..
Mocht blijken dat idd je spnngsrgrlr "on it's way out" is, koop dan geen nieuwe van Suzuki (gaat even snel weer kapot) en ook geen Electrex-vervanging (heb er al 2 versleten)..
Wat dan wel? Nou bij de Kat is die spnngsrglr deel van de look, dus een vervanger moet er ongeveer hetzelfde uitzien.. (koop dan een Shindengen SH232-12 (of verwant) van een oude H*nda CB/CX)
Indien de vorm minder belangrijk is, zou ik een mosfet-spnngsrglr willen aanraden die je steeds meer op modernere/dure
motoren tegenkomt.. (Shindengen FH010AB, FH012AA, of FH020AA) Superbetrouwbaar en enorm stabiele output..