Stationair mengselstelschroeven op Mikuni BS34SS (Katana 750s)

Nieuws:

De KatanaClub wenst alle leden en andere Katana-liefhebbers een bijzonder goed..

 

Auteur Topic: Stationair mengselstelschroeven op Mikuni BS34SS (Katana 750s)  (gelezen 33821 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

  • *****
11 nov 2013, 19:03
Een aantal keren gebeurde het dus dat een vlotter bleef doorlopen, en de benzine via de inlaat uit de carburateur stroomde.
Dit is natuurlijk niet goed en ook een verklaring denk ik voor het hoge CO getal en toerental, teveel benzine richting de motor.

yep.. het lijkt me dat je hiermee idd de oorzaak hebt gevonden..  [yes]
maar vraag me stilletjes wel af waarom het overlopen je nog niet eerder was opgevallen..  ??? (wellicht iedere keer de carbs weer met volledig luchtfilterhuis terug geinstalleerd op de kat?)

hoedanook hoeft het niet aan de vlotternaalden/zittingen te liggen dat de boel overloopt.. meestal is rommel in de benzine(tank) de oorzaak dat de vlotternaalden blijven hangen.. hoewel er standaard een gaas/zeef/filter voor de benz.kraan zit (idd aanwezig?) blijkt dat er soms toch roestdeeltjes en andere crap doorheen komt en de carbs kan bereiken.. daarom is een extra los inline-filter vooral bij een roestige tank een zeer goed idee.. (heb er zelf ook altijd 1 geinstalleerd..)

een snelle fix om een overlopende carb (iig tijdelijk) te stoppen, is teggen de carbs tikken.. hiermee breng je de boel in beroering, en komt meestal het roestdeeltje weer los tussen naald en zitting..
(stukje hout tegen zijkant setje carbs plaatsen en met 'n hamer hier lichte tikjes op geven..)

                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
12 nov 2013, 18:27
Nou, dit was de eerste keer dat ik de carbs dus vol benzine liet lopen op de werkbank.
Ik heb de o-ringen rondom de vlotterzittingen vernieuwd, vlotternaalden geinspecteerd en alles schoongemaakt en uiteraard vlotterhoogte afgesteld.
Alles zag er zo goed uit dat ik niet snel een lekker vlotterafdichting vermoedde...ach live and learn he...en aannames...

Ik heb ook bij de diverse GSX-R nooit problemen hiermee gehad en die vlotters zagen er soms echt meer vergumd uit.

Ik gebruik trouwens een kunststof testtankje voor afstelwerk. De Katana tank ligt afgebouwd, die komt er wel weer op als die goed loopt.

Mvg,

Bram

  • No avatar
  • ***
28 dec 2013, 18:28
Na een tijdje (zat een verblijf buitenland tussen) vandaag weer eens de Katana opgepakt en zowaar nu het echte probleem gevonden.

Denk dat het doorlekken van die ene carburateur nu wel op is gelost, met testen op de werkbank blijft alles keurig dicht en op niveau.
Echter vandaag bleef die opnieuw te rijk en te hard lopen, werd er even moedeloos van.
Echter na wat demontage en inspectiewerk aan de airbox, begon ik te zien wat er hand was.
Kennelijk door het doorlekken van een carburateur bij stilstaande motor, is de carburateur aan het overstromen geweest en is de overtollige benzine, via de motor, langs de zuiger, het carter ingestroomd; er zat dus benzine in mijn olie!

Bij warme motor begon die benzine te verdampen en via de carterontluchting werd deze rijke benzinelucht weer via de carbs de motor ingezogen. Er hing dan ook een sterke benzinedamp in de airbox en ik zag een plasje benzine vormen daar.
Samen met het mengsel uit de carbs gaf dit totaal een veel te rijk mengsel.

Bij losgetrokken carterontluchting kwam de motor mooi terug in toeren en zag ik het CO getal ook gelijk zakken tot acceptabele waarden.

Uiteraard heb ik de olie gelijk afgetapt en deze rook ook licht naar benzine en leek wat verdund.
Omdat er verder alleen maar onbelast afstelwerk mee is gedaan, hoofdzakelijk stationair lopen, is hopelijk de schade door de verminderde smering beperkt gebleven.
Ook bij draaiende motor was het olie-niveau niet tot de max bij het peilglaasje, denk dat er maximaal een halve liter benzine in heeft gezeten.

Dus nu nieuw oliefilter en olie erin. Evt. nog oliedruk meten (heb een GSX-R adapter die denk ik wel past) en dan verder met het afstellen, maar nu dan echt!

Ik drink er vanavond een biertje op, heeft me toch wel een paar uurtjes extra sleutelen gekost. In ieder geval moeten de carbs nu tip top zijn, die heb ik nu helemaal schoon en geïnspecteerd.

Gr. Bram

  • *****
28 dec 2013, 23:54
..Kennelijk door het doorlekken van een carburateur bij stilstaande motor, is de carburateur aan het overstromen geweest..
..
..Bij warme motor begon die benzine te verdampen en via de carterontluchting werd deze rijke benzinelucht weer via de carbs de motor ingezogen..

tja.. achteraf lijkt het allemaal zo logisch..  ;)

Ook bij draaiende motor was het olie-niveau niet tot de max bij het peilglaasje, denk dat er maximaal een halve liter benzine in heeft gezeten.

die benzine is dus de motor ingestroomd toen de tank er nog op zat.. nog voordat je met een apart tankje ging werken om de carbs te testen/aftestellen..
ergo, je benzinekraan lekt..!  [smart] dus die kraan repareren (of liever weggooien en een manuele ON-OFF kraan erop zetten) voordat je de tank weer terug monteert, anders zal het probleem zich gewoon herhalen..!

Ik drink er vanavond een biertje op, heeft me toch wel een paar uurtjes extra sleutelen gekost..

proost, en gefeli met de fix! 
hoe moeilijker het is de oplossing te vinden, des te groter de voldoening (en opluchting!) als het idd is gelukt..  [yes] en mogelijk is je ervaringsverhaal ooit nog 'ns zeer nuttig voor andere mensen die tegen hetzelfde probleem aanlopen..
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
29 dec 2013, 00:12
hoi Arnout,

Het doorlekken heeft sowieso gezeten in de vlotter-afdichting, maar ik ga uiteraard nog even de benzinekraan extra controleren.
Bij mijn GSX-R draaide ik nooit de kraan dicht (zit op een onmogelijke plek) en nooit problemen gehad dat de benzine doorstroomde als ik de motor parkeerde.
Wel ooit eenzelfde probleem gehad bij een Ducati, daar zat 6 liter 'olie' in het carter toen haha. Daar was dichtdraaien van de kranen echt nodig dus...

Deze Katana heeft natuurlijk jaren stilgestaan, dus weet niet precies of ik hem zo gekocht heb, of dat het tijdens mijn (korte) bezit is gebeurd.
Tevens, lange stilstand is ook niet goed voor de carburateurs, best kans dat er wat vervuiling heeft gezeten in de vlotternaald/afdichting en toen is gaan doorlekken.
Bij inspectie en na schoonmaken met wat lichte Scotch-Brite, zagen de vlotterafdichtingen er als nieuw uit.

Nu inderdaad lekker verder met de afstelling, synchroniseren, verder afbouwen en dan hopelijk vlot naar de RDW voor de importkeuring. Krijgt die z'n Nederlandse plaat weer terug :)

Bram

  • ***
30 dec 2013, 13:04
Zou hem lekker van kenteken houden hoef je ook geen 30 euries wegenbelasting te betalen ;) ;) ;).
Katana1100sz  Katana1100sz

  • *****
30 dec 2013, 20:41
Zou hem lekker van kenteken houden hoef je ook geen 30 euries wegenbelasting te betalen..

sja.. ondertussen ga je toch wel nadenken over "alternatieve" methoden om onder de NL-se belastingdruk aka "bezuinigingen" (*kuch*hoest*) uit te komen..  :-\


Het doorlekken heeft sowieso gezeten in de vlotter-afdichting, maar ik ga uiteraard nog even de benzinekraan extra controleren.

yes, maar m.i. is het alleen bij stilstand mogelijk dat er benzine in het carter komt.. de inhoud van de vlotterkamers is echter zodanig klein dat het deels leeglopen hiervan richting carter nooit tot een halve liter aangelengde olievoorraad kan leiden.. hiervoor zou er continu benzine aangevoerd moeten worden (via een lekke kraan dus)..

de overlopende benzine tijdens het lopen van de motor wordt verbrand in de cylinderkamers en/of loopt de luchtfilterkast in.. op dat moment komt er dus geen benzine het carter binnen..

zolang je vlotternaalden goed zijn merk je niks van een evt. lekkende benz.kraan..

vacuumgestuurde GSX-kranen zijn gewoon klotedingen.. geen tijd&energie aan verspillen, maar meteen weggooien en een simpele AAN-UIT-RES-kraan monteren.. sluit meteen allerlei probleemverdenkinge n uit..
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
31 dec 2013, 23:32
Citaat
yes, maar m.i. is het alleen bij stilstand mogelijk dat er benzine in het carter komt.. de inhoud van de vlotterkamers is echter zodanig klein dat het deels leeglopen hiervan richting carter nooit tot een halve liter aangelengde olievoorraad kan leiden.. hiervoor zou er continu benzine aangevoerd moeten worden (via een lekke kraan dus)..

de overlopende benzine tijdens het lopen van de motor wordt verbrand in de cylinderkamers en/of loopt de luchtfilterkast in.. op dat moment komt er dus geen benzine het carter binnen..

zolang je vlotternaalden goed zijn merk je niks van een evt. lekkende benz.kraan..

vacuumgestuurde GSX-kranen zijn gewoon klotedingen.. geen tijd&energie aan verspillen, maar meteen weggooien en een simpele AAN-UIT-RES-kraan monteren..  sluit meteen allerlei probleemverdenkinge n uit..

Hoi Arnout,

Ik denk dat het doorlekken is gekomen in combinatie met mijn 'testtankje' welke geheel geen kraan heeft. Toevallig is over drie dagen heen, toch weer het laatste beetje nu doorgelekt (had er nog geen olie in gedaan hoor).
Blijft apart, vlotternaalden zien er perfect uit, zittingen ook schoon en zonder beschadigingen.
Mijn Katana-tank ligt al een tijdje halfvol op schap en daar ligt geen drupje onder.

De oude GSX-R kranen zijn handbediend, weet je of die passen?
Welk type zou je aanraden als mijn kraan zou lekken of ik wil hem alvast vervangen?

gr. Bram
« Laatst bewerkt op: 31 dec 2013, 23:35 door trac »

  • ****
1 jan 2014, 10:06
Kapotte kraan die ik had, lekte niet als je 'em zo weglegde. Lekt ook niet op de benzineaansluiting maar op de vacuum aansluiting. En dan alleen bij draaiende motor, dus het vacuum zuigt dan niet alleen de kraan open maar ook een hele slok benzine aan. Ding (GS650) liep natuurlijk op drie poten en had (veel) benzine in de olie. Toen gerepareerd met een nieuw setje, maar beter een handbediende kraan. Ik dacht Pingel maar dat weet Arnout precies.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • *****
1 jan 2014, 18:25

Ik denk dat het doorlekken is gekomen in combinatie met mijn 'testtankje' welke geheel geen kraan heeft. Toevallig is over drie dagen heen, toch weer het laatste beetje nu doorgelekt (had er nog geen olie in gedaan hoor).
Blijft apart, vlotternaalden zien er perfect uit, zittingen ook schoon en zonder beschadigingen.
Mijn Katana-tank ligt al een tijdje halfvol op schap en daar ligt geen drupje onder.

ach ja, dat losse tankje, daar hebben we het eerder over gehad.. sorry, slecht geheugen..

als je carbs met nieuwe naalden&zittingen met gebruik van los tankje toch weer iets blijken te lekken, is mijn eerste verdenking toch weer rommel in de benzine (of achtergebleven schoonmaakresten in de carbs zelf)..
wellicht zat er nog vuil in het tankje zelf, de verbindingsslang, of in de benzine waarmee je het tankje hebt gevuld?
vlotterkamers aftappen en bekijken of je iets van troep in de die benzine of in de vlotterkamers zelf tegenkomt.. verder zou het het proberen waard zijn een inline brandstof filter in de slang te plaatsen..  de motor nog 'ns laten laten lopen en e.e.a. na een paar dagen weer checken voordat je de boel mogelijk weer uit elkaar gaat halen..

De oude GSX-R kranen zijn handbediend, weet je of die passen?
Welk type zou je aanraden als mijn kraan zou lekken of ik wil hem alvast vervangen?

..
 Toen gerepareerd met een nieuw setje, maar beter een handbediende kraan. Ik dacht Pingel maar dat weet Arnout precies.

yep.. Pingel is een zeer goede/fijne kraan, maar is vrij duur..  :-\ bovendien moet er aan de tank gevijld worden om het dikkere centrale "buisje" te laten passen..
standaard GSX-R kranen hebben dezelfde boutgatafstand, maar aangezien de Pingeladapterplaten voor de GSX-R-modellen een offset hebben, weet ik niet of gewone standaard kranen op een GSX/Kat tank zouden passen.. (kraan raakt mogelijk cyl.kop of carbs?)
op m'n katspul-project heb ik nu een goedkope "no-name" benzinekraan (voor een HD) op de plank liggen i.p.v. een Pingel.. indien deze mogelijk niet zal voldoen ga ik alsnog een Pingel zoeken..
« Laatst bewerkt op: 2 jan 2014, 18:04 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
1 jan 2014, 20:00
Citaat
yep.. Pingel is een zeer goede/fijne kraan, maar is vrij duur..  :-\ bovendien moet er aan de tank gevijld worden om het dikkere centrale "buisje" te laten passen..
standaard GSX-R kranen hebben dezelfde boutgatafstand, maar aangezien de Pingeladapterplaten voor de GSX-R-modellen een offset hebben, weet ik niet of gewone standaard kranen op een GSX/Kat tank zouden passen.. (kraan raakt mogelijk cyl.kop of carbs?)
op m'n katspul-project heb ik nu een goedkope "no-name" benzinekraan (voor een HD) op de plank liggen i.p.v. een Pingel.. indien deze mogelijk niet zal voldoen ga ik alsnog een Pingel zoeken..

Aha, de partnummers voor de GS750 zijn 6211AH voor de kraan en A1702C voor de adapterplaat (of A1902C, ligt aan de steekmaat van de boutjes waarmee de kraan aan de tank zit).
Ik zal morgen eens kijken hoe een 1985 benzinekraan past.

Waar koop jij die Pingels?

Citaat
als je carbs met nieuwe naalden&zittingen met gebruik van los tankje toch weer iets blijken te lekken, is mijn eerste verdenking toch weer rommel in de benzine (of achtergebleven schoonmaakresten in de carbs zelf)..

Ik heb alleen de o-ringen vernieuwd bij mijn vlotternaalden/zittingen, dit om te zeker te stellen dat er geen benzine om de vlotternaaldzitting heen lekt.
Wist je dat één zo'n setje boven de E 40,- kost? Daarom heb ik niet direct 4 nieuwe gekocht :)
De naalden zijn prima conisch, en op de zittingen zie ik geen beschadigingen in. Nog even extra schoongemaakt met Scotchbrite, moet toch gewoon goed zijn.
Ik zal ze nog een keer verwijderen en dan nog eens beter kijken of de vlotters zelf niet blijven hangen op wat voor manier dan ook.
De vlotters zelf zijn niet lek, dat heb ik al getest.

gr. bram


« Laatst bewerkt op: 1 jan 2014, 20:42 door trac »

  • *****
2 jan 2014, 18:57
Waar koop jij die Pingels?

waaro? waar het maar 't goedkoopste is..!  :D
als je wat rondzoekt kom je snel bij US webshops uit, maar de verzendkosten doen de deal dan de das om.. (hey.. dat allitereert aardig..)
enige US webshop die in overleg wil om gunstige verzendkosten af te spreken is Z1enterprises.com
verder binnen de EU is Debben een vast adres (aandringen op Royal Mail om verzendkosten redelijk te houden!), of anders gewoon van Ebay, b.v. bij Grumpy (bekende in oldskool-land en KOCUK-lid)

idd dus een kraan met reserve, 3/8 draad, enkele aansluiting.. die adapterplaten zijn trws onevenredig duur.. zoiets is evt. gewoon zelf te maken als je over de goede schroefdraadtap beschikt..
verder een offset adapterplaat i.p.v. een symmetrische is wellicht een goed idee.. je hebt nl. best wat ruimte nodig voor de slag van de hevel.. (op m'n EFE heb ik ook een plaat met offset gat, en dan nog heb ik de kraan wat gedraaid om de hevel nergens tegenaan te laten komen.. geen idee hoe dat op een Kat uitpakt trws..)

oja.. mocht je idd een pingel aanschaffen, dan gaat het (broodje aap?) verhaal dat de seals in de kraan niet tegen gebruik in "droge" omstandigheden kunnen (zonder benz dus) en soms al gesloopt worden nog voordat ze op de tank geschroefd worden.. dus niet 100x open- en dicht doen als je 'm uit de verpakking hebt gehaald, maar effe geduld hebben..  ;)

Ik heb alleen de o-ringen vernieuwd bij mijn vlotternaalden/zittingen..
Wist je dat één zo'n setje boven de E 40,- kost?
..moet toch gewoon goed zijn.
Ik zal ze nog een keer verwijderen en dan nog eens beter kijken of de vlotters zelf niet blijven hangen op wat voor manier dan ook.
..

yep.. duur spul die vlotternaalden+zittingen.. best op Ebay zoeken naar NOS onderdelen dan nieuwe bestellen bij een webshop..  :-\
per carb checken of de naalden goed werken lijkt mij idd verstandig.. (vlotterbak eraf laten en vlotter met de hand bewegen geeft meest directe feedback.. wel opvangbak eronder zetten uiteraard..)
aannemen dat het toch goed zou moeten zijn is niet de meest constructieve manier om een probleem op te lossen medunkt..  :-X meten = weten, oftewel: checken ..om tenminste die delen van verdenking uit te kunnen sluiten..  [lecture]
(maargoed, heb mezelf op dit punt ook de nodige keren in de vingers gesneden..  :-[)
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
2 jan 2014, 20:15
Ik weet, ik weet, assumption is the mother of all ... :)

Ik heb al wel eens eerder tooltjes gemaakt waarmee de vlotters omhoog drukt kunnen worden, zonder dat de vlotterbakken op de carbs zitten.
Hiermee kan ik een mooie inspectie van de vlotterzittingen gaan doen...

  • No avatar
  • ***
16 feb 2014, 09:40
Ik weet, ik weet, assumption is the mother of all ... :)

Ik heb al wel eens eerder tooltjes gemaakt waarmee de vlotters omhoog drukt kunnen worden, zonder dat de vlotterbakken op de carbs zitten.
Hiermee kan ik een mooie inspectie van de vlotterzittingen gaan doen...

Wegens omstandigheden is dit even blijven liggen, gister weer mee verder gegaan.

Opstelling:
carbs waterpas in de bankschroef, proeftankje met ca. 2 liter benzine ongeveer 50 cm hoger gehangen.

Stap 1: voila, alles is dicht.
Stap 2: ik moest even nog naar de bouwmarkt, kom ik terug, druppelt carb 1
Stap 3: vlotterbak los (opvangbak eronder!), vlotter paar keer bewogen, vlotterbak gemonteerd, druppelen stopt,alles weer dicht
Stap 4: andere klusjes gaan doen
Stap 5: carb 2 gaat druppelen
Stap 6: tankje iets lager gehangen, druppelen stopt
Stap 7: tankje weer hoog gehangen, geen druppels

Het lijkt er dus een beetje op, dat misschien net de extra druk van een hogere vloeistofkolom net kan leiden tot doorlekken?

Hoe dan ook, ik verwacht dat met montage van de originele tank (die laag boven de carbs zit) en een werkende vacuum kraan, er geen benzine zal doorlekken.

Met rijdende motor is het huidige doorlekken (langzame druppelvorming) zo laag, dat dit lager zal zijn dan wat in de carbs moet stromem om op niveau te blijven.

Ik had al eerder de vlotters op lekkage gecheckt, maar die zijn gewoon luchtdicht.
Als ze iets meer drijfvermogen zouden hebben gehad, zou er denk ik ook niets lekken bij mijn proefopstelling.
Vlotternaalden en zittingen moeten goed zijn, omdat die ook dus langere tijd dicht kan zijn op mijn proefopstelling met tankje op lage hoogte, maar soms begint die langzaam door te lekken.


Bram

  • *****
18 feb 2014, 21:39
..
Stap 5: carb 2 gaat druppelen
..

Bummer.. maar indien dat beperkt blijft tot rond 1 druppel per minuut (dpm) zal dat voor het lopen van de motor echt niks uit maken, en ook voor dagelijks gebruik met werkende vacuumkraan goed genoeg zijn..
Maarrr.. hoe heb je het getest, wat was de testopstelling? Met gedemonteerde vlotterbakjes en tooltjes die de vlotters op voorgeschreven nivo houden?
Indien het druppelen gebeurt met gemonteerde vlotterbakjes, zou die vlotterruimte dus eerst helemaal volgelopen moeten zijn voordat e.e.a. gaat "overstromen".. Als dit het geval is, lijkt me dat toch eingenlijk onacceptabel..  :-\ 

Het lijkt er dus een beetje op, dat misschien net de extra druk van een hogere vloeistofkolom net kan leiden tot doorlekken?

Hmm.. zou kunnen.. De vlotternaald drukt de opening dicht tegen de "stroom" in, dus als de vloeistofdruk maar hoog genoeg is (hoger dan opwaartse druk vlotter) dan wordt de naald gewoon weggedrukt..  :-\

Vlotternaalden en zittingen moeten goed zijn, omdat die ook dus langere tijd dicht kan zijn op mijn proefopstelling met tankje op lage hoogte, maar soms begint die langzaam door te lekken.

Nouja, eigenlijk zijn ze dus niet goed, omdat ze onder sommige omstandigheden kunnen lekken..  :P
Maarrr.. wellicht zijn ze "goed genoeg" om in dagelijks gebruik normaal te kunnen functioneren..
Ben het verder even kwijt (sorry  :-[ ongetwijfeld al eerder ter sprake gekomen..) maar had je niet alleen de naalden en/of de zittingen vervangen? Sowieso zou visuele inspectie m.b.v. loep al uitsluitsel moeten kunnen geven over de conditie van iig de naalden..
Verder heb ik nog steeds het vermoeden dat rommel in de benzine het meerendeel van de ellende aan het veroorzaken is.. Yes, I know, "apart tankje", maar wellicht afkomstig uit een roestige tank? Vuile brandstofslangen? Loskomende aanslag in de carbs zelf?
Zou een beetje zuur zijn als dit de oorzaak blijkt en de naalden/zittingen gewoon in orde zijn maar je toch hier het probleem in blijft zien..  :-X
« Laatst bewerkt op: 18 feb 2014, 21:53 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .