Kwak Zephyr 1100 swinger in GS(X) frame...

Nieuws:

 

Auteur Topic: Kwak Zephyr 1100 swinger in GS(X) frame...  (gelezen 38919 keer)

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

  • ****
27 jun 2013, 21:15
Vork erin en een beetje gevogeld met de voetsteunen.
Schakelgedeelte is klaar, achterrem vergt wat meer denkwerk... ???
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ***
29 nov 2014, 16:44
He Daan hoe ist met de GS 1000 ?

  • ****
14 jan 2015, 23:08
Hee Sjors !
Eindelijk weer mee begonnen  :-[
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ****
18 dec 2015, 23:49
En weer een jaartje verder.... [zzz]
Tja, omdat ik toch tot maart moet wachten ( [devil]) om te mogen rijden maar weer eens de draad opgepikt en zit het inmiddels zo met de GS :

4 spacerts bij de kop zodat de middelste (gxsr)pijpen het frame niet raken.

Tank geseald met tankcure 2 componisten smurrie.
Kuip eraan gehangen en koplamp erin gefutseld

13 mm ofset 17T sprocket van de firma X.A.M.

Demperbeugelbevesti ging vastgebraden.
Glimmendnieuwe Hagon shocks ( de langste ! [tu])


Eens kijken of dit jaar het blok en frame nog van een verse verflaag voorzien kunnen worden.
« Laatst bewerkt op: 18 dec 2015, 23:53 door Daan »
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ****
18 dec 2015, 23:50
En een ander voorspatbord....
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • *****
19 dec 2015, 11:11
De GS ziet er goed uit Daan, nog ff een likkie verf en dan van het voorjaar de weg op :)
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

  • ****
19 dec 2015, 15:55
De GS ziet er goed uit Daan, nog ff een likkie verf en dan van het voorjaar de weg op :)
Oke, nog ff een paar remmetjes dan voor. (maar daar had jij toch niet zoveel mee toch Peter  [devil]  )
Wordt zeker een mooi ding!!  [tu] Foto op een bekende plaats overigens.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

  • ***
19 dec 2015, 17:11
Netjes gedaan Daan  , ja en er is nog werk zat zo te zien

  • *****
19 dec 2015, 17:50
Aha.. Het GS-project is weer gereanimeerd..  [tu]

Ziet er puik uit totzover..  8) Ga je de achterkant nog iets inkorten? Dus de zaag in de Giuliuliarialia-buddy en sub-frame zetten?
Op zich wel een mooi zadel dat goed staat, maar wel wat onhandig bij het rijden is want elke keer als je nl. een beetje gas geeft glij je naar achteren..  :-\

Ik vind het huidige baby-blauw trs niet onaardig staan, en als je de roest- en slijtplekken nog wat extra aanzet is het helemaal hip(ster)..  ;)

En een ander voorspatbord....
Als je daar evt. nog niet tevreden over bent heb ik ook nog wel een ingekort Exup spatbord voor je van m'n oude GSX, al zit daar nu een ophangplaatje aan t.b.v. montage op een GSX-R/Bandit-type rwu-vork..
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
14 mrt 2018, 23:08
Ehm, herinnert U zich deze nog ?  :-[

Tja, om er voor te zorgen dat voor het opraken van alle fossiele brandstoffen de al gedane inspanningen aan de GS niet voor niets zijn geweest, maar weer de draad opgepikt....
En for real dit keer voel ik!  >:(
Fase 2 dus, blok en frame spuiten.
Het blok ligt er inmiddels uit en heeft zn 1e grondige reinigingsbeurt gehad.
Er zal nog wel een fles wasbenzine overheen moeten om alle aangekoekte meuk er vanaf te hebben.

Aan het frame moet hier en nog wat gelast worden wat ik uitbesteed aan een specialist in Hoorn/Zwaag  ;)

Nou is het spuiten van een motorblok voor mij een primeur , dus sta ik open voor jullie do's and dont's.... ???


GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • *****
15 mrt 2018, 18:22
..
Het blok ligt er inmiddels uit en heeft zn 1e grondige reinigingsbeurt gehad.
Er zal nog wel een fles wasbenzine overheen moeten om alle aangekoekte meuk er vanaf te hebben.

Mijn favoriete ontkoek- en tevens algemeen vetoplosmiddel is terpentine.  [yes]
Trws ook handig in de keuken en om m.n. rvs streeploos schoon te maken..

Nou is het spuiten van een motorblok voor mij een primeur , dus sta ik open voor jullie do's and dont's.... ???

Een luchtgekoeld blok is m.n. lastig vanwege de vele koelribben waar je maar lastig in komt. Om in die dieper gelegen gedeeltes ook lak te krijgen moet je de "spuitbundel" dus loodrecht op de (zij)kanten van m.n. het cilinderblok richten.
Omdat echter een spuitbus snel gaat spetteren als je 'm teveel kantelt is dit een lastige klus, en moet je dus eigenlijk het blok draaien/kantelen. Sowieso kun je eigenlijk het blok niet in 1 keer geheel spuiten zonder dat tussentijds te draaien voor betere toegang. Een beweegbare motorbloksteun/standaard biedt dan uitkomst, maar ik heb zelf destijds het blok van m'n EFE in 2 stappen gespoten. (Stap 1 in normale positie, stap 2 blok ondersteboven gekanteld.) Omdat hittebestendige lak pas uithard na meerdere keren verhit te zijn geweest is het hanteren van een half gelakt blok dus tricky..
Verders moet je dus de zijdeksels afplakken, of beter demonteren als je die niet mee gespoten wilt hebben. Bougies vervang je liefst ook voor dopjes o.i.d. want ook dit is een gebied waar je maar moeilijk in/bij kunt. Uiteraard ook in-/uitlaatpoorten afplakken, en besluiten in hoeverre je het gebied onder het kettingwieldeksel mee wilt spuiten of niet. (Altijd dikke aankoek daar, maar nu je de kans hebt meteen ook goed aanpakken.)
Blok spuiten is eigenlijk nog het makkelijkste onderdeel, echt goed schoonmaken en ontvetten van een luchtgekoeld blok is een grote klus. Wederom zijn het vooral de koelribben op het cilinderblok die het karwei lastig maken. M.n. aan de voorzijde is er naast mogelijke olieaankoek vooral ook ketelsteen vastgezet. Ontvettingsmiddel helpt daar niet, en moet je handmatig aan de gang of je toevlucht tot aggressieve schoonmaakmiddelen zoeken. (Je hebt daarvoor specialistische motorcleaners, maar Cillit Bang werkt ook prima. Wel max. inweektijd in de smiezen houden.)
Schoonmaakwerk op die manier betekent dus ook een natte bende en opspattende nare stofjes.. (Beste zou zijn om het blok naar een wasstraat te sjouwen omdat je met die spuitlans pas echt goed de luchtkoelpassages kunt doorspoelen.)
Sommige mensen spuiten echter gewoon over die ketelsteenaankoek heen, en omdat die kalktroep an sich eigenlijk best goed vast zit op het blok, valt daarvoor wat te zeggen. Lak hecht er mogelijk wat minder goed op en in die ketelsteenlaag zit mogelijk ook vocht of zuren die je dan dus gaat opsluiten onder een laag lak..
Goed.. Wat voor lak? Ik ben zelf redelijk tevreden over VHT "engine enamel", maar heb alleen ervaring met de kleuren mat zwart en satijn zwart. VHT raadt hun primer aan, maar zonder gaat minimaal even goed.
Met zilvermetallic motorblok spuitwerk heb ik vaak de Dupli-Color en Motip (zelfde verfproducent) hittebestendige lakken gebruikt. Spuit goed, hecht goed, is echter minder bestendig tegen benzine en terpentine.
Eenmaal gespoten "droogt" iedere hittebestendige lak alleen oppervlakkig en is nog zacht. Dit maakt het hanteren van het blok en ophangen in het frame lastig zonder lakschade te veroorzaken. Uitharden geschied dus door enkele cyclussen opwarming van een lopend blok. Losse zaken als deksels kun je evt. wel in een oven grotendeels uitharden waarmee de kans op lakschade tijdens het monteren verminderd wordt.
 
                                        .. . . .  .  .   .

  • ****
15 mrt 2018, 20:17
Arnout bedankt voor je uitgebreide uitleg.
Terpentine, ga ik proberen, vind het wel meer meuren dan wasbenzine....

Ga niet voor de 10, alle vettigheid moet er wel vanaf alsook de bloemkolen, maar wat uit het zicht is hoeft voor mij niet perfect te zijn.
Ik denk dat ik met Droog-Mien-Dobbelstenen ( koperborstel en stofzuiger ) ook een heel eind kom.
Ben wel van plan het kleppendeksel ( ivm luchttunnels bij dit gs blok) er af te halen om er beter bij te kunnen.


Heb al een keer een deksel gespoten met verf van V(ery) H(igh) T(emparature).
Zit er nog steeds op.
Het plan is om  het blok in antraciet grijs vht sp997 te spuiten ( hopelijk lijkt dat wat op het gixxerblok grijs..).
Dacht dat 3 spuitbussen ruim voldoende moeten zijn.

Deksels spuit ik mee op carterpan na.
Zodra het blok weer in het frame hangt vervang ik oliepan/dynamo/koppeling/ontsteking en kleppendeksel pakkingen.
(Deze heb ik eral afgehaald voor inspectie aan de binnenkant en terug geplaatst met oude pakking en schroeven, zodat ze niet meer blijven plakken bij her-demonteren...)
Ook de kruiskoppen vervang ik voor inbusbouten.

Vroeg me af of het een goed idee is om voor het monteren van het versgespoten blok een opwarmsessie met een verfstripper uit te voeren om de boel iets uit te harden en zo chippen/ plakken te voorkomen.

« Laatst bewerkt op: 15 mrt 2018, 20:26 door Daan »
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ***
15 mrt 2018, 20:52
Heb je weer wat tijd gevonden om voor je plezier weer te knutselen  , ga door het lukt je

  • ****
16 mrt 2018, 14:53
 [tu]
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SRTurbo-Katana GSX1100SZ-HarrisMag2-HarrisMag4-BakkerGS1000-JMCGSXR1216-BimotaYB8-UPSSR750R-2xGSXR1216M-4xGSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-8xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400Turbo-TL1000R-KTM1190S

  • *****
16 mrt 2018, 17:34
Terpentine, ga ik proberen, vind het wel meer meuren dan wasbenzine....
Yep, stinkspul.. Vreemd genoeg verschilt de geur nogal van merk tot merk. (Sowieso niet bij de Gammel/Praksels halen wgs crimineel overpriced. Bij Kruidvat o.i.d. een prikkie. )
Wasbenzine laat een waas na in mijn ervaring. Terpentine zou volledig moeten verdampen, maar voor de zekerheid haal ik daarna vaak toch nog even een doekje met ammoniaopl. of aceton of Glassex o.i.d. over de te spuiten oppervlakken.

Ik denk dat ik met Droog-Mien-Dobbelstenen ( koperborstel en stofzuiger ) ook een heel eind kom.
Koperborstel om krassen te vermijden neem ik aan? Koper geeft wel af op het alu trws, weet niet of dat de hechting van lak beinvloedt.. Qua "borstels" gebruikte ik eerst rvs-tolletjes op de Dremel, maar omdat die nogal prijzig zijn en toch niet tot in de diepste koelribben reiken ben ik langwerpige schuurdingen gaan maken van afgeknipte stroken scotchbrite -rode- schuurpads gewikkeld om stuk dik staaldraad. (Sowieso zijn die schuurpads super voor moeilijke oppervlakken.)

Ben wel van plan het kleppendeksel ( ivm luchttunnels bij dit gs blok) er af te halen om er beter bij te kunnen.
Let op dat je dan het open blok al dicht taped voordat je met het schuurwerk gaat beginnen. Stoftroep en m.n. schuurkorrels wil je niet in je blok hebben..

Heb al een keer een deksel gespoten met verf van V(ery) H(igh) T(emparature).
Zit er nog steeds op.
..
Dacht dat 3 spuitbussen ruim voldoende moeten zijn.
Yep, 3 bussen inkopen is idd het beste. Ik heb zelf daarbij 2 bussen gebruikt geloof ik, maar het hangt natuurlijk nogal af van het aantal lagen en de dikte je gaat spuiten.
VHT spuit erg dik trws. Men stelt in hun advies eerst enkele dunne lagen ("mist") te spuiten voordat je 1 of 2 dikkere lagen spuit, maar "misting" is mij nog nooit gelukt met VHT. Het wordt dan een soort spetter patroon. Wellicht dat de druk in de bus te laag was?
Sowieso is temperatuur van de omgeving en vooral van de spuitbus erg belangrijk. Kamertemp. of hoger is het beste, en spuitbus opwarmen in warmwaterbadje om de druk te verhogen in geval van spetters.

Het plan is om  het blok in antraciet grijs vht sp997 te spuiten ( hopelijk lijkt dat wat op het gixxerblok grijs..).
Ah.. Vlgs ingewijden zou de kleurcode Volvo (dark grey) 228 een tamelijk goede match zijn. Helaas kun je -voorzover ik weet- echter geen hittebestendige lak op een dergelijke kleurcode bestellen of laten mengen. Da's dan dus een gewone acryl autolak die tot rond max. 110 grdn C goed blijft en sowieso niet chemisch bestendig is tegen benzine. Sommigen zijn desondanks tevreden over het gebruik van autolak. Een zaak van eigen afweging, evenzeer ook w.b. wel/geen primer.

Vroeg me af of het een goed idee is om voor het monteren van het versgespoten blok een opwarmsessie met een verfstripper uit te voeren om de boel iets uit te harden en zo chippen/ plakken te voorkomen.
Hmmm.. Risky.. Voor de zekerheid wellicht vantevoren even uitproberen op een proefstukje alu. Wat men wel aanraadt is om het te spuiten object op te warmen voor betere hechting, maar dat leek mezelf nogal onpraktisch/onuitvoerbaar.
VHT of andere hittebestendige lak droogt wel "dry to the touch", maar "chipt" idd vrij makkelijk totdat het daadwerkelijk volledig chemisch is uitgehard. Met de zijdeksels (die lang niet zo warm worden doorgaans) kan dat trws vrij lang (half rij-seizoen) duren.
Beste (enige?) manier om chippen te voorkomen is zorgvuldige voorbereiding/planning van terugplaatsing van het blok in het frame.

Goed.. Genoeg getypt.. Maar beter komt er nog iemand in die er wel echt verstand van heeft.  ;D

Oh.. Topic hoort m.i. ondertussen thuis in "Projecten" en niet in "Techniek/Tips". Zal ik de boel verplaatsen?
« Laatst bewerkt op: 16 mrt 2018, 17:37 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .