Terpentine, ga ik proberen, vind het wel meer meuren dan wasbenzine....
Yep, stinkspul.. Vreemd genoeg verschilt de geur nogal van merk tot merk. (Sowieso niet bij de Gammel/Praksels halen wgs crimineel overpriced. Bij Kruidvat o.i.d. een prikkie. )
Wasbenzine laat een waas na in mijn ervaring. Terpentine zou volledig moeten verdampen, maar voor de zekerheid haal ik daarna vaak toch nog even een doekje met ammoniaopl. of aceton of Glassex o.i.d. over de te spuiten oppervlakken.
Ik denk dat ik met Droog-Mien-Dobbelstenen ( koperborstel en stofzuiger ) ook een heel eind kom.
Koperborstel om krassen te vermijden neem ik aan? Koper geeft wel af op het alu trws, weet niet of dat de hechting van lak beinvloedt.. Qua "borstels" gebruikte ik eerst rvs-tolletjes op de Dremel, maar omdat die nogal prijzig zijn en toch niet tot in de diepste koelribben reiken ben ik langwerpige schuurdingen gaan maken van afgeknipte stroken scotchbrite -rode- schuurpads gewikkeld om stuk dik staaldraad. (Sowieso zijn die schuurpads super voor moeilijke oppervlakken.)
Ben wel van plan het kleppendeksel ( ivm luchttunnels bij dit gs blok) er af te halen om er beter bij te kunnen.
Let op dat je dan het open blok al dicht taped voordat je met het schuurwerk gaat beginnen. Stoftroep en m.n. schuurkorrels wil je niet in je blok hebben..
Heb al een keer een deksel gespoten met verf van V(ery) H(igh) T(emparature).
Zit er nog steeds op.
..
Dacht dat 3 spuitbussen ruim voldoende moeten zijn.
Yep, 3 bussen inkopen is idd het beste. Ik heb zelf daarbij 2 bussen gebruikt geloof ik, maar het hangt natuurlijk nogal af van het aantal lagen en de dikte je gaat spuiten.
VHT spuit erg dik trws. Men stelt in hun advies eerst enkele dunne lagen ("mist") te spuiten voordat je 1 of 2 dikkere lagen spuit, maar "misting" is mij nog nooit gelukt met VHT. Het wordt dan een soort spetter patroon. Wellicht dat de druk in de bus te laag was?
Sowieso is temperatuur van de omgeving en vooral van de spuitbus erg belangrijk. Kamertemp. of hoger is het beste, en spuitbus opwarmen in warmwaterbadje om de druk te verhogen in geval van spetters.
Het plan is om het blok in antraciet grijs vht sp997 te spuiten ( hopelijk lijkt dat wat op het gixxerblok grijs..).
Ah.. Vlgs ingewijden zou de kleurcode Volvo (dark grey) 228 een tamelijk goede match zijn. Helaas kun je -voorzover ik weet- echter geen hittebestendige lak op een dergelijke kleurcode bestellen of laten mengen. Da's dan dus een gewone acryl autolak die tot rond max. 110 grdn C goed blijft en sowieso niet chemisch bestendig is tegen benzine. Sommigen zijn desondanks tevreden over het gebruik van autolak. Een zaak van eigen afweging, evenzeer ook w.b. wel/geen primer.
Vroeg me af of het een goed idee is om voor het monteren van het versgespoten blok een opwarmsessie met een verfstripper uit te voeren om de boel iets uit te harden en zo chippen/ plakken te voorkomen.
Hmmm.. Risky.. Voor de zekerheid wellicht vantevoren even uitproberen op een proefstukje alu. Wat men wel aanraadt is om het te spuiten object op te warmen voor betere hechting, maar dat leek mezelf nogal onpraktisch/onuitvoerbaar.
VHT of andere hittebestendige lak droogt wel "dry to the touch", maar "chipt" idd vrij makkelijk totdat het daadwerkelijk volledig chemisch is uitgehard. Met de zijdeksels (die lang niet zo warm worden doorgaans) kan dat trws vrij lang (half rij-seizoen) duren.
Beste (enige?) manier om chippen te voorkomen is zorgvuldige voorbereiding/planning van terugplaatsing van het blok in het frame.
Goed.. Genoeg getypt.. Maar beter komt er nog iemand in die er
wel echt verstand van heeft.
Oh.. Topic hoort m.i. ondertussen thuis in "Projecten" en niet in "Techniek/Tips". Zal ik de boel verplaatsen?