Kwak Zephyr 1100 swinger in GS(X) frame...

Nieuws:

 

Auteur Topic: Kwak Zephyr 1100 swinger in GS(X) frame...  (gelezen 38863 keer)

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

  • ****
16 jun 2013, 18:57
Heb vandaag voor mn nieuwe GS1000 ( blijt toch de grootvader van de Kat  ;)) een Kwak swingarm in het GS frame gezet.
Volgens mij verschilt een GS1000 frame niet bijzonder veel met een GSX frame, dus kan deze info wellicht handig zijn voor een upgrade....

Heb gekozen voor deze achtervork vanwege de ophangpunten van de schokbrekers en de excenters voor het stellen van de ketting (en de simpele hoogteverstelling van de achterkant)
Bovendien was ie lekker goedkoop  ;D
Viel me ook op dat ie een stuk lichter is dan bv een GSXR vork.
Wel weer jammer dat ie zo'n 17-18 mm te breed is...... [devil]

Anders dan bij een Soes (2 naaldlagers, shims en stofdoppen ) wordt hier de zijdelingse speling door een groot kogellager voorkomen en draait ie op 3 naaldlagers, afgedicht door 2 tophatspacers met seals.
Toch net ff een beter ontwerp in mijn ogen  :-[


« Laatst bewerkt op: 16 jun 2013, 19:50 door Daan »
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ****
16 jun 2013, 18:58
Goed, achter wiel, swinger etc eruit...
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ****
16 jun 2013, 19:00
Nieuwe vorklagers eruit.
Niet echt nieuw meer maar goed genoeg  ;)
Stap 1 is om dit eerst pas te maken in het frame
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ****
16 jun 2013, 19:03
Het grote lager zit aan de rechterkant, vast met een zegerring, daarna 1 naaldlager.
Er kan 3 mm van de spacer af ( ook ven de seal trwns) zodat de borgclip er nog tussen past.
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ****
16 jun 2013, 19:07
Spacer op een dop geperst voor wat houvast, warmteschild en indicator voor hoe veel er af is.
Bankslijpertje ipv draaibank dus.
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ****
16 jun 2013, 19:17
Aan de andere kant moest zo'n 14 mm af, afgetekend (hee, waar had ik dat ook al weer gelezen  ;) )
Aangezien deze lagerpijp nogal hard is moest ik hier de slijper gebruiken.
Dunste slijpschijf, bus om de as geschoven en as ingeklemd zodat de bus kon draaien.
Steen als ondersteuning voor de slijper en gaan...
Niet echt een hele fraaie manier maar kon niks anders verzinnen ;D
Heb wel een kleine misslijp marge van een mm aangenomen.
En met een turbine achtige sound werd ie ingekort ( moeste op een gegeven moment wel de bus wat tegenhouden omdat ie allen maar rolde en er niks van afgeslepen werd.
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ****
16 jun 2013, 19:21
Het Laatste stukkie de as een beetje verschoven om er niet in te slijpen.
Bij het passen in het frame moest er nog een stukkie af ( waars een mm  ;D)
Het afgeslepen stuk nog ff opgefrist en de as met lagering spelingsvrij in het frame
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ****
16 jun 2013, 19:32
Stap 2 was het inkorten van de vork zelf.
Komt niet zo precies als bij de Soes lagering.
Eerst 2 mm van de rechterkant geslepen en gevijld.
Daarna met de zaag 13 mm van de andere kant ( natuurlik scheef) gezaagd.
Met fietsenmakers gereedschap (combinatie bracket vlakfrees/balhoofd vlakfrees) de zaak netjes gevlakt (ook erg handig bij het inkorten van een soes vork in een soes frame  ;))

Door het inkorten gaat er links nog maar 1 naaldlager ipv 2.
Lijkt me nog steeds voldoende [winky]

Moet nog het verschil in diameter van de dunnere orginele scharnieras opvullen in de nwe as.
Misschien ga ik de gaten in het frame ook wel ruimen naar de diameter van de kwak as als er genoeg vlees is.
« Laatst bewerkt op: 16 jun 2013, 19:44 door Daan »
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ****
16 jun 2013, 19:39
Het is wel een tight fit richting motorblok.
Als de as is opgevuld zal er iets van de achtervork moeten worden geslepen om vrij te kunnen scharnieren.
De plek recht bij het grote vaste lager kan weinig vanaf ivm met o.a. de gleuf van de de borgclip
Ik dacht eerst dat er daar wat van het blok ( gootje waar orgineel al die slangen door gestoken worden.) maar het lijkt erop dat de brug daar net vrij loopt.
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ****
16 jun 2013, 19:42
De boel ff snel in elkaar gezet om de Gs te kunnen verplaatsen.
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • *****
16 jun 2013, 21:41
okeedan.. ziet er strak uit..  8)

wil je dit onderwerp trws niet liever in "projecten" parkeren i.p.v. "tips"? ..het lijkt me wrs dat de swingarm niet de laatste aanpassing zal zijn op de GS..  :D
                                        .. . . .  .  .   .

  • ***
19 jun 2013, 16:57
Daan

Lekker bezig zie ik  ;D

Ga het verder volgen

George

  • ****
21 jun 2013, 11:07
Nice!
Toeval wil dat ik net een GS-frame in de schuur heb gelegd.
Ga het dus zeker volgen!

Mooi zadel trouwens.
Zoek ik ook nog.
Dus als iemand wat weet... :-X
"All out till you see God, then brake" (Kevin Schwantz)
GSXR1000K1-Katana GSX1216SRTurbo-Katana GSX1100SZ-HarrisMag2-HarrisMag4-BakkerGS1000-JMCGSXR1216-BimotaYB8-UPSSR750R-2xGSXR1216M-4xGSXR1100N-2xGSXR1100J-GSXR1100W-8xGSX1100ET-3xGSX1100EF-2xGS1000S-3xGS1000E-GS1000C-GSX1400Turbo-TL1000R-KTM1190S

  • ****
23 jun 2013, 22:15
wil je dit onderwerp trws niet liever in "projecten" parkeren i.p.v. "tips"?

Okido, geen flauw idee hoe je dat doet... ???

Tja , het zijn populair fietsen these days  ;)

Ben van plan om het verbouwen een beetje "low end" te houden.
Bandit 1200 wielen en voorvork + orginele blok erin te houden.

Vandaag weer ff kunnen rommelen.

Vulbus gemaakt voor de GS as<->Kawa swinger

De balhoofdpen van een Bandit is een stuk langer dan die van een GS, GSX en GSXR.
Bovendien is het gedeelte dat in de onderste kroonplaat geperst zit net iets dikker waardoor een GSXR pen niet klemt.
Heb een GSXR(w)pen (lekker dik) onder laten afdraaien, daar weer een bus erop laten persen en weer laten afdraaien naar de maat van de Bandit kroonplaat.

GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

  • ****
23 jun 2013, 22:21
Ook een aanslagje op het frame gebraden en busjes tussen de schokbrekers en frame gezet ivm de andere achtervork.

Wacht op nieuwe balhoofdlagers zodat de vork erin kan... [zzz]
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.