peterrr popup special

Nieuws:

Auteur Topic: peterrr popup special  (gelezen 121843 keer)

24 mrt 2016, 02:13
Aii.. Een erg korte 1e testrit idd.. Maar iig is er niks stuk gegaan.. (Je kunt van alles de zonnige kant inzien..  ;D )

Iemand enige ervaring met de dynojetkit voor deze 36millimeter carburateurs?

Tja, ik heb erg veel ervaring met die Dynojet kit op BST36SS carbs, maar dan alleen op een opgeboord GSX1100 blok (luchtgekoeld dus).. Maar in jouw geval zet je de carbs ook op een ander (groter) blok.. (Bep. jaagangen GSX-R1100 hadden ook soortgelijke BST36SS carbs trws.. Wellicht passen de settings daarvan -en een evt. DJ-kit- beter bij je GSX1100F blok dan die van een GSX-R750 blok..)

Als eerste tip: Dynojet naalden hebben de reputatie niet glad te zijn afgewerkt, en dat het ruwe oppervlak als gevolg hiervan als een vijl inslijt op de emulsiebuizen.. Het "oval emulsion tube"- probleem dat hierdoor wordt veroorzaakt is een tamelijk bekend fenomeen..
Als de kit nieuw is en je die net geinstalleerd hebt, kun je voordat er verdere schade optreedt proberen het oppervlak van de naalden gladder af te werken (voorzichtig polijsten zonder hierbij de dikte/vorm al te zeer te veranderen..) OF je kunt nog kiezen om andere naalden te gebruiken (standard of Factory Pro ofzo)
Maarrrr.. Wellicht zijn de gasbuizen nu al tamelijk versleten (dat doen ze nl. ook met de standaard naalden, alleen wat minder snel dan met de DJ-naalden), of kreeg je de carbs met de DJ-kit al geinstalleerd?

Hoedanook leiden de genoemde ovaal versleten gasbuizen tot een verrijking van het mengsel, dat vooral bij lage toeren en gashandle-openingen merkbaar is.. (vooral: motor wil doorduwen bij cruise, remt niet af bij gas dicht.. Het mengsel ruikt danook erg rijk voor achterliggers..)
Algemeen: een "rijk probleem" wordt erger naarmate de een koude motor opwarmt, en vice versa..

Maar hoedanook heb je zoveel variabelen veranderd die de carburatie beinvloeden, dat je ook zonder mogelijk gasbuizen-slijtage-probleem er nauwelijk vanuit kunt gaan dat de stage 3 kit in 1 keer een rijdbaar resultaat oplevert.. Afstelwerk is onvermijdelijk.. Je zou naar een DJ-center kunnen gaan als je jezelf dit werk wilt besparen..

Als je die DJ-kit er zelf op gezet hebt, zou ik toch even het oude spul terugzetten om zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke (GSX-R750) instellingen te komen, om daarmee te testen of het GSX1100F-blok er dan wel beter mee loopt..
Zo niet, dan ligt het problem wellicht niet eens bij de carburatie, maar is er iets anders met het blok (ontsteking, compressie, whatever) aan de hand..
Heb je sowieso eerder met dit blok gereden, of heb je er anderszins harde info over?

Dus: eerst proberen vast te stellen waar het probleem daadwerkelijk ligt voordat je tijd en energie gaat steken in afstelgedoe met de carbs..

Geen foto's in bovenstaand bericht zichtbaar nie? Verander dan in de URL https naar http!                  .. . . .  .  .   .

24 mrt 2016, 20:16
Het is een motorblok van een GSX750F (katana) van 1992 (aka theepot), en de carburateurs zaten op deze motor met standaard spul.
Blok heeft ongeveer 35000km gelopen, en dat was te zien aan de carburateurs want die zagen er nog prima uit, weinig sporen van slijtage.
dynojetkit heb ik zelf gemonteerd, had eerder van die tovami kits wat hetzelfde werkt, en daar had ik nooit problemen mee.

Ik zat me nog te bedenken,,, moest even goed graven in mijn geheugen maar toen ik die 750F rijdend ophaalde hokte en stoote hij wat, leek alsof carbs smerig waren.

van wat ik op internet allemaal lees is dat er vaak problemen zijn in het hoge toeren gebied, of het lage
Maar zie niks over wat ik heb, dat in elk toerengebied het lijkt alsof ik een te arm mengsel heb. (of kan dat ook nog een te zwakke vonk zijn,, maar dan zou die ook slecht moeten starten lijkt mij...)

Misschien toch ook maar ff onsteking bekijken (bougies zijn nieuw)
stekkertjes e.d ff nakijken, ontsekingsunit e.d

als ik stap voor stap alles uit pluis moet het vast wel lukken :)

Een 1100F blok past niet in de popup kat, dit blok komt qua hoogte al vervelend uit omdat de carburateurs zo hoog zitten bij de benzinekraan, en er was ook geen andere plek voor de benzinekraan.
Of dan moet ik de benzinetank flink verbouwen wat ik liever niet doe omdat die tanks al zo moeilijk te krijgen zijn.. :(

mooi klusje voor volgende week :)
GSX1100S, GSX1100S, XN85 TURBO, GSX750S3 POPUP SPECIAL

14 mei 2016, 19:26
Zoooo dan,
Had ff lopen zoeken bij de popup waarom die niet goed wou lopen.
Bleek dat er een slang te veel gebogen zat en daardoor de flow van brandstof beperkte.
Andere slang gemonteerd en toen ging het al een stuk beter.
Alleen toen had ik in het lage toerengebied last van dat ie te veel brandstof kreeg.
Dus toen ik de pilot jets vervangen heb met kleinere (van 37,5 naar 32,5) ging de popup goed van z'n plek!

(de pilot jets in de carburateur werken in het lage toerengebied, boven de 2500 rpm nemen de  main jets het over, vandaar dat de kat in hogere toerengebieden goed reed, en in lagere gebieden niet)

Helaas werd ik tijdens de proefrit wel overvallen door een hagelbui!

Nu verder ff puntjes op de i zetten, alles ff checken, uitlaat is misschien nog niet helemaal dicht, kmtellerkabel ontbreekt nog, etc etc

25 aug 2016, 19:20
Zo dan.
Heb de popup ondertussen een paar duizend km getest zo..
Ben even met een paar vrienden naar Duitsland gegaan en het was wel zere polsenwerk in de Eifel!
Maar hij hield het goed.

Wel een paar puntjes van aandacht:
- als het warm weer is, en het blok ook erg warm is (+/- 100 graden) jaagt de hitte die afkomstig is van het blok de koude lucht weg bij de open luchtfilters en raakt de verhouding tussen benzine en lucht zoek.
Hier moet ik dus ff een hitteschild voor maken.
- en ik ga nog even een maatje kleinere stationaire sproeiers proberen en alles een keer goed synchroniseren.

Verder rijd dat ding supergoed met het oliegekoelde blok, in een weekendje dik 1500km gereden en er is niets fout gegaan.
RamAir filters kunnen ook goed tegen regen en stortbuien kwam ik achter
De krappe passing van de carburateurs en de benzinekraan gaat ook allemaal goed.

Oh en ik had ff een bakje gemaakt van aluminium voor wat gereedschap, leek me wel handig.
Omdat de popup achter wat hoger is kon ik een bakje maken met wat inhoud zodat er ook echt wat mee kan, verder hoefde er niks aan het frame aangepast te worden.

26 aug 2016, 21:52
..het was wel zere polsenwerk in de Eifel!

Tja.. Is een drag bar of "superbike" stuur monteren dan geen oplossing? Esthetisch doet dat weliswaar afbreuk aan de lijnen van een katana, maar met pijn rondrijden lijkt me niet fijn..

- als het warm weer is, en het blok ook erg warm is (+/- 100 graden) jaagt de hitte die afkomstig is van het blok de koude lucht weg bij de open luchtfilters en raakt de verhouding tussen benzine en lucht zoek.
Hier moet ik dus ff een hitteschild voor maken.

Aha.. dat lijkt me een logische redenatie, en ben erg benieuwd naar je bevindingen w.b. het toevoegen van een hitteschild.. (Mijn Kat loopt als 'ie warm is nl. ook te rijk ondanks kleinere hoofdsproeiers en andere diverse maatregelen..)

De krappe passing van de carburateurs en de benzinekraan gaat ook allemaal goed.
Ik zit zelf ook ze aanschaf van dergelijke filters te overwegen, maar ik begrijp dat de RamAir filters geen binnenwerk/framepje hebben? Het idee dat het geheel daardoor mogelijk (indien heel erg vervuild) als spons naarbinnen gezogen zou kunnen worden, vind ik toch niet erg aantrekkelijk.. Zelf een binnenwerkje maken van wat staaldraad zou natuurlijk een oplossing zijn, maar wellicht is mijn bedenking ongegrond?

Oh en ik had ff een bakje gemaakt van aluminium voor wat gereedschap, leek me wel handig.
'snetjes hoor..  :)  Aan de aanwezigheid van een gebruikershandleidi ng herken  je de ware liehbber..  ;)
                                            Geen foto's in bovenstaand bericht zichtbaar nie? Verander dan in de URL https naar http!                  .. . . .  .  .   .

28 aug 2016, 11:43
Verder rijd dat ding supergoed met het oliegekoelde blok, in een weekendje dik 1500km gereden en er is niets fout gegaan.
Kijk aan, mooi, eer van je werk en geweldig dat het met de aanpassingen allemaal goed is gekomen. Merk je overigens verschil met de gewone ES en deze F vwb vermogen? Ik heb begrepen dat deze blokken tussen de 4 en 6 duizend nogal een dip hebben in het vermogen. (maar bovenin wel heel lekker door willen lopen)
Citaat
Omdat de popup achter wat hoger is kon ik een bakje maken met wat inhoud zodat er ook echt wat mee kan, verder hoefde er niks aan het frame aangepast te worden.
Ik neem aan dat je een gat in het binnenspatbord hebt gemaakt waar het bakje nu doorheen steekt? Anders heb je deze diepte toch niet ter beschikking. Wel gaaf dat je een origineel instructieboekje hebt. Zuinig op zijn en zeker niet op de motor meenemen.
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

29 aug 2016, 20:24
Tja.. Is een drag bar of "superbike" stuur monteren dan geen oplossing? Esthetisch doet dat weliswaar afbreuk aan de lijnen van een katana, maar met pijn rondrijden lijkt me niet fijn..

Nou ik heb tot nu toe nog liever even pijn in de polsen dan een superbikestuur op de popup katana, verpest toch een beetje de lijnen van de motor
En ik krijg alleen echt pijn als ik naar beneden rij, verder in NL weinig tot geen last :)

Aha.. dat lijkt me een logische redenatie, en ben erg benieuwd naar je bevindingen w.b. het toevoegen van een hitteschild.. (Mijn Kat loopt als 'ie warm is nl. ook te rijk ondanks kleinere hoofdsproeiers en andere diverse maatregelen..)

Ik ben ook benieuwd hoe dat gaat als het aangepast is, de bevindingen worden uiteraard hier gedeeld

Ik zit zelf ook ze aanschaf van dergelijke filters te overwegen, maar ik begrijp dat de RamAir filters geen binnenwerk/framepje hebben? Het idee dat het geheel daardoor mogelijk (indien heel erg vervuild) als spons naarbinnen gezogen zou kunnen worden, vind ik toch niet erg aantrekkelijk.. Zelf een binnenwerkje maken van wat staaldraad zou natuurlijk een oplossing zijn, maar wellicht is mijn bedenking ongegrond?

Nou die RamAirfilters hebben idd geen binnenwerk, ik heb daarom de kelkjes uit het luchtfilterhuis van de 750F gehaald, en de filters daaromheen gedaan.
Op die manier hebben ze genoeg stevigheid, en heb ik ook genoeg ruimte voor de fiters en beschadigen ze m'n frame niet

'snetjes hoor..  :)  Aan de aanwezigheid van een gebruikershandleidi ng herken  je de ware liehbber..  ;)

En het is het originele boekje voor de popup katana :), die kon uiteraard niet ontbreken in mijn verzameling!

29 aug 2016, 20:25
Merk je overigens verschil met de gewone ES en deze F vwb vermogen? Ik heb begrepen dat deze blokken tussen de 4 en 6 duizend nogal een dip hebben in het vermogen. (maar bovenin wel heel lekker door willen lopen)
Citaat

Vermogen hebben ze wel meer ja, de F heeft ongeveer 106pk, en de ES/popup 85pk
Dat merk je wel.
Mn maatje rijd op een kwakesaki Z750 en ik kon leuk meekomen als ik het gas open trok.
Ik heb verder geen dip in de hogere toerengebieden, loopt lekker door.
Nou moet ik zeggen dat er geen hol klopt van mijn toerenteller in de hogere toerengebieden, ik moet daar nog wat op verzinnen.
Heb een toerenteller van een GSX400X impulse liggen, die wil ik nog eens pas maken in het huisje van de popupteller.
Die toerenteller heeft een groter bereik.

Ik neem aan dat je een gat in het binnenspatbord hebt gemaakt waar het bakje nu doorheen steekt? Anders heb je deze diepte toch niet ter beschikking. Wel gaaf dat je een origineel instructieboekje hebt. Zuinig op zijn en zeker niet op de motor meenemen.

Het binnenspatbord heb ik verwijderd, en het alubakje dient ook als spatbord, aan de onderkant loopt hij ook door langs de accu.
Er kan een hoop in, en inderdaad, dat boekje blijft netjes in de kast liggen en gaat niet mee :)

29 aug 2016, 20:38

Zo ziet t bakkie er aan de onderkant uit, zit uiteraard ook een gaatje in voor eventueel water wat er in komt.

26 apr 2018, 21:13
Zo dan, ik zag dat de laaste post over deze kat in 2016 was.

Het werd tijd dat ik weer wat aan deze kat ging doen.
Ik wist het al een tijdje dat er iets niet goed was aan de motor in de zin van dat het balhoofd misschien iets scheef stond, maar dat is nu zeker.
Ik heb de motor vorige week bij Nico Bakker framebouw gebracht (jullie niet onbekend denk ik?)
En die hebben een aantal metingen verricht en konden mij vertellen dat het balhoofd aardig scheef staat, maar dat het gericht kan worden door hun.
De popup gaat van de week gestript worden en dan met alleen frame, blok en rijwielgedeelte terug die kant op voor de operatie

en aangezien hij dan uit elkaar is en goed uitgelijnd word kan ik hem net zo goed weer terug brengen in originele kleuren (wat ik al jaren zeg)

Dat ik de popup special kocht zag hij er zo uit:

Word spoedig vervolgd!

27 apr 2018, 19:28
..
Ik wist het al een tijdje dat er iets niet goed was aan de motor in de zin van dat het balhoofd misschien iets scheef stond, maar dat is nu zeker.
Ik heb de motor vorige week bij Nico Bakker framebouw gebracht (jullie niet onbekend denk ik?)
En die hebben een aantal metingen verricht en konden mij vertellen dat het balhoofd aardig scheef staat, maar dat het gericht kan worden door hun.
De popup gaat van de week gestript worden en dan met alleen frame, blok en rijwielgedeelte terug die kant op voor de operatie..

Tjee, kan hij frameafwijkingen meten van nog volledig opgebouwde motorfietsen? Je kunt dan toch nergens bij? Naja, als er iemand verstand van frames heeft dan is het Nico Bakker wel..  ;)

Scheef balhoofd.. Je vraagt je dan (wellicht) meteen af of de motor ooit een klap/val/aanrijding heeft gehad, maar het is ook mogelijk dat dit altijd al zo -af fabriek- zo geweest is gezien de ruimere bouwtoleranties van vroeger..  :-X

Aan de ene kant een bummer dat het spul idd scheef staat en rechtgetrokken moet worden, maar aan de andere kant is dit wel de bevestiging van een lang gekoesterde verdenking dat er iets niet in de haak is. Ook geeft het je nu de kans om e.e.a. te herzien/verbeteren w.b. her-opbouw na het richtwerk.

28 apr 2018, 20:20
Ja dat dacht ik ook, Nico Bakker zal er wel verstand van hebben.
Had nog gevraagd hoe ze dat doen, ze lieten me een bord zien waar allemaal armpjes en hulpstukken op zaten die ze aan de motor konden hangen om te kijken of er iets niet in de haak is.
En ze kwamen uit op het balhoofd natuurlijk.

Ze gaan de motor in een soort richtframe zetten waarin ze de boel weer recht drukken.
Ik ben benieuwd.

Vermoeden was er altijd ja, maar nu gaat er ook echt wat aan gebeuren.
En als ik de kat terug heb dan is het de ideale gelegenheid om alles ff te herzien en te verbeteren (ik heb al een paar ideeën)

13 mei 2018, 23:32
Al recht getrokken ?
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.

15 mei 2018, 20:04
Al recht getrokken ?

Yes! hij is kaarsrecht getrokken, Bij Nico zeiden ze dat ie als een banaan was zo krom.
Heb ook gelijk de achterkant recht laten zetten want die stond ook niet bepaald recht.

Ben em nu in elkaar aan het zetten, wacht toch ff met frame spuiten, wil toch eerst rijden dit seizoen!
Hoop dat ie zaterdag of zondag rijd.

Heb de kleppen gesteld, en morgen ga ik de vlotterhoogte van de carburateurs ff aanpassen om te kijken of ie dan onder de 4000 rpm wat beter gaat lopen.
Moet nog ff bekijken hoeveel mm ik het ga veranderen :-\

15 mei 2018, 21:42
2x krom kan ook recht zijn maar 1x recht is toch beter  ;)
Mocht je dat vlotterschuifmaatje nodig hebben weet je waar die zich bevindt....
Vond deze info http://www.factorypro.com/tech/tech_tuning_procedures/tuning_carbtune,CV,high_rpm_engines.html destijds wel handig om op terug te vallen bij de neiging om volslagen gek te worden tijdens het finetunen  ;D
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2018, 21:55 door Daan »
GSX1100SZ/F/R.... HYBRID.