..Dus het was goed om de vering te testen, vering is aardig stug, kan hem aan de voorkant zeker niet minder stug zetten want dan ben ik bang dat de veerweg wat langer word en mijn spatbord de kuip raakt..
de dempingsinstelling gebruiken om de veerweg aan te passen..?
![no [no]](http://www.katanaclub.nl/forum/Smileys/yabb/no.gif)
bij de eerste de beste drempel die je mogelijk over het hoofd ziet klapt je spatbord dan mogelijk tegen de kuip.. lijkt me geen prettig vooruitzicht..

[lang verhaal]
je moet -denk ik- even het onderscheid tussen "vering" en "demping" in de gaten houden.. de vering (veerweg, voorspanning, stijfheid veer, "sag", etc) is waar je "op rijdt".. dit geheel moet kloppen en kunnen werken zelfs zonder enige demping.. de "demping" is er slechts voor om die veerbewegingen wat bij te sturen.. en dan hoofdzakelijk het nawiegen/deinen, dus uitgaande demping (die dus een stuk zwaarder is dan de ingaande)
zelf zet ik dus liefst (inzoverre mogelijk) de ingaande demping zo licht mogelijk, en de uitgaande zodanig zwaar dat de voorkant net niet onderin blijft hangen na een stevige hobbel..
nadeel van te zware ingaande demping (buiten onnodig "hobbelig" en geen gebruik makend van de veerweg): voorkant blijft langzaam door zakken tijdens het remmen.. bij aanremmen van een bocht verandert daardoor steeds de effectieve balhoofdshoek en dus het stuurkarakter..

je wilt liever de vorkveren zo snel mogelijk en max. belasten zodat het inveren voor de bocht is gebeurt, en de balhoofdshoek niet meer verandert bij het verder doorrijden van de bocht..
mocht je echter al klaar zijn met remmen nog voor het instuurmoment, wil je niet dat de voorkant weer om springt bij het loslaten van de rem.. hier komt dan die uitgaande demping om de hoek kijken, die het uitveren langzaam kan laten gebeuren en dus niet de geometrie plots op z'n kop zet..
pfff.. lang verhaal opeens..

maar zoiets valt niet kort te duiden..
anyway.. bij jouw fiets gaat het om het vaststellen van de veerweg, of het spatbord theoretisch de kuip zou kunnen raken.. uiteraard zou je dit vast kunnen stellen door de veer uit een vorkpoot te halen en kijken hoe ver de boel in elkaar schuift, maar dit is geen fijne klus, dus met een spanbandje de boel in de vering trekken lijkt dan wat eenvoudiger.. of, gewoon de veerweg opzoeken in het wrkpltshnbk of srvcmnl van de fiets waar de vork vandaan komt..

bij mijn USD-vork bleek dat er nog een stukje van de binnenpoot dat altijd "exposed" blijft bij max. invering.. oftewel, de lengte van de nog zichtbare chromen binnenpoot is niet (altijd) de afstand die de vork nog kan inveren..
dusss.. even gegevens verzamelen, voorkant opkrikken en de positie van het spatbord meten bij max. uitvering, sommetje maken, en b.v. met een reserve spatbord de max. inveerpositie checken m.b.t. botsen met de kuip..
![smart [smart]](http://www.katanaclub.nl/forum/Smileys/yabb/smart.gif)
[/lang verhaal]
Nou zal het vast niet mogen van de politie om rode knipperlichten te hebben..
rooie knipperlichten is iets amerikaans, toch? tja, soms zie je wel eens zo'n bak rijden met een aan kant knipperend "remlicht" voor het afslaan, maar ik betwijfel of dat wel vlgs de regels is..

desalniettemin ziet zo'n volledig rode lichtunit er wel een stuk strakker uit in zo'n popup kontje..

trws onlangs ergens gelezen dat de min. afstand tussen knipperlichten 18 cm moet zijn.. wellicht de reden dat er losse knippers op de (NL-se?) popup gemonteerd waren?