EFE.. inmiddels ook al een kat..

Nieuws:

Auteur Topic: EFE.. inmiddels ook al een kat..  (gelezen 85992 keer)

15 feb 2025, 18:27
Toch wel weer heel mooi werk voor een telleraandrijving. Ik bewonder je geduld in deze!
GSX750S, GSX750SF, GSX750ES , RF900R, GSX1200_
Inazuma, GSX 750 F "teapot".

15 feb 2025, 20:29
Toch wel weer heel mooi werk voor een telleraandrijving. Ik bewonder je geduld in deze!

Hee die Kees! Yup, er is best wel veel tijd en aandacht in dit telleraandrijvings-projectje geslopen. Almaar passen en meten, en oplossingen voor nieuwe problemen bedenken.
Vervolgverhaal hierover komt nog, maar wacht nu op bezorging van bestelde VHT-spuitbussen om het ding af te kunnen maken.
                                        .. . . .  .  .   .

27 feb 2025, 03:54
Right.. Zoals onlangs beloofd, hier dan het vervolg van het KM-telleraandrijving sub-project.

Eerder dus al aangegeven dat een voorziening om het alu-plaatje voor de VFR-tellert in het deksel vast te kunnen zetten nog ontbrak. Na lang verzinnen uiteindelijk bedacht dat toevoegen van aparte "supports" met hierin een boutgat wellicht de meest haalbare optie zou zijn.
Hiertoe 3 stuks pootjes gedraaid, en de voetjes ervan schuin gevijld zodat die min-of-meer vlak aanliggen tegen binnenkant deksel. Een stukje kinderklei bleek hierbij onmisbaar voor overnemen van de juiste helling.
Na vastlijmen m.b.v. Bison Kombi Metaal de pootjes nog op gelijke hoogte afgefreesd.

Eerder had ik het voorste steunplaatje nog ge-alu-soldeerd, maar dat bleek een vrij moeizaam proces. (veel hitte nodig en kon er slecht bij). Lassen (vanaf buitenkant door gat) was ook nog een optie waaraan ik zat te denken, maar voor secure plaatsing van de pootjes leek me dat te weinig precies.
Max. temperatuur van Bison Kombi-meuk is trws slechts 100 grdn, wat vor een tandwieldeksel net binnen de perken is.

Anyway.. De definitieve positie van de pootjes kon ik vervolgens (met een hoop gedoe met papieren malletjes etc.) overnemen op het alu-plaatje voor het boren van de boutgaten. Deze zijn met opzet overmaats, zodat hiermee het plaatje nog iets verschoven kan worden en de VFR-tellert exact uitgelijnd kan worden op de uitgaande as.

Na een x-keer controleren of de boel idd past kon het afwerken beginnen. Ruimte rondom VFR-tellert gelijkmatig gemaakt, en de opening in het deksel doorzet aan de bovenkant zodat de KM-tellerkabel ingeplugd kan worden.

En vervolgens na spuiten met VHT sp 139 (en achterlaten duimafdruk [knife]) deksel afgebakken op 90 grdn in de werkplaats-pizza-oven.

Eenmaal voorzien van alle onderdelen kon het KM-tellertandwieldeksel dan eindelijk -hopelijk- definitief op het blok gemonteerd worden.
De genuine H*nda KM-tellerkabel (in langst verkrijgbare variant) bleek vervolgens ook (net) te passen, wat een prettige meevaller was.  8)

Het hele mechaniek zal zich uiteraard in de praktijk nog moeten gaan bewijzen, maar voor nu is er weer een stap gezet in wat eigenlijk het voorvork-swap-project is.
Met losgehaalde koplamp en instrumentenkast om de KM-kabel in te kunnen pluggen, kwam echter plots weer naar voren dat de toerenteller ook nog gefixt moet worden. (Naald hapert en doet soms helemaal niets). Nu de boel w.d.b. toch open ligt, lijkt het handig dit nu eindelijk eens nader te gaan onderzoeken.  We blijven lekker bezig..  ::)
                                        .. . . .  .  .   .

24 mrt 2025, 03:08
Right.. Vandaag dan de EFE naar buiten geduwd voor een tamelijk late start van het mooiweerrijdersseiz oen.  ::)
Naast stof van de winterstalling afblazen en mezelf weer wakker schudden qua rijkunsten, was deze eerste rit ook een test van de technische ingrepen van afgelopen maanden. En met enige opluchting kan ik dan melden dat de KM-telleraandrijvingverplaatsingsmod (vooralsnog) perfect blijkt te werken.  8) De KM-tellernaald draait de goede kant op en heeft idd ongeveer de al eerder voorspelde afwijking, al probeerde ik mijn aandacht vooral op de weg te houden en niet teveel de snelheidsaanduiding en van teller en GPS te vergelijken.

Een verdere opsteker was dat ook de recente toerentellerreparat ie leek te werken:

..
Met losgehaalde koplamp en instrumentenkast om de KM-kabel in te kunnen pluggen, kwam echter plots weer naar voren dat de toerenteller ook nog gefixt moet worden. (Naald hapert en doet soms helemaal niets). Nu de boel w.d.b. toch open ligt, lijkt het handig dit nu eindelijk eens nader te gaan onderzoeken.

Laatst dus met de instrumentenkast aan de gang geweest, enerzijds om eindelijk een anders onmogelijk bereikbaar kapot lampje van de dashboardverlichtin g te vervangen, en anderszijds om te onderzoeken of de toerenteller gefixt kon worden.
Bij loshalen van e.e.a. viel echter allereerst de grote hoeveelheid stof op.

Te oordelen naar de diverse sporen bleek dit slijpstof te zijn van het afdekpaneel op m.n. de wijzerplaat van de toerenteller. Wrs door motortrillingen hebben die op elkaar in geschuurd ofzo.. De ophanginging van de tellerpartij in rubbers leek nog in orde, dus hoe deze tril-schade dan toch heeft kunnen ontstaan is me een raadsel. (De EFE trillt idd bij lagere toeren wel een beetje, wat trws met losse grip en een beetje gasgeven echter niet zo'n probleem is).
Heb nu wat strategische dempingsstrips geplaatst (stukjes pvc-tape) om voortaan iig de onderdelen van elkaar gescheiden te houden.

Right.. W.b. de beschreven toerenteller-kuren lag mijn verdenking bij kapotte elco's (elektrolytische condensators). Ik had hierover elders als fix voor auto's uit de 80-ties gehoord, maar kon van de EFE geen aansluitschema vinden waarop dan daadwerkelijk ook elco's te vinden zouden zijn. Die heb ik dus pas bij het loshalen van e.e.a. aangetroffen.

Lekkende elco's zijn trws een tamelijk bekend euvel van oudere elektronica. (M.n. geluidsapparatuur). Bij niet werkend oud spul gaat het dan meestal om kapotte elco's, en kun je door vervanging de zaak vrij simpel fixen.
Op de printplaat van de toerenteller kon je aan de elco's weliswaar niet meteen de typische opgezwollen bovenkant herkennen, maar één elco was echter wel plakkerig en stinkerig, en dus definitef kaputt. Uit voorzorg -en nu we de boel toch uit elkaar hebben- de andere elco ook maar vervangen. (Nieuwe elco's gekocht bij de Conrad. Spul als dit kost erg weinig en betaal bij een online bestelling voornl. voor de verzendkosten..  ::))

Btw, die klodder snot naast iedere elco is trws geen gelekte electrolyt-vloeistof ofzo maar hot gun-lijm. Oorspronkelijk aangebracht tegen trillen (en mogelijk afbreken) van onderdelen die vrij los op de printplaat zijn gesoldeerd. Na vastsolderen van de nieuwe elco's heb ik die opnieuw voorzien van een hot gun glue-klodder.

Goed.. Al met al dus positieve ontwikkelingen, al blijft er nog veel over op de to-do lijst om (verder) mee aan de slag te gaan.
« Laatst bewerkt op: 24 mrt 2025, 16:29 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .