..Zo zijn daar de versleten ketting (in huis) en kettinggeleider (niet meer beschikbaar dus zelf maken), en de lekkende voorpoot. Andere zaken op de lijst zijn het gescheurde voorspatbord, zwetende kleppndkslpakking, en meer reguliere onderhouds-sleutelklussen.
Goed.. Intussen alweer bijna een maand verder, en heb een paar van de genoemde zaken daadwerkelijk verder opgepakt.
Voorspatbord gefikst. Waar eerder kunstststoflassen toch geen oplossing is gebleken heb ik nu mijn toevlucht genomen tot een wat meer solide aanpak. Heb eerst met MIG-draad door geboorde gaatjes een weerszijden van de grote scheuren e.e.a. aan elkaar geregen. En daarna nog een extra "wapenings gaasje" aan de binnenzijde geplakt.
En zoals altijd is aflakken (= schuren en plamuren) nog het meeste werk gebleken..
Toen eindelijk de aandacht naar de achterkant van de EFE kunnen verschuiven. Ketting moest worden vervangen, maar omdat deze ook nogal slijpsporen vertoonde was het zaak te achterhalen waar de zaak aanliep. Mijn verdenking lag als eerste bij de kettinggeleider. En omdat swingarm nogal steil staat sleept de ketting sowieso altijd al over die geleider en was hoge slijtage hierdoor al te verwachten.
Eenmaal de ketting doorgeslepen heb ik echter eerst de tijd genomen om de bestaande uitlijning van de tandwielen en het achterwiel eens een keer goed na te meten. hierbij bleek ik het geheel 11 jaar geleden toch wat overhaast in elkaar geflanst te hebben, want het achterwiel stond 1,5mm te veel naar rechts en de tandwieldrager bijna 2mm te veel naar links..
Blijkbaar is zo'n misstand niet bijzonder nadelig voor de levensduur van de ketting, want die heeft er zo'n 40.000 km opzitten.. (goed spul: RK GB530GXW
)
Nieuwe ketting is danook weer van hetzelde type, evenals het JTR achtertandwiel. Offset voortandwiel van XAM had ik nog liggen, maar was het type met iets grotere offset, en moest daarom de tussenbusjes/spacers op de uitgaande as even opnieuw bekijken.
Hierbij viel trws de vettigheid van deze onderdelen wel op, en leek het er sterk op dat de interne o-ring niet goed afdicht. Omdat dit eigenlijk as een soort automatische scott-oiler heeft gewerkt (en de kettingleeftijd wellicht daardoor zo heeft kunnen oplopen) heb ik dit maar gewoon laten zitten.
Anyway.. Kettingloop aanpassen dus, en dat hield in het verder naar binnen verplaatsen van de tandwieldrager in het H*nda CB 1000 Big One achterwiel in. Tussenbus was rap genoeg op maat gedraaid, maar toen liep de rand van de drager aan in de naaf van het wiel. Daar moest dus een sponninkje afgedraaid worden. Vanwege de 5-puntsbevestiging en de 5 schoepen aan de achterzijde, was de tandwieldrager echter met geen mogelijkheid op de draaibank in te spannen, en moest Tom Poes een list verzinnen.
Uiteindelijk een werkbare freesopstelling gebeund. Houtfreesje in de Proxxon en dremelen maar!
Met het verder aanpassen van de overige afstandsbussen op de achteras stond het achterwiel incl. tandwieldrager dan ook in het hart van de EFE.
Nu verder met de kettinggeleider. Deze was doorgesleten, maar naar een vervangingsonderdee
l had ik al eerder lang en tevergeefs gezocht. Gebruikte ThunderAce chain sliders op ebay zagen er even slecht uit als de mijne, dus toen bleef zelfmaken de enige optie.
Een strip Delrin (een soort POM) had ik nog over van de kettinggeleider van de Kat, en het frezen hiervan op de draaibank was een herhalen van eerdere zetten w.d.b. Een nieuw vraagstuk was echter hoe en of je zo'n strip om kunt buigen zodat ook de onderloop van de ketting afgedekt zou zijn.
De verfstripper bracht uitkomst, maar het bleek lastig om precies de juiste hoeveelheid warmte te beoordelen om buigen mogelijk te maken. Slechts met kleine brandplekken tot deze vorm gekomen.
Ding vastgeplakt met super kleverige tape (voor binnenspiegels en merkplaatjes van auto's), en even een dagje aangedrukt met lijmklemmen.
Met het monteren van de verse ketting zou dan ook het kluswerk aan de achterkant van de EFE afgerond zijn, maar zonder goede kettingtool is dat meestal ook nog even een gezwoeg. Ik gebruik altijd weliswaar gewoon een bankschoef om het plaatje op de sluitschakel te drukken, maar klink de boel pennen dan vast met de hand.
Deze keer toch even een tooltje gemaakt dat ook in de bankschroef past en het klinken zoveel eenvoudiger maakt.
DIY klinktooltje is een 3,7mm fietskogellagerkoge
ltje vastgeplakt in ondiep gaatje in een stalen strip. Eerste versie met dikker lagerkogeltje bleek niet zo goed te werken trws.
Goed.. Met de meeste aandachtspunten gefixt, rest nu alleen nog wat regulier onderhoudswerk zoals klepspeling controleren, waarbij de zwetende pakking meteen ook vervangen wordt.
Wilde verder ook nog 'ns de startmotor inspecteren wgs haperingen bij een warme motor, maar voor demontage ervan zouden de carbs eraf moeten.. En die FCR's weer terug in de rubbers proppen is nogal een worstelpartij.. Wordt dus wrs iets voor een andere keer.