Right.. Ondertussen alweer een jaar verder sinds de vorige post..!
Inhakend op de de puntjes daarin:
- De nieuwe remleidingen hebben helaas niet de gehoopte verbetering in remgevoel (sponzig) gebracht.. Ik laat e.e.a. voorlopig verder onaangeroerd.. Remwerking an sich is verder prima..
- De nieuwe schokkert achter doet het super.. Ook de veer lijkt goed te passen bij het gewicht van de EFE en de geometrie van de ThunderAce veringshevels..
Met het oog op de voortzetting van het Katana-project nu w.b. motorisch gedeelte (SkizzoKat 2.0) moet ik dus zorgen dat de EFE rijdbaar is als de Kat uit elkaar ligt.. En had zo wat aandachtspuntje verzameld die aangepakt moeten worden aan de
EFE:
☐ Buddyseat netter maken, new bekleding en op de rijdersplek harder schuim.
☐ Accu.. Westco AGM zit er ondertussen al 8 jaar in, en heft wat capaciteit verloren.
☐ Voorspatbord vervangen.. Huidige YZF750R spatflap is hangt met duck-tape aan elkaar.. (Ben op zoek naar een vormgelijk sterker alternatief)
☐ Zijstandaard langer maken.. EFE staat erg schuin met de huidige NVT650 standaard..
☐ Rubberen duovoetsteunen vervangen voor "kale" stepjes die visueel beter stroken met de GSX-R rijdersstepjes..
☐ Kont inkorten of swingarm langer.. Esthetisch klopt de look voor mijn gevoel nog niet helemaal (hoewel het kontje nu niet voorbij de achterband uitsteekt)..
☐ Zwetende koppakking, zwetende voetpakking..
☐ Olieverbruik te hoog, vermoedelijk ligt dit aan de klepseals en de versleten klepstelen en geleiders..
Voor het aanpakken van de cilinderkop van de EFE en ook die van de Kat bekijk ik de aanschaf van een "seat cutter" van Neway.. Wel weer een investering, maar ongetwijfeld één waarvan je je later afvraagd waarom je dit niet jaaaren eerder hebt gedaan..
Voor nu bezig geweest met het aanpakken van de look van de achterkant: kortere buddy of langere swingarm?
Omdat ik geen fan ben van de korte-konten-hype van tegenwoordig, èn omdat ik wel zin had wat alu laswerk te gaan doen maar besloten de ThunderAce achterbrug (ietsje) te gaan verlengen.. Ik wil er zeker geen dragbike van maken, en dus gaat het slechts om enkele cm's..
Aangezien ik al jaren een reserve donderaas-achterbrug in het rek heb liggen, kan ik daar mooi langere "poten" vanaf zagen die ik op de huidige swingarm kan lassen waar ik de stellers er op een andere positie vanaf zal zagen..
Met het restant van de verzaagde reserver achterbrug ben ik gaan proeflassen gaan leggen.. Enerzijds om mijn skills op/bij te poetsen, en anderszijds om te testen of het type alu-leggering wel in de "zich zelf hardened" 7xxx-serie zit.. Alu kun je nl. niet zondermeer lassen.. Niet alle legeringen zijn lasbaar, en de meeste legeringen verliezien hun harding (tempering/aging) na het lassen.. MTB-frames van 6060-alu moeten na fabrikage een hittebehandeling ondergaan (oven, koelbad, en opnieuw oven).. Zelfstandige motorframebouwers gebruiken daarom de alu legering 7020 dat de eigenschap heeft na het lassen geburende ruim een week veel van die oorspronkelijke harding en sterkte terug te winnen door een versneld verouderingsproces van het kristalrooster..
Ik heb lang gezocht of de japanse motorfabriekanten ook een zelfde sort alu gebruiken, maar heb alleen van een bep. type H*nda gevonden dat legering 7005 gebruikt wordt dat veel eigenschappen deelt met 7020.. Het lijkt echter zeer aannemelijk dat andere merken een zelfde sort alu gebruiken omdat dit de kostbare warmtebehandeling uit het fabrikageproces haalt..
Om voor mezelf toch op zeker te gaan, heb ik m'n laswerk na zo'n 8 dgn aan een buigproef onderworpen.. Strookje gezaagd, in de bankschroef geklemd en er met een baco aan gehangen..
Het ziet er redelijk "rond" uit, zonder echt opvallende knikken direct aan weerszijden van de las.. Dus een oké-stempeltje erop wat mij betreft..
Wel kan de penetratie wat beter.. Een V-groef (zijkanten schuin afvijlen) zal dit verbeteren..
[verhaal wordt wat lang.. voortgezetting in een nieuwe post]