right.. door de aandacht voor het katspul-project is sleutelwerk aan m'n EFE wat op de achtergrond geraakt.. maar o.a. wgs naderend Ardennen-tripje werd het toch wel zaak de boel wat aan te pakken..
al eerder had ik de dolgedraaide/uitgetrokken schroefdraad van 1 van de nokkenaskapsjes gerepareerd.. levering van bestelde M7-tap duurde enorm lang maar heb dan uiteindelijk toch nieuw draad in het kapje kunnen tappen..
ander puntje was het enorme benzine verbruik van de FCR41's..
bij wat verder onderzoek bleek ik 1 van de pilot-schroeven een stuk verder dan de rest uitgedraaid te hebben..
heb verder alle vier schroeven weer iets verder in gedraaid omdat het blok nog steeds de neiging had om een "na-schopje" te geven bij gas dicht.. dat is nu een stuk beter en de overrijke setting van de pilots leek ook verantwoordelijk voor het hoge verbruik..
(niet dat 'ie nu "zuinig" loopt, maar hoef nu niet meer van pomp naar pomp te rijden..)
verder was het hoog tijd voor een nieuw voorbandje want hij begon wat op een slick te lijken..
wgs bandenprobeersel op de Kat zat ik nu met een 120/70-17 "opgescheept" terwijl ik altijd een 120/60-17 op de EFE heb gehad.. (ook op m'n oude Kat trws..) want dat stuurt wat vlotter..
dusss hoop dat de EFE nog de bocht om te krijgen valt met dit rubber..
ander direct gevolg van het hogere rubber was dat m'n spatbordje niet meer paste..
en dus tijd kwijt met het maken van tussen-beugeltjes en verplaatsen van ophangpunten..
na lang uitstellen toch maar de keering in de linkervorkpoot vervangen.. het uit- en in elkaar zetten van zo'n GSX-R oliekoeler vorkpoot is een behoorlijk rottige klus.. m.n. vanwege de voorspanning van de veer..
ik had dus gehoopt die veer lekker met rust te kunnen laten door de cartridge met veer en vorkdop/steller in z'n geheel los te halen.. maarrr.. uiteraard draaide het zaakje mee toen ik de imbusbout onderop wilde losdraaien..
en dus moest de veer alsnog toch losgehaald worden.. dit lukt eigenlijk alleen maar als je de speciale tools hiervoor in huis hebt.. en die had ik natuurlijk niet, dus eerst maar wat gereedschapjes gemaakt..
zelfs met deze tools blijft het een wiebelige toestand om de voorspanning van de vorkpoot af te halen, en heb een MTB-voorvork gebruikt als hefboom om met 1 hand de veer in te kunnen drukken, en zodoende de andere hand vrij te hebben om het tijdelijke klemplaatje op z'n plek te kunnen schuiven.. (geen hand meer vrij om er een foto van te maken..
)
meteen ook een nieuwe stofkap en de onderste lagerbus vervangen (laatste was nog prima eigenlijk, maar had om vantevoren al besteld..)
om de vorkpoot eruit te kunnen halen zet ik normaliter een stuk hout onder de dwarspijp tussen de voorste framebuizen.. maar daarvoor moet de uitlaat eraf..
had daar nu geen zin in en heb dus maar wat andere ondersteuning verzonnen.. (er zit een pen op de bovenkant van de rooie buis die in het gat van de onderste kronplaat steekt..)
ander hot item op de todo-lijst was de overhitting van het blok op warme dagen bij te laag tempo rijden.. na wat browsen op Ebay naar een zo dun mogelijke fan om op de oliekoeler te schroeven er uiteindelijk 1 van een Aprilia RSV gevonden die de goede diameter had maar helaas niet zo plat was als gehoopt..
ruimte tot spatbord is vooral nu met de hogere band toch wel wat krap.. dus de fan maar zo hoog mogelijk opgehangen..
onderkant van fan zit inmiddels ook vast trws..
beugeltjes gemaakt om 't ding op z'n plek te houden (fan 1mmm vrij van koelribben)..
net zoals je meestal op watergekoelde motorfietsen ziet is het idee hierbij dus om wind door de koeler te blazen als er geen/te weinig rijwind is.. of dat principe op een luchtgekoeld blok even goed werkt moet ik nog uitproberen..
bedrading is n.l. nog niet af..nu dus bezig met die bedrading van de fan (draairichting bleek gelukkig omkeerbaar trws!).. en wil tegelijk hierbij de stroomvoorziening van m'n cheapo GPS vernieuwen.. spatwaterdichte schakelaars komen er hiervoor op het stuur, en in de behuizing hiervan wil ik meteen de nieuwe GPS-lader verstoppen.. (schemaatje van bedrading trws op de foto van de beugeltjes..)