Right.. Voordat ik met die ene vorkpoot aan de gang zou gaan eerst bezig geweest met vinden en passend maken van een nieuwe voor(wiel)as. In de Kat heb ik al eerder een (iets later type) Superduke 990 voorvork pas gemaakt, en dus lag het voor de hand de daarbij gekozen GSX-R1000 (of TL1000S?) nu ook weer voor deze voorvork te kiezen. Complicatie hierbij is nu echter de keus voor SuperAdventure kroonplaten (i.p.v. die van de SuperDuke) waarbij de h.o.h. afstand tussen de vorkpoten 10mm groter is, waardoor de vooras dus ook 10mm te kort zou zijn. Eenvoudigste oplossing leek dan om zelf een andere -langere- vooras-moer te maken.
Op zich prima gelukt (ondanks een bijna-catastrofale draaibank clash) maar heb nog wel wat onzekerheid over het type alu waarvan ik de materialsoort niet weet (alu rondstaf destijds overgenomen bij koop van de draaibank). Ook zou het werkstukje beter nog geanodiseerd worden t.b.v. krasbestendigheid en duurzaamheid interne schroefdraad, maar da's ook weer zo'n gedoe met chemische spulletjes..
Eerste poging aankoop vooras bleek trws een misser toen ik die in de draaibank op dikte wilde draaien en zag dat 'ie krom was..
Later aangeschafte vooras van een Hayabusa bleek trws een stukje langer terwijl ondrdl-nmmrs hetzelfde zouden moeten zijn. Op deze vooras de maatvoering voor de nieuwe moer gebaseerd.
As en moer gepast in de voorvork samen met het voorwiel van een GSX-R1000K1/2/3, en nog een haartje van de moer afgedraaid om het wiel beter gecentreerd te krijgen.
Voorwiel geschuurd en ontdaan van lelijke gietresten op de spaken (waar je vanwege de remschijven eigenlijk niets van ziet). Wiel gespoten met Rust-oleum mat zwart AKA goedspul. Helaas niet goed genoeg ontvet, en vanwege "visseogen" op de naaf alles opnieuw moeten doen..
Verders voor de zekerheid nieuwe lagers en stofseals gekocht (niet bij dealert), hoewel het oude spul nog wel goed leek.
Right.. Toen aan de slag gegaan met de vorkpoot met put en lange kras in het chroom. Andere poot moet trws t.z.t. ook nog aan de beurt komen vanwege slecht stofseal, maar nu eerst gefocussed op het vervangen van de vorkbuis als grootste uitdaging.
Uit elkaar trekken van een KTM/WP vorkpoot gaat op zich vrij vlot&eenvoudig, maar loshalen van het onderpoot "asopname gietstuk" was voor mij echter onbekend terrein.
Na wat research plegen (YouTube-filmpjes kijken) leek dat het loshalen een eitje zou moeten zijn. De clou is dat je het gietstuk zodanig heet stookt dat de loctite dat in de schroefverbinding zit verbrand/verpulverd, en de boel vervolgens losgedraaid zou moeten kunnen worden. Helaas bleek die theorie niet in mijn praktijk te werken. Ook met verlengde hefboom zat er geen mm beweging in..
Later pas bedacht dat de 'muricans in de video's een soort propaanbrander gebruiken die heel wat heter wordt dan de gangbare hobbybrander die je hiero bij de Praxuls haalt. Met die kennis dus een "hetere" brander aangeschaft en daarmee -succesvolle- poging nr. 2 ondernomen.
Interne schroefdraad in het onderpootgietstuk had wel wat te lijden gehad onder mijn inspanningen, maar gelukkig was er nog ruim voldoende gaaf schroefdraad vooorhanden. Schoonmaken daarvan was echter nogal een geduld-klus.
Right.. Ondertussen was de op eBay aangekochte -te lange SuperMoto 990- door de DuitsePostDuif bezorgd, en kon ik daarmee aan de slag gaan.
Na opmeten van de oude vorkbuis, de nieuwe ingespannen in de draaibank om daarin een nieuwe zitting voor de bovenste glijbus te draaien 85mm verderop. Eerst met de haakse slijpert wat cm's van de vorkbuis af moeten halen om die tussen de "centers" van de draaibank te laten passen. Ook alu einddoppen gedraaid t.b.v. juiste inspanning.
Hardchroom bleek te hard bleek te hard voor mijn draaibeitels (doh!), dus eerst met de Proxxon die laag wegslijpen.
Na het draaiwerk de (ontluchtings?)gaten naast de verse zitting geboord en de boel wat ontbraamd etc.
En na zoveelste keer schoonmaken en ontvetten gietstuk en vorkbuis in elkaar geshroefd met een flinke portie loctite.
Job done!
Vorkspul kan nu weer in elkaar gezet worden met de verse seals en bussen uit de service-kit. Voor nu wacht ik echter nog op de bestelde stijvere vorkveren (10 i.p.v. 9 N/mm) die ik nu meteen ook maar monteer. Op de Kat nl. eerder al gemerkt dat de standaard SuperDuke990 vorkveren te slap zijn voor een oude Soes met rollengelagerd motorblok.
Vorkveren voor een 990 SD bleken trws onvindbaar, maar 50mm langere veren van een 1290 SD zouden ook moeten passen na inkorten van de vulbussen.
Right.. lang verhaal, maar ook wel een hoop gedaan medunkt.
Na aanpakken van ook de andere vorkpoot komt dan later een volgend aandachtspunt in beeld: KM-telleraandrijving verplaatsen naar voortandwiel/uitgaande as.