Goed.. Alweer een jaar geleden dat ik hier wat over de EFE gepost heb, maar er is danook wel wat tussendoor gekomen, zeg maar..
Ondertussen toch weer e.e.a. opgepakt. En in lijn met een eerder voornemen de cylinderkop eens grondig onder handen te nemen, leek het echter slimmer om een andere kop op te knappen zodat ik die t.z.t. om kan wisselen met de huidige kop. Op die manier blijft de EFE rijdbaar, en ligt niet uit elkaar terwijl het weer eindelijk geschikt wordt om te rijden (zoals me vroeger al vaker is overkomen..
De cylinderkop die ik hiervoor op het oog heb, was ooit een upgrade voor m'n oude Katana (nu op Kaapverdië). Wgs vergeten aan te draaien nokkenaskettingwiel
boutjes duurde toen die eerste rit ermee echter nogal kort.
Afgezien van een zootje kromme kleppen dacht ik toen dat de kop verder in prima conditie was, en dus een simpele fix met het monteren van nieuwe standaard kleppen. Nieuwe kleppen (m'n uitlaatkleppen) zijn echter best duur, en het opspeuren van betere deals dan kopen in de onderdelenwebshops kostte wel wat tijd. (Heb nog niet een volledige set, maar hoop een paar oude kleppen te kunnen opknappen)
Verdere inspectie bracht echter aan het licht dat vrijwel alle klepgeleiders aan de uitlaatkant tot over de tolerantiegrens versleten zijn, en dus ben ik ook die onderdelen gaan verzamelen. Dit zijn echter overmaat-onderdelen, wat montage weer wat ingewikkelder maakt.
Naast kromme kleppen, was ook 1 stuks tuimelaar gesneuveld. Mijn poging om de twee delen simpelweg weer aan elkaar te lassen leek in eerste instantie een succes. Helaas is door de lashitte en inklemmen in de bankschroef de passing op de as echter ovaal geworden.
Omdat ik geklungel met een klepveertang voor het demonteren van de oude kleppen niet zo zag zitten, heb ik trws eerst een andere tool bedacht en gemaakt. Geïnspireerd op de Lisle valve keeper remover, heb ik een sterk versimpelde versie hiervan gemaakt waar je met lichaamsgewicht de veer indrukt i.p.v. er met een hamer op slaat. (Verder ontbreekt de magneet erin, en moet je dus alsnog met aparte gereedschapjes de spietjes eruit vissen).
Bij het uitproberen van een eerder ook ooit aangekochte set Webcam nokkenassen (lift niet te hoog voor standaard geleiders?) verder tegen andere probleempjes aangelopen. Onder de vastgezette nokkenaskapjes blijken de assen niet soepel rond te kunnen draaien. De oorzaak hiervoor moet uiteraard nader uitgezocht worden (assen krom? te weinig speling?), maar een afgebroken bout was iig iets om meteen op te kunnen pakken.
Ondertussen was het tijd geworden de EFE toch eens naar buiten te duwen voor de eerste rit dit jaar. Bij thuiskomst bleek de accu echter nogal plat (gelukkig onderweg niet gestopt om te tanken ofzo). Wat metingen brachten al snel een kortgesloten stator aan het licht.
Hoewel een nieuwe stator goed verkrijgbaar is en ook niet de wereld kost als je even zoekt, zou verzending vanuit het VK toch weer meer geld en tijd gaan kosten.
Het leek een uitgerekende kans om eens een plan van vele jaren gelden uit de kast te trekken, en zelf eens te proberen zo'n stator opnieuw te wikkelen.
Op de website van de GS Resources is vrij veel info
hierover te vinden, en ook op YT kun je de pogingen van anderen bekijken.
Stator afwikkelen en schoonmaken. Afkrabben van isolator-lak was een hele klus..
Stator lakken met nieuwe isolator-lak. (Ik heb VHT caliper paint gebruikt.)
Wikkelen maar! Vastklemmen op de werkbank maakt e.e.a. een stuk haalbaarder. Om een beetje strak resultaat te krijgen moet je flink kracht zetten, wat snel zere klauwen oplevert. Vooral bij de eerste gang blijkt de draad m.b.v. een spaan/stokje tegen de stator drukken om de krappe bocht voor elkaar te krijgen. Verdere gangen (3 in totaal) zijn dan makkelijker.
Bij het afwikkelen van de oude draad 35 wikkelingen per spoel geteld, maar bij het opnieuw wikkelen ben ik toch wel vaak de tel kwijt geraakt. Het lijkt dan handiger om gewoon een bepaalde lengte te markeren die nodige is per spoel (ca. 1,75m), maar die ruimte had ik niet.
Stroomdraden eraan solderen bleek eenvoudiger dan gedacht. Vantevoren wel eerst goed bedenken hoe e.e.a. verbonden moet worden, en je met wikkelen uitkomt bij het schroefgat van het draadklemmetje.
Ik heb nog getwijfel over de noodzaak om nog een soort coating of lak over de wikkelingen aan te brengen te bescherming en verankering, maar aangezien koeling beter zou zijn zonder extra laag (olie kan dan diep doordringen) en de speciale dubbel geëmaillerde 1,0mm koperdraad vlgs de leverancier tegen allerlei chemische spulletjes kan, leek het een aanvaardbaar risico om de vernieuwde stator gewoon "kaal" in het deksel te schroeven.
Inmiddels een paar keer met de EFE op stap geweest, en tot zover werkt alles weer.
De LiFePo4 Shido heeft a.g.v. de te grote ontlading eerder echter wel een opdonder gehad, en komt ondanks voldoende laadstroom echter niet meer helemaal op de eerdere spanning. Wellicht moet die dus (later) nog eens vervangen worden.
Right.. Een lang verhaal vanwege een tijdje niks posten en opgehoopt raken van onderwerpjes, maar desondanks hopelijk toch vermakelijk om te lezen.