Right.. En nog steeds zit er weinig schot in de voorgenomen upgrades (m.n. voorpartij en valblokken) anders dan zoeken naar gunstige kroonplaat-koopjes op ebay/mrktplts.
Eerder dit jaar echter toch aan de slag geweest met een nieuwe poging het eeuwigdurende probleem van de sponzige voorrem op te lossen.
Met de acceptatie dat er nu eenmaal "flex" in het remsysteem zit, leek het wijs dan iig de ratio aan te passen tussen rempompzuiger en verzameld oppervlak remzuigers om op die manier dan nog een harder gevoel in de remhandel te krijgen.
Een mooi aanbod gespot op marktplaats van een als-nieuw uitziende GSX-R1000K7 rempomp met grotere 3/4" zuiger (i.p.v. de gemonteerder 11/16" Nissin).
Bij inspectie bleek de als nieuwe rempomp echter nog voorzien van de originele remvloeistof..
Extra werk om de boel schoon te krijgen en ontkalken, maar iig zagen de seals er nog OK uit.
Verbetering in remgevoel was niet direct merkbaar, maar volgde na verloop van tijd toch nog. Mogelijk dat luchtbelletjes langzaam een weg zoeken naar het remreservoir?
A.g.v. de aftermarketremhende
l op de nieuwe pomp, was de slag oorspronkelijk ook veel te groot wat de matige indruk van de hele operatie wrs verstrekte. Na wat onderzoek leek de vrije slag relatief eenvoudig aanpasbaar door verwisseling van een remtonnetje in de hendel met een (0.5mm) minder diepe boring.
Uiteindelijk is door deze ingrepen het remgevoel nu zowaar acceptabel te noemen, wat een hele verbetering is.
Alleen bij wat langdurig en intensiever gebruik zakt de remdruk wat weg ondanks gebruik van duurspul-remvloeistof.
Verders laatst nog een haaks ventiel in de achtervelg gemonteerd.
Kort voor vertek voor een ritje bleek nl. de bandenspanning tamelijk laag, en de oorzaak daarvoor was snel gevonden. Een lekkend ventiel lijkt gunstiger dan een lekke band, maar betekent doorgaans sowieso dat de band eraf moet om de boel te fixen.
Het was een geschikt moment om naast een nieuw ventiel ook meteen vers rubber te bestellen, maar aangezien de huidige band nog niet helemaal "op" is leek het een poging waard om alleen het ventiel te vervangen.
Een stugge achterband losdrukken zonder geschikt gereedschap is eerder de aanleiding voor veel gezwoeg en alternatieve oplossingen geweest, en normaliter snij ik een versleten band dus ook gewoon aan stukken t.b.v. eenvoudigere demontage. Dit keer bedacht ik me echter dat ik nog een (eerder zelfbouwproject) lagerpersframe/motorblokstandaard had liggen die ik mooi kan hergebruiken als "bandendrukker". Na wat sleutelwerk en vastklemmen van een htn balk als hefboom bleek de installatie een groot succes.
Met groot gemak kon de hiel uit de ztting in de velg gedrukt worden, en zo ver doorgezet totdat het ventiel vrij kwam te liggen.
Oud ventiel doorsnijden, en nieuw haaks ventiel d.m.v. moertje aan binnenkant vastzetten was nu relatief eenvoudig.
Met onlangs ook aangeschafte fietspomp met grote zuigerdiameter, bleek vervolgens nu ook het laten "poppen" van een band een veel haalbaardere klus is geworden.
Achterwiel met oude band is dus weer gemonteerd in de EFE, wat een verstandige zet lijkt aangezien de bandenbestelling in Duitsland wat vertraging heeft opgelopen wgs overstromingen e.d. aldaar..