20VAC is echt veel te laag (min. 80VAC vlgs wrkpltshndbk!), dus de dynamo is al deels kapot.. (Nu branden de spoelen van de 3 fasen nooit gelijkmatig/evenveel door, dus de meting tussen de output tussen 3 draden zal wat verschillen..)
Dat de spanningsregelaar op je EF daarmee -zoals je aangeeft- nog voldoende laadspanning kan genereren, is mij toch wel een raadsel.. Wat is die laadspanning?
Geen start-/accuproblemen verder? Of hangt de accu thuis altijd aan de druppellader?
Anyway.. M.i. krijgen de bobines mogelijk net voldoende "sap" bij matige toeren, maar is de spanning te laag om meer vonken te produceren bij hogere toeren..
Waarom de ontstekeing er op dat moment helemaal mee stopt i.p.v. gaat haperen, is mij echter niet duidelijk..
Maargoed, zonder ontsteking van het mengsel dat nog wordt geproduceerd zolang de motor draait, verzamelt zich dat onverbrande gas in de uitlaat.. Op het moment dat de ontsteking weer aanslaat explodeert ook dat mengsel (met een knal)..
Buiten de twijfelachtige stroomvoorziening van de bobines, kunnen ook gebreken aan de hoogspanningskant (bougies, kabels, doppen) pas opduiken zodra er meer van het systeem wordt gevergd.. Deze 2 zaken kunnen elkaar dus versterken..
Hoedanook je dynamo vervangen en de bougiekabels (door de bobines) doormeten en visueel controleren op gebreken.. Verder ook nieuwe bougies monteren om daar fouten uit te sluiten..
De dynamo op oude Suzuki's gaat trws ALTIJD kapot a.g.v. de matige spanningsregelaar.. Voordat je dus geld gaat uitgeven aan een nieuwe dynamo moet je dus zeer goed de spnngsrglr controleren, anders is het zonde van de uitgaaf.. (Uit voorzorg zou je op een oude soes zelfs bij voorbaat de standaard regelaar omwisselen voor een moderner
mosfet-type..!)
[Ah.. Ik zie dat Kees al -sneller dan ik- ongeveer hetzelfde verhaal heeft gepost..]