Afstelling GSX750S Katana

Nieuws:

De KatanaClub wenst alle leden en andere Katana-liefhebbers een bijzonder goed..

 

Auteur Topic: Afstelling GSX750S Katana  (gelezen 6612 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • No avatar
  • ***
27 feb 2014, 23:15
Maar even een apart topic voor wat afstelwaarden van de Katana GSX750S.

Afgelopen weekend bezig geweest mijn CO en vacuum af te stellen (synchroniseren).

Stationair loopt die nu 1050rpm met 2,2% CO. Stationair schroeven 2 1/4 slagen uit.
Op 1500rpm 2,9% CO
Op 2000rpm 3,5% CO

Mbt de vacuum afstelling. In het handboek (waar ze de originele Suzuki synchronisator gebruiken), stellen ze om een bepaalde reden het vacuum van de buitenste carburateurs (1 en 4) hoger af dan van de middelste carburateurs (cyl 2 en 3, 3 is referentie trouwens).
Omdat ze daar werken met balletjes in een buisje met streepjes erop, is aan dit verschil geen harde waarde te hangen.
Ik heb hem nu als volgt staan (bij ca. 1900rpm gemeten):
cyl 1: - 0,25 bar
cyl 2: - 0,23 bar
cyl 3: - 0,23 bar
cyl 4: - 0,25 bar

Het blijft soms lastig, met het verdraaien van de gas-aanslagschroeven, varieert ook weer je referentie en je ingestelde toerental van de gas-aanslag.
Daarnaast worden de vacuum slangetjes nogal warm en zacht als je een tijdje bezig bent met afstellen. Daardoor knikken ze in of worden ze door het vacuum platgezogen, dit beïnvloedt ook weer de meters. Mijn advies is dan ook om af en toe de motor af te zetten en de slangetjes te laten afkoelen.
Ook geven de meters onderling soms al verschillen in afgelezen waarde. De controle-metingen doe ik dan bij voorkeur ook met één meter, die je achter elkaar op alle carbs aansluit. Dan sluit je het verschil tussen de meters uit.


Daarnaast merkte is wel dat de motor wegens gebrek aan rijwind na een tijd best warm werd (wel bekend bij de oliekoeler blokken denk ik), bij stationair lopen rond de 1000rpm ging dan ook een beetje het olielampje flikkeren (blok temp. zat toen ook rond de 135C, best hoog dus!).
Bij normale warme motor blijft het lampje gelukkig gewoon uit, toch zal ik nog eens een oliedrukmeting doen, nog even de juiste adapter regelen.
Ook hier geldt, af en toe een korte afkoelpauze kan geen kwaad.

In ieder geval liep die mooi rond en pakt goed op bij gas geven.
Komend weekend nog even de controle meting om alle afstelwaarden nog eens te checken.

Bram

Foto met vauummeters:


Foto met testtankje:


  • *****
28 feb 2014, 21:45
Maar even een apart topic voor wat afstelwaarden van de Katana GSX750S.
Uhmm.. Ik krijg de aandrag al je aparte topics in 1 overkoepelend project-topic te vegen..   [devil] Aan de andere kant leveren die losse topics wel weer wat "content" voor de Techniek-afdeling van het forum.. Tevens is e.e.a. sneller te vinden als men op zoek is naar een info over bepaald technisch onderwerp..  :-\

In het handboek (waar ze de originele Suzuki synchronisator gebruiken), stellen ze om een bepaalde reden het vacuum van de buitenste carburateurs (1 en 4) hoger af dan van de middelste carburateurs..

Dat zie je wel meer.. Ook w.b. hoofdsproeiermaten wordt er soms voor de middelste cylinders een andere maat opgegeven..
Heeft zeer wrs met de andere warmteafgiftekarakt eristiek te maken.. Binnenste cylinders worden altijd 't heetst, wat dus ook andere "loop"omstandigheden oplevert, en dus andere carbinstellingen kan vergen..

Daarnaast merkte is wel dat de motor wegens gebrek aan rijwind na een tijd best warm werd (wel bekend bij de oliekoeler blokken denk ik), bij stationair lopen rond de 1000rpm ging dan ook een beetje het olielampje flikkeren (blok temp. zat toen ook rond de 135C, best hoog dus!).

HOLY KNEITER..! 135 graden? Celsius?  :o
Da's niet goed hoor..!  [no]
Tjemig.. Ik ben al bezorgd over m'n EFE-blokje als 'ie oploopt tot 115 grdn stilstaand voor 't stoplicht!  :-X Ging je 750-blok onderhand nog geen licht geven bij die temperatuur?  :D

Bij Dynojet-centers etc hebben ze niet voor niets van die enorm grote fans staan.. Zonder rijwindkoeling loopt de temperatuur vooral voor luchtgekoelde blokken snel op.. Overhitting is niet best voor zowel de zuigers als de olie.. Nu worden er m.n. juist voor luchtgekoelde blokken om deze reden grotere toleranties (zuigerspeling) voorgeschreven, maar desalniettemin geen reden om dit eens op de proef te gaan stellen medunkt!?

Zelfs een minimale luchtverplaatsingsi nstallatie als een fan van de Eksjun, of anders ramen/deuren tegen elkaar openzetten, zou de situatie al kunnen verbeteren..

Btw.. Nog iets van overlopende carbs gemerkt? Of is die benzine meteen verdampt..?  :D
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • ***
28 feb 2014, 23:18
Citaat
HOLY KNEITER..! 135 graden? Celsius?  :o
Da's niet goed hoor..!  [no]
Tjemig.. Ik ben al bezorgd over m'n EFE-blokje als 'ie oploopt tot 115 grdn stilstaand voor 't stoplicht!  :-X Ging je 750-blok onderhand nog geen licht geven bij die temperatuur?  :D

Haha, nou ik moet die temp.meter nog eens ijken, maar het carter was nog niet extremely too hot to touch, maar je kon ook weer niet je hand er meer dan 10 seconden opleggen.

Uiteraard is de cilinder en rondom de uitlaten het al snel warm.
Maar ga volgende keer wel wat vaker tussentijds een afkoelpauze doen, was gewoon zo lekker bezig met al met mn metertjes en afstelspul :)

Betreffende de carbs; nog een laatste check gedaan in de bankschroef voor inbouwen en alles bleef droog.
Uiteraard laat ik nu niet als ik weg ga het tankje hoger staan dan de carbs. Zet het tankje dan op de grond of koppel de slang los :)

gr. bram

  • No avatar
  • ***
1 mrt 2014, 10:40
Citaat
Uhmm.. Ik krijg de aandrag al je aparte topics in 1 overkoepelend project-topic te vegen..   [devil] Aan de andere kant leveren die losse topics wel weer wat "content" voor de Techniek-afdeling van het forum.. Tevens is e.e.a. sneller te vinden als men op zoek is naar een info over bepaald technisch onderwerp..  :-\

Idd de reden dat ik nieuwe topics open voor nieuwe onderwerpen..  [tu]