Blokwissel uitvoeren

Nieuws:

De KatanaClub wenst alle leden en andere Katana-liefhebbers een bijzonder goed..

 

Auteur Topic: Blokwissel uitvoeren  (gelezen 7678 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

  • *
16 mei 2012, 13:17
Oke, ik vraag jullie om raad!

Om een blok uit/in een frame te krijgen is t mooist om het frame eroverheen te leggen, is dat te doen als ik alleen de tank en zadel eraf heb of heb je dan last met het stuur en gewicht van de wielen?

Met de carburateurs was de vorige keer ook al een feestje, maar die moeten er wel weer even af toch? 

Naast het overzetten van startmotor en dynamo moet ik ook de nokkenas-kettingspanner overzetten.. staat uitgelegd in mn handboek, met de waarschuwing dat je er eenmaal afgesteld niet meer aan moet zitten.
Als ik hem van mn blok afhaal, moet hij wel weer ingesteld worden op het nieuwe blok neem ik aan? Tricky? ??? wat zijn jullie ervaringen hiermee? is nieuw voor mij  :)


  • *****
16 mei 2012, 18:14
Om een blok uit/in een frame te krijgen is t mooist om het frame eroverheen te leggen, is dat te doen als ik alleen de tank en zadel eraf heb of heb je dan last met het stuur en gewicht van de wielen?
euh.. ja! daar heb je idd nogal last van..  ;D
je zou dan minimaal met z'n 4-en moeten zijn om de min-of-meer complete fiets over het blok te laten zakken..
als je de boel zoveel mogelijk op z'n plek wilt laten zitten is het de overweging waard om het blok er gewoon rechtstandig in- en uit te gaan halen.. is wel een stuk lastiger dan de frame-erover-leg-methode, maar het kan wel.. (flinke voorraad houten blokken/plankjes nodig die het blok kunnen dragen aan weerszijden van de onderste framebuizen.. hieroverheen dan je blok naar binnen schuiven.. klinkt echter eenvoudiger dan het is..  :-\ )

Met de carburateurs was de vorige keer ook al een feestje, maar die moeten er wel weer even af toch?
 
carbs moeten er sowieso af anders krijg je het oude blok er niet uit ;D (spul staat klem door het luchtfilterhuis)
en ook voor overzetten van de startmotor moeten de carbs los (tenminste, bij een 1100 lukt het net met carbs gemonteerd, maar bij een 550 is er wrs minder ruimte..)

Naast het overzetten van startmotor en dynamo moet ik ook de nokkenas-kettingspanner overzetten.. staat uitgelegd in mn handboek, met de waarschuwing dat je er eenmaal afgesteld niet meer aan moet zitten.
Als ik hem van mn blok afhaal, moet hij wel weer ingesteld worden op het nieuwe blok neem ik aan? Tricky? ??? wat zijn jullie ervaringen hiermee? is nieuw voor mij  :)
euh.. is wrs een "automatische" spanner? om deze te verwijderen/monteren is er een vaste methode: moertje aan linkerkant los en borgbout indraaien (deze houdt de spanbout vast t.b.v. demontage) en moertje weer aandraaien.. gehele spanner loshalen..
spanner monteren: eerst controleren of 'ie goed/soepel werkt (borgbout los en spanbout wat heen en weer bewegen waarbij de "draaiknop" alleen bij uitgaande beweging uit zichzelf mee moet draaien en moet klemmen bij ingaand)
borgboutje iets los en spanbout max. naar binnen drukken (m.b.v. draaien aan draaiknop), in die positie de borgbout vastzetten, spanner op blok monteren, borgbout slagje losdraaien waarbij de spanbout onder veerdruk tegen de nkknskttnggldr aan tikt, contramoertje aandraaien zonder borgbout te verdraaien..
pfff.. klinkt 10x moeilijker dan het is..  ;D maar het gaat erom dat de spanbout niet te ver uitsteekt als je de spanner monteert, hierdoor zou je nl. de nkknskttng kunnen breken..
"niet meer aanzitten"? 'tis een automatische spanner dus je kunt er niks aan veranderen qua instelling.. draaien aan de veervoorspanningskn op kan geen kwaad.. die schiet toch weer vanzelf terug (als het goed is)..
                                        .. . . .  .  .   .

  • *
29 mei 2012, 23:12
Okej thanks Arnout voor de uitleg!

Heb afgelopen twee weken niets kunnen doen, omdat ik mn schouder-kapsel gekneusd heb met windvliegeren.. landen is niet mn sterkste punt!
twee dagen erna ook mn rechter duim (andere kant) gekneusd door eigenwijsheid :P typical.
Maar t gaat alweer de goeie kant op, dus hoop er binnenkort mee aan de slag te kunnen!

  • *****
1 jun 2012, 00:46
poeh.. gevaarlijke sport dat vliegeren.. hou 't liever maar bij motorrijden, da's veel veiliger..  ;D

euh.. "windvliegeren"? ..kan je ook vliegeren zonder wind?  ???
« Laatst bewerkt op: 1 jun 2012, 01:05 door arnout »
                                        .. . . .  .  .   .

  • No avatar
  • *
1 jun 2012, 07:29
vond het al verdacht rustig aan het front........succes met je herstel en volgende keer kleinere vlieger? ???

  • *
1 jun 2012, 09:34
Mmm windvliegeren nee idd.. bedoel kitevliegeren  ;D
Haha t viel mee met de grootte, was niet bedacht op de onvoorspelbare wind  :P

  • *
11 jul 2012, 22:30
En.... blok er weer in? :)