Om een blok uit/in een frame te krijgen is t mooist om het frame eroverheen te leggen, is dat te doen als ik alleen de tank en zadel eraf heb of heb je dan last met het stuur en gewicht van de wielen?
euh.. ja! daar heb je idd nogal last van..
je zou dan minimaal met z'n 4-en moeten zijn om de min-of-meer complete fiets over het blok te laten zakken..
als je de boel zoveel mogelijk op z'n plek wilt laten zitten is het de overweging waard om het blok er gewoon rechtstandig in- en uit te gaan halen.. is wel een stuk lastiger dan de frame-erover-leg-methode, maar het kan wel.. (flinke voorraad houten blokken/plankjes nodig die het blok kunnen dragen aan weerszijden van de onderste framebuizen.. hieroverheen dan je blok naar binnen schuiven.. klinkt echter eenvoudiger dan het is..
)
Met de carburateurs was de vorige keer ook al een feestje, maar die moeten er wel weer even af toch?
carbs moeten er sowieso af anders krijg je het oude blok er niet uit
(spul staat klem door het luchtfilterhuis)
en ook voor overzetten van de startmotor moeten de carbs los (tenminste, bij een 1100 lukt het net met carbs gemonteerd, maar bij een 550 is er wrs minder ruimte..)
Naast het overzetten van startmotor en dynamo moet ik ook de nokkenas-kettingspanner overzetten.. staat uitgelegd in mn handboek, met de waarschuwing dat je er eenmaal afgesteld niet meer aan moet zitten.
Als ik hem van mn blok afhaal, moet hij wel weer ingesteld worden op het nieuwe blok neem ik aan? Tricky? wat zijn jullie ervaringen hiermee? is nieuw voor mij
euh.. is wrs een "automatische" spanner? om deze te verwijderen/monteren is er een vaste methode: moertje aan linkerkant los en borgbout indraaien (deze houdt de spanbout vast t.b.v. demontage) en moertje weer aandraaien.. gehele spanner loshalen..
spanner monteren: eerst controleren of 'ie goed/soepel werkt
(borgbout los en spanbout wat heen en weer bewegen waarbij de "draaiknop" alleen bij uitgaande beweging uit zichzelf mee moet draaien en moet klemmen bij ingaand)borgboutje iets los en spanbout max. naar binnen drukken (m.b.v. draaien aan draaiknop), in die positie de borgbout vastzetten, spanner op blok monteren, borgbout slagje losdraaien waarbij de spanbout onder veerdruk tegen de nkknskttnggldr aan tikt, contramoertje aandraaien zonder borgbout te verdraaien..
pfff.. klinkt 10x moeilijker dan het is..
maar het gaat erom dat de spanbout niet te ver uitsteekt als je de spanner monteert, hierdoor zou je nl. de nkknskttng kunnen breken..
"niet meer aanzitten"? 'tis een automatische spanner dus je kunt er niks aan veranderen qua instelling.. draaien aan de veervoorspanningskn
op kan geen kwaad.. die schiet toch weer vanzelf terug (als het goed is)..