Hallo,
ik werk op het motor forum op de hoogte gebracht van de club.
Dus hier ben ik dan met een gs650g die klaar stond om gesloopt te worden.
Ik had een paar niet zo scherpe foto's gezien maar voor de prijs kon ik hem niet laten staan.
De eigenaar gaf duidelijk aan dat de motor niet start en dat hij klaar stond om te slopen.
Spannend
de mooie kant
de kant met enkele ontbrekende stukken
Eerst de bougies eruit gehaald en als bij wonder draait de motor met de hand rond. De vinger eens boven het bougiegat en op alle cilinders was er wel wat druk.
Er zit geen batterij bij de motor. Maar met een paar startkabels kan je wel iets doen. Contact op, alle controle lampjes branden, de toeter werkt en de startmotor krijgt het blokje (zonder bougies) mooi rond. De oude olie eraf en verder demonteren.
De remolie zit er al een tijdje in. Maar ziet er al bij al nog goed uit.
De remklauwen zitten mooi los. De remblokken zijn als nieuw. Vooraan en ook achteraan.
De banden werden geproduceerd in 2009 en hebben weinig km gereden.
De carburators zien er aan de buitenkant netjes uit. Er is 1 vlotterkamer die helemaal droog is. En 1 sproeier die zeker verstopt zit. De dichtingen tussen de carburatoren lekt. De membramen lijken allemaal in orde. De schuiven gaan soepel op en neer.
Hoe meer ik demonteer hoe meer ik de indruk krijg dat iemand deze motor helemaal in orde gezet heeft, er korte tijd mee gereden heeft en dat de motor dan aan de kant gezet is.
Wat hebben we dan wel gevonden?
enkele ontbrekende stukken, een kapotte behuizing van de koplamp, de beugel van de km teller was krom (is ondertussen al terug in orde)
Een beetje roest in de tank en een verstorven luchtfilter.
Er zitten zwitserse papieren bij de motor. Op het oude inschrijvingsbewijs staat een naam en een adres. Na een klein rondje internet en 1 facebook bericht. Krijg ik een bericht terug. Iemand kent de man en zal mijn mail adres doorgeven. Nog geen half uur later een berichtje van de vorige eigenaar. Hij kocht de motor, liet hem helemaal in orde zetten. Reed er 6 weken mee en viel dan tegen 40km/h op de linkerkant. Resultaat aan de motor bijna niets te zien maar zijn voet op 4 plaatsen gebroken. Hij verkocht de motor maar weet niet mee aan wie of waar de motor naartoe ging. De motor was compleet en in goede staat toen hij hem verkocht....
Wat ben ik van plan:
carburators reinigen, nieuwe bougies, nieuwe olie, verse remolie nieuwe filters, nieuwe banden, nieuwe batterij. De tank proper maken. Ergens een rechter uitlaat en de andere ontbrekende delen zoeken.
Nummerplaat aanvragen (dus de invoerprocedure doorlopen in Belgie) en rijden
Tips om het roest uit de tank te halen en de tank te behandelen zijn zeker welkom.