Ik ga er wel een 17 inch voorwiel in plaatsen - dus verlies 2 inches.
Nope.. Verschil in hoogte aan de voorkant wordt bepaald door de radius, en niet de diameter.. Dus voorkant wordt 1" lager..
Hier speelt verder ook de bandenmaat (hoogte) enigzins mee op het 17" wiel indien dit verschilt van de standaard band..
Zoals George ook al schreef kun je eenvoudig experimenteren met hoogtevariaties door de vorkpoten door de kroonplaat te schuiven..
W.b. verhogen van de achterkant (d.m.v. langere schokdempers o.i.d.).. Dit is veel gedane aanpassing.. Destijds (=jaren '80) was de "hot tip" het monteren van schokbrekers van een H*nda CB750/900 (Boldor), als ik mij niet vergis.. Deze hadden nl. dezelfde gevorkte aansluiting, maar waren zo'n 2cm langer..
Het verhogen van de achterkant wordt niet alleen gedaan om de stuureigenschappen te beinvloeden, maar vooral ook om bodemspeling terug te winnen a.g.v. het monteren van modernere voorvork die meestal (veel) korter is dan het origineel..
Verhogen van de achterkant gaat trws niet straffeloos.. Buiten dat bij extremere verhoging de ketting erg gaat slepen over de bovenkant van de achterbrug, wordt ook de kettingspanning nogal wisselend.. (volledig ingeveerd strak is te slap volledig uitgeveerd..) Maar extra kettingslijtage wordt dan voor lief genomen..
Maar net zo als voor de voorkant geldt, is het bij hoogteaanpassingen van de achterkant het handigste als je gewoon wat settings (shock extenders, of langere schokbrekers) uitprobeert en daarmee je daarmee zelf kunt ervaren wat goed bevalt en wat niet..