Mijn ervaring is dat het vooral om de AGM-technologie gaat ("gel"-accu in de volksmond..) en het specifieke merk niet bepalend is.. Veel mensen zien MotoBatt als de heilige graal, maar mijn
Westco accu op de EFE gaat nu ondertussen ook alweer 7 jaar mee..
(incl. mishandeling door een kapotte Electrex spnngsrglr waardoor 'ie niet meer boven de 13V opgeladen wordt, maar evengoed nog steeds een 1327cc 12:1 blokje kan aanslingeren..)
Verder heb ik mijn Westco nog nooit aan de druppellader gehad, want zelfontlading is zodanig gering dat even kort bijladen met een gewone/ouderwetse acculader na een lange winterstop voldoende is (of zelfs overbodig voor een standard blok)..
Ik heb juist de indruk dat druppelladers meer kwaad* dan goed doen, en zolang het laadcircuit op je motor in orde is heb ook helemaal geen (drupel)lader nodig..
(* = Ik ken alleen maar kapotte-accu-verhalen waar ook een druppellader in het spel is..
"..ik had 'm altijd aan de druppellader en toch issie nu kapot..?!?" )
Naja.. Buiten AGM-accu's heb je tegenwoordig ook lithiumijzerfosfaat
accu's (in de volksmond incorrect aangeduid met "lithium-ion"-accu, dat een andere technologie is..)
Vooral geschikt voor mooiweerrijders
die ook een forse gewichts- en ruimtebesparing erg waarderen.. Evt.
zelf te bouwen in de meest geschikte layout/vorm..